printlogo


کد خبر: 281425تاریخ: 1403/2/19 00:00
حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران
از زال تا سیمرغ در مصلی

گروه فرهنگ و هنر: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی امروز رسما کار خود را آغاز می‌کند که به گفته علی رمضانی، قائم‌مقام نمایشگاه، امسال با حضور 2600 ناشر شاهد بیشترین مشارکت طی ادوار نمایشگاه خواهیم بود. در دوره سی‌وچهارم با استقبال 7 میلیون علاقه‌مند یک رکورد تاریخی برای ادوار این اجتماع بزرگ فرهنگی در کشور رقم خورد که پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال بیشتر نیز بشود. با توجه به برپایی نمایشگاه مروری داشته‌ایم به ناشرانی که امسال در نمایشگاه کتاب با دست پر، حضوری فعال و پررنگ دارند. 
از بین ناشران حاضر در نمایشگاه سی‌وپنجم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از 1000 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان یکی از ناشران شاخص در دوره سی‌وپنجم به شمار می‌رود. این در حالی است که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تمرکز و اهتمام ویژه به تولیدات داخلی در حوزه کودک که در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم بیان فرمودند، کانون پرورش فکری بدون تردید نقش و سهم ویژه‌ای در تحقق این امر دارد. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین نهادهای فرهنگی کشور در زمینه موضوعات مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در گونه‌های مختلف چون تولید کتاب، فیلم، پویانمایی و برگزاری جشنواره‌های مختلف بسیار فعال است.
این مجموعه امروز بیش از 1000 مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستایی و پستی در سراسر ایران دارد و از آنجا که مراکز کانون به شکل کتابخانه فعالیت می‌کنند، بیشترین فعالیت کانون نیز در زمینه چاپ کتاب تعریف می‌شود، از همین‌ رو حضور در نمایشگاه کتاب از سوی این مجموعه فرهنگی همواره برای علاقه‌مندان و مخاطبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون در گفت‌وگویی با اشاره به انتشار 3 میلیون کتاب در سال 1402 گفته بود: «همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر در بازار نشر، ترجمه بر تألیف غلبه دارد اما در کانون این وضعیت عکس است و ۷۰ درصد تولیدات تألیف و ۳۰ درصد ترجمه است. تربیت نویسندگان جوان، توجه به رمان نوجوان و در عین حال حساسیت روی تولید کتاب فاخر از جمله فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است». با این حجم از تولیدات در حوزه نشر به جرأت می‌توان اذعان کرد این نهاد فرهنگی در حوزه کتاب از تاثیرگذاری منحصر‌به‌فردی برخوردار است. 
از طرفی کانون هر سال در نمایشگاه کتاب حضوری فعال و پربار دارد و امسال نیز با بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته است.
در ادامه مروری داریم بر آثاری که در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب از سوی کانون عرضه شده است.
یکی از نویسندگانی که امسال در نمایشگاه حضور دارد «زهره پریرخ» با 17 عنوان کتاب است؛ آثاری از جمله «سر سری دس دسی»، مجموعه ۷ جلدی «آی قصه قصه»، «لولو پشمالو کوچولو»، مجموعه 3 جلدی «بازی با آوا و الفبا»، «دوتوک عروسک کوچک بلوچی»، «یک تجربه زیبای عروسکی»، «پیرمرد و پیرزن»، «یک روز یک...»، «بدو بدو»، «هفت‌خوان و هفت رزم» و «دستمال خال‌خالی».
نادر ابراهیمی دیگر نویسنده مطرح و سرشناس است که آثارش توسط کانون در نمایشگاه عرضه شده است. این نویسنده مطرح کشور  نیز ۱۱ عنوان کتاب شامل «بزی که گم شد»، «کلاغ‌ها»، «پهلوان پهلوانان»، «قصه دو کبوتر»، «ما ارمنی‌های این آب و خاکیم»، «پنجره‌های دنیای کوچک من»، «این باغ باور نکردنی»، «قصه زندگی یک برگ»، «گوشه ساکت جنگل»، «قصه گل‌های قالی» و «عبدالرزاق پهلوان» را در نمایشگاه دارد.
همچنین ۱۱ عنوان کتاب شامل «دالی دالی»، «کلاغ کجاست؟ روی درخت»، «کلاغ به خونه‌ش نرسید»، «ابر اومد بهار اومد»، «هدیه خاله نگین»، «دس و دس و دس نخود و عدس»، «گل زری کاکل زری»، «بزغاله‌های ابری»، «گرگم و گله می‌برم»، «زور کی از همه بیشتره» و «ارنگ ارنگ بگو چه رنگ» از افسانه شعبان‌نژاد در غرفه کانون پرورش فکری عرضه می‌شود.
«یک سبد سیب لانه‌ای برای دم سیاه»، «اگر این چوب مال من نبود»، «آخرین زاغ بور دشت بزرگ»، «هشت پا»، «قصه‌های علمی»، «سیب و جیب»، «قصه‌های سروته»، «افسانه روباه حیله‌گر»، «تو مادر منی»، «ضحاک» و «گوساله لجباز» هم اسامی ۱۱ عنوان کتاب است که به نویسندگی محمدرضا شمس در این دوره از نمایشگاه کتاب به فروش می‌رسد.
علی خدایی نیز با ۹ عنوان کتاب شامل «آ مثل آهو»، «ف مثل فیل»، «موش‌موشک کجایی»، «چی چی قاشق و قیچی»، «قورباغه آوازخوان»، «عددهای من»، «چی مثل چی»، «همین و همان» و «از این طرف نگاه کن» در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.
علاوه براین علاقه‌مندان می‌توانند ۱۰ عنوان کتاب از آثار فرهاد حسن‌زاده شامل «شام سرد شد کوتی کوتی»، «دنیا را بلرزان کوتی کوتی»، «پرواز کن کوتی کوتی»، «سرما نخوری کوتی کوتی»، «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو»، «به من بگو سمندر»، «موش سر به هوا»، «زیبا صدایم کن»، «هستی» و «دیگ دیو به سر» را از نمایشگاه کتاب خریداری کنند.
همچنین تعدادی از نویسندگان با ۷ عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب تهران آمدند. کتاب‌های «زال و سیمرغ»، «زال و رودابه»، «باور کن من لاک‌پشتم»، «سگی بود جنگلی بود»، «قصه یک گربه و چند موش»، «باری با انگشت‌ها» و «ترانه نوازش» نوشته مصطفی رحماندوست؛ کتاب‌های «مردی که فسیل شد»، «پسری که از پنجره بیرون رو نگاه می‌کرد»، «ژاکتی برای ایلیا»، «شب بخیر ترنا»، «غریبه و دریا»، «بازگشت پروفسور زالزالک» و «با مقوا صورتک نمایشی بسازیم» نوشته جمال‌الدین اکرمی و کتاب‌های «یک راه بهتر»، «یک باغچه پر از نیلوفر»، «یادهای کودکی»، «نوک طلا رفته کجا»، «نماز فرشته»، «باغچه بره کوچولو» و «ماجرای شیری که غمگین بود» نوشته نورا حق‌پرست از دیگر آثار عرضه شده در نمایشگاه امسال هستند.
تعدادی دیگر از نویسندگان نیز با ۵ عنوان کتاب در این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارند؛ احمدرضا احمدی با «اسب سیب و بهار»، «شب یلدا»، «هفت روز هفته دارم»، «سه گلدان» و «گزیده شعر»؛ کلرژوبرت با «خداحافظ راکون پیر»، «داستان‌های پپوچی»، «دعای موش کوچولو»، «امین‌ترین دوست» و «در جست‌وجوی خدا» و سوسن طاقدیس با «بازی با اهریمن»، «بیژن و منیژه»، «قدم یازدهم»، «ترس ترس ترس» و «یکی بود».
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.
سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec