printlogo


کد خبر: 281470تاریخ: 1403/2/20 00:00
رئیس‌جمهور با اشاره به تغییر گفتمان دولت از دیپلماسی التماسی به عقلانیت انقلابی:
گاهی هم موشک حلال مشکلات است

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با اشاره به 15 بار تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: با این وجود گوش شنوایی برای این گزارش‌ها وجود ندارد، لذا آیا فقط مذاکره می‌تواند مساله را حل کند؟ نه! هم مذاکره می‌تواند و هم در جایی که لازم باشد موشک، یعنی در واقع می‌شود گفت موشک جواب موشک.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در «دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم» در پاسخ به سوالی درباره اجرای وعده‌های دولت در توضیح پیشینه و زمینه‌های اجرای عملیات «وعده صادق» و آثار و تبعات داخلی و بین‌المللی آن گفت: البته ابعاد و تبعات عملیات «وعده صادق» باید در نشست‌های تخصصی بررسی شود اما این عملیات تبلور احساس غرور ملی بود که به یکی از نقاط عطف اجماع‌ساز تبدیل شد و همه مردم، جریان‌ها و صاحبان اندیشه و تفکر با هر سلیقه‌ای آن را ستودند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ما در دمشق، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند رژیم صهیونیستی بابت این کار تنبیه خواهد شد و این وعده با همت و به دست رزمندگان غیور ما تحقق یافت، خاطرنشان کرد: عملیات «وعده صادق» جلوه‌ای بسیار روشن از عقلانیت انقلابی، جلوه‌ای زیبا از همکاری میدان، دیپلماسی و رسانه بود و ثابت کرد این ایران قوی است که می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور رفع و گزینه نظامی را از روی میز حذف کند. وی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» نشان داد باید با قوت وارد میدان شد، اضافه کرد: همواره اعلام کرده‌ایم این گفتمان عقلانیت انقلابی است که جواب داده و کار را پیش می‌برد نه دیپلماسی التماسی.
رئیسی عقلانیت انقلابی را گفتمان برتر توصیف و تصریح کرد: آنچه در این دولت اتفاق افتاد یک تغییر و رویکرد متفاوت بود که در مقابل نگاه دیپلماسی التماسی اتفاق افتاد؛ معتقدیم این نگاه می‌تواند ما را بر مبنای گفتمان امام و رهبری و آنچه مورد انتظار مردم است پیش ببرد. ما کشور قدرتمندی هستیم و داشته‌های بسیاری داریم. امروز به لطف خدا، با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی ایران با عملیات بزرگ «وعده صادق» خلق کرد، سایه جنگ از کشور برداشته شده و برخلاف برخی که فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد، ثابت شد نه! با همین قدرت، سایه جنگ برداشته شد. وی با بیان اینکه با همین جلوه اقتدار می‌توان بسیاری از مسائل دیگر را هم حل کرد، افزود: تاثیرات سرریز این اقتدار را می‌شود در بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات دیگر هم دید؛ با همین اقتدار و ابتنا به داشته‌های کشور، می‌شود بسیاری کارها را دنبال کرد.
* «وعده صادق» آثار خود را در اقتصاد نیز نشان خواهد داد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه این نگرانی وجود داشت که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی باعث تشدید مشکلات شود اما تحلیل شما این بود که با این پاسخ جلوی مشکلات بیشتر گرفته شد و اتفاقا این عملیات به نفع مردم شد، اظهار داشت: برداشت بنده این است که این عملیات نمایش اقتدار بود و نشان داد ایران در موضع اقتدار است و آثار خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها نشان خواهد داد. رئیسی ادامه داد: این عملیات نشان داد اگر در زمان مناسب، تصمیم مناسب اتخاذ شده و به شکل صحیح و مناسب اجرا شود، حتما می‌تواند آثار بسیار موثری داشته باشد. گواه این ادعا همین عملیات غرورآفرین بود که تصمیم‌گیری مناسب، بهنگام و اجرای صحیح آن توانست میان همه گرایش‌ها اجماع ایجاد کند و همه، رزمندگان ما را تحسین کردند. رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که در برابر تفکری که دنبال معامله بر سر موشک‌ها بود، به نظر شما با توجه به نتایج این عملیات، آیا راه‌حل مشکلات کشور موشک است یا مذاکره یا هر دو و امروز بعد از این عملیات در بخش دیپلماسی چه اقداماتی برای بهره‌برداری از نتایج آن در حال انجام است و باید منتظر چه نتایجی باشیم، گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران دست همه کشورهایی را که به دنبال روابط دوستانه هستند به گرمی می‌فشارد اما برخی کشورها همواره در 45 سال گذشته ایران‌هراسی را ترویج کرده‌اند. رئیسی افزود: امروز برای کشورهای منطقه ثابت شده که ایران دوست آنهاست. همچنین بعد از 45 سالی که ملت ایران فریاد زد رژیم صهیونیستی دشمن ملت‌های مسلمان و دشمن انسانیت است، امروز همه مردم جهان از آمریکا و اروپا تا دیگر نقاط جهان به این نتیجه رسیده‌اند. امروز این باور فراگیر شده و چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، مساله فلسطین و غزه نه فقط مساله امت اسلام، بلکه مساله همه دنیاست.
* هم مذاکره می‌تواند مشکلات را حل کند و هم در جایی که لازم باشد موشک
رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیام عملیات «وعده صادق» این بود که ایران اسلامی با کسانی که بخواهند با او دشمنی کنند با قدرت و توان کاملی که در کشور وجود دارد، ایستادگی می‌کند، تصریح کرد: با این وجود ما هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکردیم. بنای این دولت از ابتدا این بود که هر زمان مذاکره مطرح باشد در آن شرکت کرد و حرف منطقی و کاملا قابل دفاع خود را بیان کند، نه جمهوری اسلامی بلکه این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که به دفعات عهدشکنی کردند. رئیسی با اشاره به 15 بار تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با این وجود گوش شنوایی برای این گزارش‌ها وجود ندارد، لذا آیا فقط مذاکره می‌تواند مساله را حل کند؟ نه! هم مذاکره می‌تواند و هم در جایی که لازم باشد موشک، یعنی در واقع می‌شود گفت موشک جواب موشک.
* مأموریت مبارزه با فساد به بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری برای نخستین بار بعد از 45 سال
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره «گشت ارشاد مدیران» گفت: اگر بخواهیم عدالت را به درستی تعریف کنیم و از طرفی بگوییم کاری که عدالت را نقض می‌کند چیست، باید به فساد اشاره کنیم. اگر عدالت از جایی رخت بربندد، فساد جای آن را می‌گیرد. رئیسی با بیان اینکه ما از ابتدا اعلام کردیم ساختارهای فسادزا را اصلاح خواهیم کرد، گفت: ما به دنبال ایجاد شفافیت، نه در سخن، بلکه در عمل هستیم. معتقدیم دولت سیزدهم باید دولت «عمل و اجرا» باشد. وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم تراز مالی 2 هزار شرکت شفاف شده و حدود یک میلیون و 700 هزار مجوز صادر شده است، گفت: امروز بیش از 90 درصد سامانه جامع تجارت در حال اجرایی شدن است. نام ابربدهکاران بانکی که در گذشته به صورت غیررسمی در جلسات و محافل گفته می‌شد، در دولت سیزدهم علنی شده است. دولت توانسته در جهت شفاف‌سازی گام‌های خوبی بردارد. 
رئیسی با اشاره به برخورد با افراد فاسد گفت: بنده برای نخستین بار در دولت، بعد از 45 سال، به بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری طبق اصل 127 قانون اساسی ماموریت دادم در حوزه مبارزه با فساد اقدام کند. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما نزدیک به 100 نفر از کسانی را که در بخش‌های مختلف مسؤولیت داشتند و آدم‌های خوبی هم بودند اما ناکارآمدی داشتند، جابه‌جا کردیم؛ این کارهایی است که مستقیما توسط نهاد ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جدای از اقدامات دستگاه‌های نظارتی است.

Page Generated in 0/0049 sec