printlogo


کد خبر: 281472تاریخ: 1403/2/20 00:00
شهادت 55 نفر از مردم رفح در روز گذشته
جنایت بدون مرز در رفح

گروه بین‌الملل: حملات هوایی ارتش اسرائیل به بخش‌های شرقی رفح کماکان ادامه دارد و ارتش این رژیم مرز رفح با مصر را به اشغال خود درآورده است. بر این اساس روز گذشته ۵۵ نفر در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی در رفح به شهادت رسیدند. از طرفی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن مقاومت گفته است از طرح آتش‌بس حماس راضی نیست و قصد دارد با عملیات نظامی، مقاومت فلسطین را تحت فشار قرار دهد؛ راهبردی که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت میدان و همچنین عدم رسیدن بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی او به اهدافش در غزه، با شکست روبه‌رو خواهد شد. 
نتانیاهو بعد از اعلام موافقت با طرح آتش‌بس توسط حماس در یک سردرگمی عجیب قرار دارد؛ از سویی رژیم صهیونیستی به اهداف خود نرسیده است و از طرفی، مقاومت فلسطین نعل وارونه‌ای به اسرائیل زد و باعث شد آنها سیلی دیپلماتیک بخورند. روزنامه هاآرتص در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: جنگ در رفح اسرای ما را از غزه آزاد نخواهد کرد، بلکه احتمال آن را از بین می‌برد. تنها راه برای آزادی اسرای ما از نوار غزه امضای یک معامله با جنبش حماس است، حتی اگر بهای آن برای اسرائیل دردآور باشد. بنیامین نتانیاهو تهدید به اشغال رفح را به گرفتن موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌ها در مذاکرات و تبدیل آن به یک معامله برای آزادی تمام اسرا ترجیح می‌دهد. 
این روزنامه نوشت: زمانی که دفتر نتانیاهو اعلام کرد کابینه جنگ تصمیم به ادامه عملیات در رفح با هدف فشار نظامی بر حماس برای پیشبرد موضوع تبادل اسرا و اهداف دیگر جنگ گرفت، هیچ‌کس غافلگیر نشد. ما از اینکه بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ که اختلافات بین وی و نتانیاهو بالا گرفته است، این دروغ را تکرار کرد، متاسف هستیم. گانتس گفت این عملیات نظامی بخشی جدایی‌ناپذیر از تلاش‌های مستمر اسرائیل و تعهد آن برای آزادی اسرا و تغییر واقعیت امنیتی در جنوب غزه است. این روزنامه نوشت: کسانی که بهای این سیاست را می‌پردازند، خود اسرا هستند، چرا که این جنگ منجر به کشته شدن برخی از آنها شده است. برخی اسرا به دست خود ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. کسانی هم که زنده هستند با خطر مواجهند. روزنامه هاآرتص به ادعای رژیم اشغالگر که تاکید کرده جنگ در رفح در این مرحله محدود خواهد بود و آمریکا و مصر را نیز در جریان این مساله گذاشته است هم پرداخت. 
این روزنامه عبری‌زبان، گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا را ذکر کرد مبنی بر اینکه دولت واشنگتن فروش هزاران سلاح پیشرفته به تل‌آویو را به تعویق انداخته است. این روزنامه نوشت: این مساله یک اقدام غیرعادی در زمان جنگ است. علاوه بر این عملیات نظامی علیه رفح روابط دیپلماتیک با مصر و اردن را در معرض خطر قرار می‌دهد و احتمالا عادی‌سازی روابط با عربستان را ناکام می‌گذارد. در حالی که آمریکایی‌ها می‌گویند می‌توان اختلافات بین اسرائیل و حماس را حل کرد، اکنون فرصتی برای این مساله وجود دارد، چرا که در حال حاضر هیات اسرائیل و هیات حماس در قاهره هستند و می‌توانند به توافق برسند. این همان لحظه مناسب برای کنار گذاشتن ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و اعضای دیگر حزب راست تندرو در کابینه برای اتخاذ تصمیم درست، یعنی امضای معامله است. روزنامه معاریو در این باره نوشت: پس از امتناع نتانیاهو از توافق با حماس و اصرار او بر عملیات نظامی در رفح، حمله به این منطقه مشکلات بین‌المللی برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آورد و پایان وی را رقم خواهد زد. این رسانه گزارش داد نتانیاهو در پی این اقدام به تاریخ ملحق خواهد شد، چرا که وی پس از هولوکاست، رژیم صهیونیستی را وارد بدترین فاجعه کرده است. طبق این گزارش، یحیی سنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه که در آخرین لحظات موافقت خود را با توافق آتش‌بس اعلام کرد، می‌دانست تل‌آویو حمله را متوقف نمی‌کند. سنوار با این موافقت جهان را علیه رژیم صهیونیستی شوراند. معاریو نوشت: سنوار از این واقعیت مطلع بود که رفح اختلافات میان اسرائیل و آمریکا و همچنین مصر را شعله‌ور می‌کند و همزمان فشار حداکثری داخلی را از طرف خانواده‌های اسرا متوجه کابینه نتانیاهو خواهد کرد و به همین دلیل عملکرد او بهتر از عملکرد کابینه شکست‌خورده و غیرمسؤول نتانیاهو است. طبق این گزارش، حمله به رفح پس از 7 ماه جنگ، کابینه نتانیاهو را به پایان کار خود نزدیک می‌کند و این حمله بحرانی بین‌المللی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. معاریو در ادامه آورده است: سیاست‌های نتانیاهو باعث خسارت شدید بین‌المللی و تشدید تظاهرات علیه اسرائیل در سراسر جهان شده است. همزمان وضعیت صحنه داخلی اسرائیل نیز از نظر اختلاف نظر به شکلی بی‌سابقه وخیم شده است. این روزنامه در این باره نسبت به شکل‌گیری یک واقعیت و احتمال بازگشت وضعیت رژیم صهیونیستی به دوران ۱۹۹۰ میلادی هشدار داد. معاریو همچنین نوشت: سناریوی دیگر نیز موافقت کابینه اسرائیل با توافق تبادل اسرا تحت فشار آمریکاست که در نتیجه آن جنگ متوقف خواهد شد و طبق تهدیدهای اسموتریچ و بن گویر (۲ وزیر تندرو) در چنین صورتی کابینه نتانیاهو سرنگون خواهد شد. 
این در حالی است که گروه‌های فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کردند کنترل گذرگاه رفح توسط هیچ طرفی را نخواهند پذیرفت و آن را اشغالگری می‌دانند. در این بیانیه آمده است با هر طرحی برای کنترل گذرگاه رفح همانگونه که با رژیم اشغالگر تعامل می‌شود، تعامل خواهد شد. در بیانیه گروه‌های فلسطینی آمده است: مدیریت اوضاع داخلی مساله‌ای کاملا فلسطینی است که توافق بر سر آن در سطح ملی از طریق مکانیسم‌های مورد توافق انجام می‌گیرد. از سویی دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت شاید غزه سخت‌ترین میدان جنگ در جهان باشد. هاگاری گفت: به اسرائیلی‌ها دروغ نمی‌گوییم، زیرا حتی بعد از پایان حمله به رفح نیز مقاومت در غزه وجود خواهد داشت و حماس به سمت شمال رفته و نیروهای خود را تجمیع خواهد کرد. یک منبع مصری در این باره به العربی الجدید گفت قاهره نامه اعتراض‌آمیزی را علیه یورش ارتش رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا به تل‌آویو ارسال کرده است. طبق گفته این منبع، قاهره در پیام خود هشدار داده است این سرکشی رژیم صهیونیستی ممکن است مصر را به بازنگری در نقش میانجیگری خود در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه سوق دهد. مصر همچنین در پیام خود از رژیم صهیونیستی خواسته است به توافق‌های امضا شده میان ۲ طرف از جمله توافق مرتبط با محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح پایبند باشد. مصر همچنین تاکید کرده است در پی این اقدام اشغالگران، ناگزیر خواهد شد به دنبال جایگزینی برای رساندن کمک‌ها به غزه به جای گذرگاه رفح باشد. منبع مذکور همچنین گفت: صحنه‌های منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح و برافراشتن پرچم اسرائیل در این مناطق موجب خشم رهبری مصر شده است. 
«آموس هارئیل» تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری‌زبان هاآرتص هم در واکنش به موافقت جنبش حماس با توافقنامه پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه و گیر افتادن نتانیاهو در دام پاسخ مثبت حماس، در گزارشی نوشت: «در حالی که به نظر می‌رسید مذاکرات در آستانه فروپاشی کامل بود، زمانی که حماس موافقت خود را با پیشنهاد میانجی‌ها درباره قرارداد تبادل اسرا اعلام کرد، اسرائیل غافلگیر شد». این روزنامه نوشته است: «این اتفاق در حالی رخ داد که رسانه‌های اسرائیلی نتانیاهو  را متهم می‌کردند همزمان با مقصر دانستن حماس، در راستای بر هم زدن مذاکرات تلاش می‌کند، اکنون نیز به نظر می‌رسد او بار دیگر پاسخ منفی خواهد داد و آن را با بیان اینکه اسرائیل به تضمین شکست حماس نیاز دارد، توجیه خواهد کرد اما در عمل، دلیل اصلی مخالفت نتانیاهو با این پیشنهاد ترس او از فروپاشی ائتلافش و از دست دادن بلوک راست انتخاباتی‌اش است». به عقیده تحلیلگر هاآرتص: «چه بسا سران حماس توانستند با پاسخ مثبت خود میان اسرائیل و آمریکا نیز شکاف ایجاد کنند». او معتقد است: «اگر نیروهای ارتش اسرائیل در بحبوحه عملیات تبادل اسرا یا حتی در پایان آن، از نوار غزه عقب‌نشینی کنند، این به معنای دستاورد بزرگی برای حماس خواهد بود. حماس و کل نوار غزه تحت فشارهای شدیدی قرار گرفتند اما اگر این تنها راهی باشد که به جنگ پایان دهد، پس این هرگز به منزله شکستی برای آنها نخواهد بود، فلسطینی‌ها این قرارداد را یک پیروزی می‌دانند نه یک شکست. موافقت اسرائیل با قرارداد هرگز به معنای پیروزی برای تل‌آویو نیست، بلکه به نوعی اعتراف به محدود بودن قدرت اسرائیل است».
تحلیلگران صهیونیست نیز تاکید کردند پذیرش پیشنهاد تبادل‌ اسرا و ایجاد آتش‌بس در غزه از سوی جنبش حماس، تل‌آویو را غافلگیر کرد و کابینه نتانیاهو را در تنگنا قرار داد. طبق گزارش آناتولی، تحلیلگران گفتند: نتانیاهو از یک طرف می‌خواهد نشان دهد مخالف توافقی که اسرا را بازگرداند نیست و از طرف دیگر می‌خواهد شرکای راست‌گرای خود را که مخالف توافق هستند، خشمگین نکند. ناحوم بارنیاع، تحلیلگر مشهور روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در مطلبی تحت عنوان«زمانی که سنوار بله بگوید» نوشت: به احتمال زیاد یحیی سنوار ما را فریب دهد، زیرا او می‌داند دولت کنونی نمی‌تواند با توافقی که ایجاد کرده، موافقت کند. فرستادن هیات اسرائیلی برای مذاکرات قاهره از نظر داخلی برای نتانیاهو مهم است، زیرا به چشم فردی که خواهان توافق نیست و به اسرا پشت کرده است به او نمی‌نگرند و به طور همزمان نمی‌توان به او به چشم فردی نگاه کرد که آماده رسیدن به توافق بوده و به شرکای راست‌گرای خود خیانت کرده است. از طرفی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد 4 نظامی صهیونیست در جریان درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه به هلاکت رسیده‌اند. طبق گزارش شبکه الجزیره، در این بیانیه همچنین آمده است از ابتدای جنگ در هفتم اکتبر تاکنون ۳۳۶۱ نظامی این رژیم زخمی شده‌اند. طبق این بیانیه، از این تعداد ۱۶۱۰ نفر در درگیری‌های زمینی در نوار غزه مجروح شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین به هلاکت ۴۱ نظامی و زخمی شدن ۶۳۰ نظامی دیگر در جریان تیراندازی نیروهای خودی و اتفاقات رخ داده در جریان عملیات در نوار غزه اذعان کرد. 
***
کشف سومین گور دسته‌جمعی در بیمارستان شفا
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در غزه اعلام کرد کادر پزشکی سومین گورستان دسته‌جمعی را در بیمارستان شفا در غزه کشف کرد. طبق گزارش المیادین، این نهاد تاکید کرد کادر پزشکی تا این لحظه جسد ۴۹ شهید را در سومین گور جمعی
در بیمارستان الشفا کشف کرده و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد. طبق این گزارش، تعداد گورهای جمعی کشف‌شده در محوطه بیمارستان‌های غزه به ۷ مورد رسیده است. دستگاه دفاع مدنی نوار غزه پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تعداد اجساد کشف‌شده از گور دسته‌جمعی که پس از خروج نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان ناصر واقع در شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه کشف شده بود، به ۲۸۳ جسد افزایش یافته است.

 


Page Generated in 0/0071 sec