printlogo


کد خبر: 281440تاریخ: 1403/2/20 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان: در مسیر بازگشت روابط بین ایران و مصر هستیم
وزیر امور خارجه با اعلام اینکه گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر خارجه مصر داشتم، تاکید کرد: در مسیر تدوین نقشه‌ راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین ۲ کشور هستیم. حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران همچنین درباره عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: تماس‌های فشرده‌ای غربی‌ها بویژه متحدان در حوزه اروپا با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم «حتما به رژیم اسرائیل پاسخ داده می‌شود». ۲ روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی‌ها از ما این بود که اگر می‌خواهید بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌تان کم باشد. امیرعبداللهیان در ادامه متذکر شد: توافق نانوشته‌ای با طرف‌های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهد شد که امروز آثار مثبتی را در این رابطه شاهدیم. حماس در چارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است. وی متذکر شد: تصور می‌کنم اگر آمریکا و غربی‌ها به وعده‌های‌شان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مساله فراهم است اما نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی این معادله همه تلاش‌شان را برای تداوم جنگ به کار می‌برند، چرا که آتش‌بس می‌تواند به معنای بحران جدید در داخل سرزمین‌های اشغالی باشد. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش با توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای برقراری رابطه با مصر هم گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر خارجه مصر داشتم. در مسیر تدوین نقشه ‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین ۲ کشور هستیم. وزیر امور خارجه با اشاره به همکاری کشورهای همسایه در مساله غزه، گفت: با همسایگان روابط قوی داریم، البته ۲ روز قبل از شروع عملیات به کشورهایی که آمریکا در آنجاها پایگاه داشت و همچنین به طرف آمریکایی اعلام کردیم هدف ایران همسایه‌ها یا آمریکایی‌ها نیستند، بلکه تنبیه رژیم اسرائیل به دلیل اقدام گستاخانه و خلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین در حمله به سفارت ایران در دمشق است. وی ادامه داد: هشدار دادیم اگر در هر مرحله از عملیات ما آمریکا علیه منافع ایران وارد شود، پاسخ ما روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی است. به کشورهای دوست که پایگاه‌های آمریکا در کشورشان قرار دارد نیز از قبل اعلام کردیم روابط ما با شما مبتنی بر دوستی و برادری است، دفاع مشروع در چارچوب تقویت همکاری‌ها و امنیت منطقه‌ای است اما اگر آمریکا دست از پا خطا کند، پایگاه‌هایش در منطقه هدف قرار می‌گیرد. در گفت‌وگوها و پیام‌های بعدی‌مان نیز این حس به کشورهای همسایه انتقال داده شد که عمدتا قبل از آغاز عملیات (عملیات وعده صادق) از مسیر دیپلماتیک به ایران اعلام کردند به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد از مبدأ کشورشان تعرضی علیه ایران انجام شود.
***
قتل مشکوک ژنرال اسرائیلی در مصر
براساس گزارش‌ها، یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی در اسکندریه مصر به قتل رسیده است. به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی در اسکندریه مصر به قتل رسیده است. برخی منابع اعلام کردند جوانی مصری در شهر اسکندریه یک (بازرگان) ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی را با سلاح سرد به قتل رسانده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد یک بازرگان اسرائیلی در شهر اسکندریه به قتل رسیده است. شبکه عبری‌زبان کان هم اعلام کرد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره قتل این فرد اسرائیلی تحقیق خواهد کرد. این قتل مشکوک توصیف شده است. از زمان توفان‌ الاقصی و سپس حمله رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون برخی صهیونیست‌ها در مصر به قتل رسیده‌اند. سال گذشته در مهرماه یعنی ۲ هفته پس از آغاز جنگ علیه غزه نیز، یک پلیس مصری با سلاح خود به سمت اسرائیلی‌ها شلیک کرد و ۶ اسرائیلی را از پا درآورد.
***
جمهوری‌خواهان: رابرت مالی اسناد محرمانه را در موبایل نگهداری می‌کرد
۲ عضو ارشد جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا مدعی شدند تحقیقات مستقل آنها درباره علت به تعلیق درآمدن مجوز امنیتی نماینده پیشین دولت بایدن در امور ایران، نشان‌دهنده جزئیات نگران‌کننده‌ای است و خواستار شفاف‌سازی بیشتر در این باره شدند. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا از «جزئیات نگران‌کننده‌ای» پرده برداشته‌اند که نشان می‌دهد «رابرت مالی» نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران که در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نیز مشارکت داشت، اطلاعات محرمانه را در حساب کاربری پست الکترونیکی و تلفن همراه خود نگهداری می‌کرد که بعدا، «یک عامل سایبری متخاصم» به آن دسترسی پیدا کرده بود. نشریه نیویورک‌پست در این باره گزارش داد: وزارت خارجه از افشای ماهیت دقیق این اتهامات علیه مالی خودداری کرده است و همین امر باعث شد «جیمز ریش» از اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا و «میچ مک‌کانل» عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود را درباره دیپلمات ارشد دولت بایدن آغاز کنند. این ۲ عضو ارشد مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفتند: بویژه، ما پی برده‌ایم که مجوز امنیتی آقای مالی به دلیل انتقال اسناد محرمانه به حساب کاربری پست الکترونیکی شخصی‌اش و بارگذاری این اسناد در تلفن همراه شخصی او به تعلیق درآمده است. این قانون‌گذاران از بلینکن خواستند اطلاعات بیشتری درباره شمار اسناد محرمانه‌ای که مالی به دستگاه‌های شخصی‌اش انتقال داده بود و سطح محرمانه بودن آنها ارائه دهد. آنها همچنین خواسته‌اند بدانند آیا مالی این اسناد را برای اشخاصی بدون مجوز امنیتی ارسال  کرده و آیا ایران مسؤول این هک بوده است یا نه‌.

Page Generated in 0/0060 sec