printlogo


کد خبر: 282439تاریخ: 1403/2/22 00:00
نتانیاهو که تاکنون نتوانسته به اهداف نظامی خود دست یابد، اکنون در موضع ضعف برای حمله به رفح قرار دارد
آخر خط
بایدن: آمریکا در صورت حمله به رفح ارسال برخی محموله‌های تسلیحاتی خود را به اسرائیل متوقف می‌کند

گروه بین‌الملل: عملیات در رفح برای نتانیاهو بسیار گران تمام شده است و روز‌به‌روز فشارهای داخلی، نظامی و خارجی بر کابینه رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد و باعث سردرگمی نتانیاهو شده است. در این میان رئیس‌جمهور آمریکا پیامی برای نتانیاهو ارسال کرد که نشان می‌دهد وی تحت فشار داخلی و اعتراضات قرار دارد. جو بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بمب‌های ساخت این کشور که به اراضی اشغالی ارسال شد، غیرنظامیان را در آنجا به قتل رسانده یا خیر (در اشاره ضمنی به بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی که بایدن به دلیل استفاده رژیم صهیونیستی از آنها در کشتار غیرنظامیان، ارسال آنها را موقتا متوقف کرده)، گفت: در غزه غیرنظامیانی در نتیجه این بمب‌ها و شیوه‌های دیگری که مناطق مسکونی هدف قرار گرفتند، به قتل رسیدند.
بایدن در این مصاحبه تاکید کرد در صورتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور حمله گسترده به شهر رفح را صادر کند، آمریکا ارسال برخی محموله‌های تسلیحاتی خود به اراضی اشغالی را متوقف خواهد کرد. وی در ادامه ضمن تاکید دوباره بر «پایبندی آمریکا به حصول اطمینان درباره امنیت اسرائیل و توان پاسخ آن به حملاتی که از خاورمیانه انجام می‌شود»، گفت: آمریکا به ارسال تسلیحات پدافندی از جمله سیستم پدافند هوایی (گنبد آهنین) برای اسرائیل ادامه خواهد داد اما در صورت آغاز حمله زمینی گسترده به رفح، ارسال سلاح‌های دیگر که در طول تاریخ از آنها برای مقابله با شهرها استفاده می‌شد، متوقف خواهد شد. این صحبت‌های بایدن باعث خشم نتانیاهو و برخی اعضای کابینه تندرو وی شد. نتانیاهو در واکنش به تهدید آمریکا در توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی قول داد این رژیم حتی شده به تنهایی و با ناخن به جنگ در نوار غزه ادامه می‌دهد. به نوشته روزنامه گاردین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از توقف مذاکرات آتش‌بس در قاهره توسط هیات‌های حماس و اشغالگران، این گفته‌ها را مطرح کرد. به نظر می‌رسد نتانیاهو به هشدار بایدن مبنی بر توقف ارسال سلاح در صورت حمله گسترده نیروهای اسرائیلی به رفح بی‌اعتنایی می‌کند. شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز به نقل از نتانیاهو گزارش داد: بایدن با توقف ارسال محموله تسلیحات به اسرائیل اشتباه کرد. وی گفت: «اگر مجبور باشیم تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد. اگر لازم باشد با ناخن‌های‌مان می‌جنگیم». این مقام صهیونیست با اشاره به جنگ ۱۹۴۸ گفت: «ما سلاح نداشتیم. تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل وجود داشت اما با قدرت روحی و اتحاد بین ما، پیروز شدیم». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «ما با آمریکا اغلب توافق داریم اما اختلاف نظرهایی هم وجود داشته است. ما می‌توانیم بر آنها فائق آییم». از سویی صحبت‌های بایدن باعث خشم برخی اعضای تندرو و رادیکال کابینه نتانیاهو هم شده است. «بتزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پنجشنبه خطاب به سران شهرک‌نشین‌های صهیونیست مدعی شد: «خطر تشکیل کشور فلسطین بیش از هر زمان دیگری ملموس شده است. کشور فلسطین تهدیدی جدی برای اسرائیل است و باید با تمام امکانات مانع تشکیل آن شویم». اسموتریچ در واکنش به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره توقف حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در صورت حمله به رفح هم مدعی شد: «با وجود تغییر در موضع‌گیری بایدن و ممنوعیت تسلیحاتی، ما در این جنگ پیروزی کاملی را رقم خواهیم زد».
در این میان توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم بسیار سر و صدا کرد. ایتمار بن‌گویر حماس را قلب بایدن توصیف کرد که باعث جنجال در آمریکا شد. از سویی رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تصریح کرد: اسرائیل نیازمند معامله‌ای است و ما باید در قاهره برای بازگرداندن اسرا اقدامی انجام دهیم. یائیر لاپید تاکید کرد: اگر«بنی‌گانتس» و «گادی آیزنکوت»
در کابینه نبودند، ما دوره نتانیاهو، بن‌گویر و اسموتریچ را پشت سر گذاشته بودیم. به نوشته روزنامه عبری‌زبان معاریو، وی گفت: به نتانیاهو پیشنهاد شبکه امنیتی را دادم اما او اقدام به معامله نکرد، زیرا او زندانی ۲ دیوانه یعنی بن‌گویر و اسموتریچ است. لاپید افزود: تهدید بایدن مبنی بر عدم ارائه سلاح به ما، نتیجه مدیریت شکست‌خورده کابینه نتانیاهو است. وی تصریح کرد: خشونت در قبال خانواده‌های اسرا امری نابخشودنی است و پلیس باید اعتراضات خانواده‌ها و رنج آنها را مهار کند.
این در حالی است که نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز پنجشنبه در واکنش به تعلیق ارسال محموله‌های سلاح‌های آمریکایی به اراضی اشغالی ضمن تکرار رویکردهای همیشگی این رژیم درباره گروه‌های مقاومت فلسطینی مدعی شد: «ما با دشمن سرسختی روبه‌رو هستیم؛ آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌هایی بر تسلیحات اسرائیل است؟» به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، گلعاد آردان در ادامه اظهارات خود باز هم مدعی شد: «من نیت بدی را به رئیس‌جمهور [آمریکا] نسبت نمی‌دهم اما فکر می‌کنم کاملا روشن است که هرگونه فشاری بر اسرائیل و هر گونه محدودیتی که بر آن اعمال شود، حتی اگر از سوی همپیمانان نزدیکی باشد که منافع بهتری را برای ما می‌خواهند، این اقدام  از سوی دشمن که می‌تواند ایران، حماس یا حزب‌الله باشد، به عنوان مساله‌ای تفسیر می‌شود که به آنها درباره موفقیت در اهداف‌شان امید می‌دهد و چه بسا آنها را تشویق می‌کند». با توجه به همه تحولات به نظر می‌رسد نتانیاهو اکنون در وضعیت مناخیم بگین در سال 1983 قرار دارد. سال ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان و بیروت حمله کرد. دلیل اصلی حمله اسرائیل به لبنان حضور گروه‌های مسلح فلسطینی «فتح» در این کشور بود. 
عرفات بعد از رانده شدن از اردن به لبنان رفته و در اردوگاه‌های جنوب این کشور حکومتی تقریبا خودمختار از دولت لبنان تشکیل داده بود. اردوگاه «عین الحلوه» مرکز اصلی این تحرکات بود. بهانه اصلی اسرائیل در آن زمان ترور سفیر این رژیم در لندن بود و اسرائیل مدعی بود در انتقام این ترور، برای یک بار و همیشه فتح را نابود خواهد کرد. اسرائیل قصد داشت با ایجاد یک منطقه حائل در جنوب لبنان، تهدید فتح برای فلسطین اشغالی را از بین ببرد. موضوع بعدی شباهت کابینه نتانیاهو با مناخیم بگین - نخست‌وزیر وقت اسرائیل - در حمله به لبنان در دهه 90 قرن بیستم بود. هر ۲ از تندروترین کابینه‌های اسرائیل محسوب می‌شوند و وزرای جنگ آنها یعنی آریل شارون و یوآو گالانت از همان ابتدا در فکر نابودی کل فلسطینی‌ها بودند. راهبرد نتانیاهو دقیقا راهبرد بگین در لبنان است. بگین با کمک شارون نزدیک به ۷ هزار لبنانی را کشت تا فتح را وادار به عقب‌نشینی کند. 
نتانیاهو هم با کمک گالانت قصد دارد در غزه یک کشتار بزرگ راه بیندازد تا با این تاکتیک حماس و جهاد اسلامی را مجبور به عقب‌نشینی کرده و حتی مانند فتح که راهی تونس شدند، آنها را راهی الجزایر کند. کانون بعدی این جنگ نقش آمریکاست. بایدن تا امروز با تمام انتقادها از اسرائیل حمایت کرده و حتی سفری به تل‌آویو داشته است اما موضوع مهم آن است که مانند ریگان که در زمان جنگ لبنان، انتقادها به وی بسیار زیاد شده بود، اکنون نیز بایدن در نوک پیکان انتقادهای جهانی درباره جنگ غزه قرار دارد. ریگان بعد از کشتار بزرگ در لبنان مجبور شد در تلویزیون ظاهر شود و در جمله‌ای بگوید «اکنون در بیروت هولوکاست رخ داده است!» و با این جمله، اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد و طی قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل، بیروت را ترک کرد. 
به نظر می‌رسد تنها راهی که می‌تواند جنگ غزه را نیز پایان دهد، فشار بایدن و آمریکا روی اسرائیل است. یا اینکه حداقل مانند ریگان کمک تسلیحاتی به اسرائیل را کم کند. ریگان در آن سال ارسال بمب خوشه‌ای و دادن تجهیزات هواپیما را ممنوع کرد و همین موضوع باعث خروج اسرائیل از بیروت شد. به عبارت دیگر، تمام شواهد نشان از این دارد که شباهت زیادی بین جنگ ۱۹۸۲ لبنان و ۲۰۲۳ غزه می‌توان پیدا کرد. بایدن هم روز پنجشنبه بر اثر فشارهای داخلی و همچنین نزدیکی انتخابات مجبور شد به اسرائیل و نتانیاهو کنایه‌ای بزرگ وارد کند. اکنون بایدن می‌داند رفح باعث
مرگ خودش هم خواهد شد. 
***
روزنامه صهیونیستی: 133 اسیر اسرائیلی کماکان در غزه هستند
روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از یکی از افسران ارشد ارتش اشغالگر نوشت: زمانی که تابوت افراد اسیر شده از غزه برسد، خیابان‌های اسرائیل مملو از تظاهرات‌کنندگان با درخواست برای سرنگونی دولت بنیامین نتانیاهو خواهد شد. تل‌آویو تخمین می‌زند ۱۳۳ اسیر اسرائیلی در غزه وجود دارد، در حالی که حماس اعلام کرده ۷۰ نفر از آنها در حملات صهیونیست‌ها کشته شده‌اند.

Page Generated in 0/0122 sec