printlogo


کد خبر: 281474تاریخ: 1403/2/20 00:00
رأی عجیب کمیته انضباطی مبنی بر ممنوعیت ورود آقایان به استادیوم در ‌2 بازی بعد پرسپولیس - سپاهان
منطق این حکم چیست؟

تیم‌های پرسپولیس و سپاهان اصفهان در یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال ایران در فصل جاری، هفته گذشته به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم رفتند که این مسابقه با تساوی بدون گل خاتمه یافت. با آنکه این مسابقه برنده نداشت و حتی از جذابیت و کیفیت فنی بالایی هم برخوردار نبود، حواشی پرشماری از سوی هواداران 2 تیم به‌ وجود آمد که باعث تشکیل پرونده علیه 2 باشگاه در کمیته انضباطی شد و به سرعت نسبت به رفتار هواداران 2 تیم موضع‌گیری شد. نصرالله گرگزن، هوادار خبرساز سپاهان اصفهان که با ادبیاتی عجیب علیه هواداران زن پرسپولیس مصاحبه کرده بود، با حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، 10 سال از حضور در همه ورزشگاه‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم شد. در روز اعلام حکم هوادار خبرساز سپاهان، مسؤولان کمیته انضباطی اعلام کردند رسیدگی به سایر شکایت و اتفاقات رخ داده در تقابل تیم‌های پرسپولیس و سپاهان ادامه دارد که سرانجام رأی نهایی صادر شد. این روزها فوتبال ما اتفاقات عجیب و غریب زیادی را پیرامون خود می‌بیند اما حکم کمیته انضباطی درباره دیدار سپاهان و پرسپولیس با فاصله بسیار زیاد، عجیب‌ترین اتفاق ممکن است. شامگاه سه‌شنبه حکم بازی پرسپولیس و سپاهان در خروجی وبسایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت و بر این اساس دیدار این 2 تیم در فصل آتی صرفا با حضور بانوان برگزار خواهد شد. این نخستین‌بار در تاریخ فوتبال ایران است که چنین حکمی صادر می‌شود و این رأی بی‌سابقه، تقابل این 2 تیم در فصل آینده را به یکی از عجیب‌ترین بازی‌های لیگ برتر ایران تبدیل خواهد کرد. در دیدار پرسپولیس و سپاهان اتفاقاتی بین سکوهای بانوان پرسپولیسی و همچنین هواداران تیم میهمان رقم خورد که واکنش گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و حالا با این رأی تاریخی از سوی کمیته انضباطی همراه شده است. در حکم کمیته انضباطی آمده است: ۲ باشگاه به برگزاری مسابقات رفت و برگشت 2 تیم در فصل آتی لیگ برتر صرفاً با حضور بانوان به ‌عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌های خانگی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال با لحاظ ماده 89 مقررات انضباطی حداکثر ظرف مهلت یک هفته از تاریخ قطعیت دادنامه محکوم می‌شوند. این در حالی است که هر 2 باشگاه به دلیل اتفاقات رخ‌ داده در ورزشگاه آزادی به 200 میلیون تومان جریمه نیز محکوم شده‌اند که باید آن را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند. البته هر 2 باشگاه امکان اعتراض به این حکم را خواهند داشت. 
* فرهنگ‌سازی و آماده کردن زیرساخت مهم است نه حکم عجیب
اما سوال مهم این است: دلیل این حکم چیست و چرا به جای فراهم آوردن بسترهای مناسب برای حضور هر چه بهتر خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، شاهد احکام ضد و نقیض هستیم. بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک و همچنین پرسپولیس و نساجی مازندران ناگهان بدون حضور هواداران خانم انجام می‌شود اما  در همین زمان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از سوی دیگر بام به زمین می‌خورد و طی حکمی ورود آقایان را کلا ممنوع می‌کند و می‌گوید حساس‌ترین بازی لیگ ایران (بعد از داربی) باید فقط با حضور خانم‌ها برگزار شود. به نظر می‌آید کمیته انضباطی بیشتر از آنکه فکر اصلاح ساختار باشد، به گونه‌ای حواسش جای دیگری است و می‌خواهد کدهای خاصی را مخابره کند. البته این برای بار نخست نیست که به خاطر جنجال‌های این 2 تیم، فدراسیون احکام عجیب صادر می‌کند. 2 فصل قبل آنها محکوم شدند بازی‌های خود را مقابل هم در خارج از استان برگزار کنند. پرسپولیس در سیرجان میهمان سپاهان بود و سپاهان در اراک از پرسپولیس میزبانی کرد. اما مجددا شاهد اتفاقات تلخی به محض انجام بازی‌های 2 تیم در تهران و اصفهان بودیم. این نشان می‌دهد این احکام هرگز برای اصلاح فرهنگ هواداری 2 تیم موثر نیست و نخواهد بود. فصل بعد اگر این حکم
پا برجا بماند و 2 تیم بخواهند صرفا با هواداران خانم از یکدیگر میزبانی کنند، آن وقت اگر باز هم شاهد بی‌اخلاقی‌هایی از سوی سکوها باشیم، لابد کمیته انضباطی برای سال بعدش حکم به ممنوعیت حضور خانم‌ها می‌دهد و قس علی‌هذا!
* شعار‌های هنجارشکن خانم‌ها در ورزشگاه آزادی را کمیته انضباطی دید؟
در روز بازی پرسپولیس و سپاهان، 2 اتفاق تلخ در ورزشگاه رخ داد که اکثر رسانه‌ها فقط به یکی از آنها توجه کردند. صحبت‌های نصرالله گرگزن، لیدر منتسب به باشگاه سپاهان که حرف‌های سخیفی را به زبان آورد را همه دیدند اما در همان بازی شاهد شعارهای منشوری و عجیبی  از سوی هواداران خانم پرسپولیس بودیم که گویا کمیته انضباطی فیلم این اتفاق را ندیده یا ترجیح داده اصلا از این روزنه به قضیه ورود نکند. اگر اوضاع و احوال فرهنگی حاضر در ورزشگاه‌ها به همین صورت باشد، چنانچه مجددا هواداران پرسپولیس و سپاهان (همان خانم‌ها) کنار یکدیگر قرار بگیرند، باز هم شاهد اهانت‌هایی از هر دو سو خواهیم بود. متاسفانه کمیته انضباطی برای رفع و رجوع این معضل سعی کرد با یک رای عجیب، مثلا ساختارسازی کند که به طور قطع چنین نخواهد شد. 

Page Generated in 0/0057 sec