printlogo


کد خبر: 281411تاریخ: 1403/2/19 00:00
«وطن امروز» از علل گرایش زنان باردار به زایمان غیرطبیعی گزارش می‌دهد
عبور سزارین از زایمان طبیعی
معاون وزیر بهداشت: ماماها زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند

گروه اجتماعی: با آنکه اغلب مادران باردار بنا به تشخیص پزشک یا ماما زایمان‌ها را به صورت سزارین انجام می‌دهند اما وزارت بهداشت و بسیاری از پزشکان تاکید دارند زایمان طبیعی بهتر از سزارین است، چرا که این امکان وجود دارد سزارین برای مادر مخاطره‌آفرین باشد. گزارش‌ها از سازمان نظام پزشکی نیز حکایت از آن دارد برخی مادران پس از زایمان سزارین دچار مشکلاتی شده‌اند که جبران‌ناپذیر است به طوری که یا نتوانسته‌اند دیگر صاحب فرزند شوند یا سلامت خود و فرزندشان تهدید شده است. این در حالی است که زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است که مادر باردار به ‌صورت طبیعی و با فعالیت‌های منظمی که در دوران بارداری خود دارد، می‌تواند زایمان خوب و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد؛ مساله‌ای که نیاز به فرهنگسازی دارد، چرا که بخش عمده مادران ترجیح می‌دهند به صورت سزارین زایمان کنند که البته چنین اقدامی تبعات خود را به دنبال دارد. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند، گفت: آموزش‌های هنگام ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری، آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری، همکاری فعال در تهیه برنامه‌های جمعیت، آموزش و مشاوره به والدین برای فرزندآوری از وظایف ماما در راستای ترویج جوانی جمعیت است. حسین فرشیدی دیروز در مراسم روز جهانی ماما که در هتل قلب برگزار شد، افزود: حمایت از خانواده و اجرای قوانین جوانی جمعیت، برگزاری دوره‌های آموزشی منشور کرامت بارداری، برگزاری دوره‌های آموزشی هادیان زندگی و تربیت مربی در راستای حفظ حیات جنین، ازدواج بهنگام و تشویق فرزندآوری از اقدامات انجام شده است. معاون بهداشت تصریح کرد: ماماها نقش بی‌بدیل در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقای سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی دارند و در این زمینه ارائه مراقبت‌های حضوری و غیرحضوری به مادران، برگزاری جلسات مجازی به مادران باردار توسط وزارت بهداشت نیز انجام شده است. وی مراقبت از کودکان سالم و مراقبت از تکامل کودکان را از دیگر اقدامات ماماها در کشور دانست و افزود: آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های سینه و بررسی تاریخچه باروری از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت با محوریت ماماها است. به گفته فرشیدی، آموزش هنگام ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری همچنین آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماماها در سراسر کشور است. وی با یادآوری اینکه ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده نقش دارند، افزود: خدمات بارداری و غیربارداری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، زیرا این قشر نقش بی‌بدیلی در سلامت دختران و زنان و ارتقای سلامت مادران خواهند داشت. معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در حوزه بهداشت بیش از ۲۰ هزار ماما مشغول فعالیت در سراسر کشورند و نقش آنها در پزشک خانواده و موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است. وی گفت: به فرهنگ جوانی جمعیت و خانواده باید توجه ویژه‌ای کرد که در این باره ماماها نقش مهمی در حوزه جوانی جمعیت دارند. 
همچنین فرح بابایی، رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت نیز در این رویداد گفت: اکنون ۲۰ هزار ماما در کشور مشغول فعالیت هستند و آموزش مامایی در ایران رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است. وی از تعرفه‌گذاری اقدامات حوزه مامایی خبر داد و افزود: قانون جوانی جمعیت به نقش ماما در تحقق اهداف این قانون به وضوح اشاره کرده است. بابایی تاکید کرد: وزارت بهداشت درباره خرید راهبردی نیروی ماما دستورالعمل‌هایی را مصوب کرده است. 
شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت نیز در این مراسم از استخدام بیش از هزار و ۵۷۰ ماما در سال گذشته خبر داد و افزود: تعدادی از ماماها در سراسر کشور تبدیل‌وضعیت شده‌اند و نیروی جدید زیادی جذب نشده است. دبیر ستاد ملی جمعیت تاکید کرد: بر اساس قانون جوانی جمعیت، باید حمایت ویژه‌ای از ماماها انجام دهیم و دولت تمام تلاش خود را برای حمایت گروه‌های مختلف مامایی انجام خواهد داد.
* ضرورت فرهنگ‌سازی برای ترویج زایمان طبیعی
در همین ارتباط دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: درصد زایمان سزارین اکنون در کشور بیشتر از زایمان طبیعی و حتی استاندارد جهانی است. وی تصریح کرد: به ‌رغم برنامه‌های وزارت بهداشت نسبت به ترویج زایمان طبیعی ولی متاسفانه این کار موفق نبوده است، چرا که خود افرادی که مروج زایمان طبیعی  و حتی آنهایی که مسؤول کلاس‌های دوره بارداری هستند، ترجیح می‌دهند زایمان در خانواده آنها به صورت سزارین انجام شود، بنابراین تا زمانی که تصمیم‌گیران و مسؤولان به زایمان طبیعی باور قلبی پیدا نکنند، نمی‌توان به گسترش این نوع زایمان فکر کرد. کاظمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد موضوع ترویج زایمان طبیعی باید در جامعه فرهنگسازی شود تا مادران و خانواده‌ها زایمان طبیعی را بر سزارین ترجیح دهند؛ موضوعی که باید در رسانه‌ها بویژه رسانه ملی بخوبی تبیین و تبلیغ شود. از طرفی چون بحث ترس از زایمان طبیعی در جامعه نهادینه شده است، مادران برای زایمان بیشتر به سمت سزارین می‌روند. وی ادامه داد: مساله دیگر این است که خانواده‌هایی که توان مالی لازم برای زایمان سزارین ندارند و اکثر آنها بالااجبار در بیمارستان‌های دولتی به صورت طبیعی زایمان می‌کنند، با مشاهده افرادی که به شکل سزارین زایمان می‌کنند، به سمت این شیوه زایمان می‌روند. رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران در ادامه افزود: در بحث زایمان طبیعی اجبار در برنامه‌های ارائه شده موجب هراس از بارداری و گریز از فرزندآوری شده آن هم در شرایطی که کشور به دنبال رشد جوانی جمعیت است احساس می‌شود که وزارت بهداشت و نهادهای دست‌اندرکار باید با ترویج زایمان طبیعی ایمن بدون مخاطره، مردم را به این سمت سوق دهند؛ مساله‌ای که علاوه بر فرهنگسازی گسترده، نیازمند زیرساخت‌های لازم بیمارستانی است تا سطح آمار سزارین نسبت به زایمان طبیعی کمتر شود. گفتنی است نخبگان مامایی کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به بی‌توجهی این وزارتخانه به وضعیت ماماها و افزایش زایمان سزارین در کشور هشدار دادند. به تاکید آنها آمار ۵۶ درصدی سزارین در کشور خطر مرگ‌ومیر زنان را افزایش می‌دهد.

Page Generated in 0/0067 sec