printlogo


کد خبر: 281426تاریخ: 1403/2/19 00:00
اسلامی در دیدار گروسی بر حل موضوع ۲ مکان باقیمانده تأکید کرد
قرار اصفهان

گروه سیاست خارجی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سفر به اصفهان حامل طرحی برای همکاری بیشتر با ایران در حوزه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بود که روز گذشته این موضوع را در کنفرانس خبری با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد. 
رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: پیشنهادی به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم‌های طرفین در نشست‌های جداگانه در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دوطرفه هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز الحاقیه تازه‌ای به متن بیانیه مشترک مارس 2023 اضافه شد؟ گفت: همان‌طور که گفتم قصد ما این نیست سند جدیدی را ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم، چون ظرفیت حل مسائل را دارد و به مسائل جاری و حل مسائل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد. ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره نقش اسرائیل نگرانی‌هایی وجود دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند، شما چه اقدامی را در این زمینه انجام می‌دهید؟ اظهار کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم، مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه منافعی هست که گاهی اوقات متعارض خواهند بود. از همه چیز آگاه هستیم ولی در مسیر صحیحی با همکاری ایران پیش خواهیم رفت.
گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر 15 گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک‌جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی برای انجام آن اقدامات هستیم.
رافائل گروسی در سخنانی در دومین روز برگزاری کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: در زمان سختی هستیم. این منطقه در تنش‌های زیادی قرار دارد و اینجا در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای می‌توانیم به راهکار موثر بیندیشیم. 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم. ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم‌افزایی میان ایران و جهان برسیم. 
مدیرکل آژانس اظهار کرد: سالانه با ۴ میلیون بیمار سرطانی در دنیا مواجهیم که با مرگ روبه‌رو می‌شوند، بنابراین باید اهمیت رادیوتراپی را جدی بگیریم؛ چیزی که در ایران دنبال می‌شود.
محمد اسلامی روز سه‌شنبه پس از مذاکرات دوجانبه فنی با هیات آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی در سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن آن دارند، معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این ۳ بخش معاونان ۲ طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان‌طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت می‌کنیم، البته این آغاز یک فرآیند است. 
وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس 2023 را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم، اگرچه به دلیل شرایط به‌وجودآمده در مسائل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر ۲ طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در ۳ بخش از این پس دنبال می‌کنیم. اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی‌ام‌دی بسته شده بود. اینها مسائل خاص خود را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقیمانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقیمانده تمرکز می‌کنیم.

Page Generated in 0/0052 sec