printlogo


کد خبر: 281464تاریخ: 1403/2/20 00:00
با تحریم و بدون برجام اتفاق افتاد
رشد 60 درصدی تولید نفت
جواد اوجی: صادرات نفت ایران سال گذشته به بیش از 35 میلیار دلار رسید

تقاطع‌گیری اظهارات مسؤولان وزارت نفت و اخباری که در گوشه و کنار از میزان صادرات نفت اعلام می‌‎شود، نشان می‌دهد میزان تولید نفت کشورمان حدود 3.5 میلیون بشکه در روز است و از این رقم، روزانه حدود 1.8 تا 1.9 میلیون بشکه مصرف و 1.6 تا 1.7 میلیون بشکه صادر می‌شود. این در حالی است که در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم، تولید نفت کشورمان حدود 2.2 میلیون بشکه بوده است و در مقاطعی صادرات به کمتر از 400 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. 
دیروز وزیر نفت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نفت از رشد ۶۰ درصدی تولید نفت نسبت به آغاز دولت خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید در نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی به ارزش 47.5 میلیارد دلار در دولت سیزدهم آغاز شده است. جواد اوجی در آیین افتتاحیه بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: این نمایشگاه یکی از رویدادهای مهم در منطقه است.
وی افزود: امسال بیش از هزار و 700 شرکت توانمند داخلی و بیش از 250 شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد در شرایط تشدید تحریم‌ها، صنعت نفت ایران پویا و توانمند است‌. وزیر نفت تصریح کرد: با تکیه بر پتانسیل شرکت‌های ایرانی، طی 2.5 سال عمر دولت اتفاقات بزرگی رقم خورده است، این دولت از روز اول اعلام کرد معطل شرکت‌های خارجی و مذاکرات نخواهیم ماند و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی پروژه‌های نفت را پیش می‌بریم.
وی ادامه داد: یادمان نمی‌رود در شهریور 1400 میزان صادرات و تولید نفت، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی چه وضعیتی داشت اما امروز ارقامی را محقق کردیم که باور آن برای خیلی‌ها سخت است. اوجی با بیان اینکه در شروع دولت پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری داشتیم، گفت: با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کارمان را شروع کردیم و با اتکا به توان سازندگان و پیمانکاران داخلی، تا امروز 79 پروژه به ارزش 16.5 میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و 50 پروژه به ارزش 47.5 میلیارد دلار را آغاز کردیم. وی ادامه داد: در دولت فعلی نزدیک به 60 درصد به تولید نفت و 54 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ دولت، پروژه فاز 11 پارس جنوبی بود؛ 20 سال این پروژه دست به دست می‌شد اما در دولت فعلی این فاز عملیاتی شد و امروز تولید گاز از فاز 11 به 12 میلیون مترمکعب رسیده است و برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت، به 30 میلیون مترمکعب می‌رسد.
وی افزود: پالایشگاه آبادان که یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور است، در دولت قبل اعلام کرده بودند این پالایشگاه را رایگان بدهند اما امروز شاهد هستیم این پالایشگاه سال گذشته 12 همت سودآوری داشت و فاز سوم این پالایشگاه را به‌زودی شروع می‌کنیم.
وی افزود: بیش از 5 میلیارد دلار در جمع‌آوری گازهای مشعل قرارداد بستیم و تا پایان امسال جمع‌آوری گازهای مشعل به30 میلیون مترمکعب می‌رسد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی نزدیک به یک دهه با پیشرفت کندی در حال ساخت بود که با بهره‌برداری از آن بیش از 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد.
وی افزود: در تمام پالایشگاه‌ها بحث کیفی‌سازی تولیدات را آغاز کردیم و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در تمام پالایشگاه‌ها کیفی‌سازی در حد یورو 5 انجام می‌شود.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: در صنعت نفت هیچ‌گونه محدودیتی نداریم، امسال بنا داریم 79 پروژه به ارزش 25 میلیارد دلار در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی به بهره‌برداری برسد و 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت، 35 میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز، 50 هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و 3 تا 4 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. وی افزود: صادرات نفت ایران در سال گذشته به بیش از 35 میلیارد دلار رسید.
وزیر نفت گفت: در حوزه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و امروز می‌توانیم بگوییم از سال ۱۳۹۷ تاکنون بالاترین میزان صادرات نفت را به ‌رغم تمام کارشکنی‌ها از سوی دشمنان داریم.
جواد اوجی تصریح کرد: سفرهای مکرر رئیس‌جمهور به اقصی‌نقاط دنیا شرایطی را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم در حوزه صادرات نفت، محصولات پتروشیمی یا حتی خدمات فنی - مهندسی گام برداریم و توانمندی سازندگان ایرانی در این حوزه دیده شد.
اوجی بیان کرد: با اتکا به توان داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، کار را آغاز کرده‌ایم و فعالان این صنعت نیز مطمئن باشند کسب و کارشان رونق بیشتری پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای سرمایه‌‌گذاری در صنعت نفت وجود ندارد و از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در این حوزه وارد شوند، تصریح کرد: براساس آنچه وزارت نفت و بانک مرکزی از عملکرد این صنعت ارائه داده در سال گذشته رشد ۲۰ درصدی اتفاق افتاد و در سال قبل توانستیم بیش از ۳۵ میلیارد دلار به‌رغم محدودیت‌ها داشته باشیم.
* تولید نفت به میزان پیش از تحریم بازگشت
بر اساس اعلام شرکت‌های ردیابی خارجی، میزان تولید نفت ایران با وجود تحریم‌ها به رکورد 3.15 میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین میزان تولید از سال 2018 تاکنون است.
بر اساس اعلام شرکت‌های ردیابی‌کننده کشتی‌ها، میزان صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا در ماه آگوست با جهش مواجه شد. رویترز با بیان اینکه ایران در دور زدن تحریم‌ها موفق بوده نوشته است: آمریکا از دوران ترامپ و پس از خروج از توافق برجام، تحریم‌های جدیدی را با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اعمال کرد، حال آمار شرکت‌های خارجی حاکی است که میزان صادرات نفت ایران در دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران است.
شرکت بین‌المللی SVB برآورد کرده است تولید نفت ایران در ماه آگوست به رقم 3.15 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که بیشترین میزان از سال 2018 تاکنون است و صادرات نفت خام به همراه میعانات به رقم کمتر از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. در این میان سارا وخشوری، تحلیلگر نفتی مستقر در خارج از کشور هم اقرار کرده است که ایران در حال رسیدن به میزان تولید نفت قبل از تحریم‌هاست.
۳ شرکت ردیابی کشتی‌ها هم این آمارها را تایید کرده‌اند. در این میان برخی تحلیلگران تخفیف‌هایی که ایران اعمال می‌کند را در افزایش فروش نفت ایران موثر می‌دانند. برخی معتقدند بایدن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 برای اینکه قیمت نفت را پایین‌ نگه دارد، خواستار عرضه بیشتر نفت به بازار است اما اکثریت کارشناسان به توانایی‌های ایران در دور زدن تحریم‌ها معتقدند. رویترز می‌نویسد بر اساس آمارها، نفت ایران به سوریه و ونزوئلا هم صادر می‌شود.
***
رویترز: ایران روزانه 1.6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند
رویترز در گزارشی نوشت: «بر اساس اعلام شرکت‌های ردیابی‌کننده کشتی‌ها، میزان صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا در ماه آگوست با جهش مواجه شده است و ایران در دور زدن تحریم‌ها موفق بوده است. آمریکا از دوران ترامپ و پس از خروج از توافق برجام، تحریم‌های جدیدی را با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اعمال کرد اما اکنون آمار شرکت‌های خارجی حاکی است میزان صادرات نفت ایران در دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران است». شرکت بین‌المللی SVB برآورد کرده تولید نفت ایران در ماه آگوست به رقم 3.15 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که بیشترین میزان از سال 2018 تاکنون است و صادرات نفت خام به همراه میعانات به رقم کمتر از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین این گزارش می‌افزاید صادرات نفت ایران روزانه حدود 1.6 میلیون بشکه نفت است.

 


Page Generated in 0/0058 sec