printlogo


کد خبر: 282441تاریخ: 1403/2/22 00:00
دور دنیا

ادامه اعتراضات ضد صهیونیستی در آمریکا
پلیس آمریکا اردوگاه دانشجویان مدافع آزادی فلسطین را تخریب کرد و در ادامه وقتی دانشجویان دانشگاه شیکاگو برای جمع‌آوری وسایل‌شان بازگشتند پلیس آنان را تهدید به بازداشت کرد. دانشجویان اعلام کردند پلیس گفته تمام اموال‌شان در زباله‌دان متعلق به UCPD است و در صورت تلاش برای بازیابی دستگیر خواهند شد. 
همچنین دیروز در نیویورک، فستیوال مد مت‌گالا با حضور سلبریتی‌های آمریکا برگزار می‌شد و معترضان برای نمایش اعتراض خود به تداوم جنگ اسرائیل علیه غزه و حمایت‌های آمریکا از اسرائیل و سکوت و بی‌تفاوتی سلبریتی‌های آمریکا درباره نسل‌کشی در غزه، تصمیم گرفتند خود را به محل برگزاری این مراسم برسانند که پلیس نیویورک وارد عمل شد و جلوی راه‌شان را بست و ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کرد. 
با فرا رسیدن موسم برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، این دانشگاه‌ها با چالش جدید تحت تاثیر قرار گرفتن این مراسم توسط جنبش دانشجویان حامی فلسطین مواجه شده‌اند، چرا که دانشجویان آمریکایی در مراسم فارغ‌التحصیلی هر دانشگاه با شیوه‌های متنوع در حال نمایش حمایت از فلسطین و مطالبه لغو همکاری دانشگاه‌شان با رژیم اسرائیل هستند. 
در چنین شرایطی مسؤولان دانشگاه کلمبیا به عنوان مبدأ شروع این خیزش اعتراضی از بیم ثبت تصاویر تاریخی از حضور و قدرتنمایی دانشجویان حامی فلسطین در این مراسم، تصمیم گرفته‌اند صورت‌مساله را کلا پاک کنند و مراسم جشن فارغ‌التحصیلی در این دانشگاه را لغو کرده‌اند.
***
گزارش سی‌ان‌ان از شکنجه اسیران فلسطینی در «زندان نقب»
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی از شرایط بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی که اسرای فلسطینی در آنجا نگهداری می‌شوند، اعلام کرد زندانیان در این بازداشتگاه‌ها شکنجه می‌شوند. این شبکه خبری از قول ۲ افشا‌کننده اسرائیلی و یک پزشک فلسطینی که در زندان نقب بودند، جزئیاتی درباره شکنجه و سوءاستفاده از زندانیان به صورت فیزیکی و ضرب و جرح آنان منتشر کرده است. 
یکی از افشاکننده‌ها به سی‌ان‌ان گفت: «ضرب و جرح برای جمع‌آوری اطلاعات انجام نشده، برای انتقام بوده، این اقدامات بابت مجازات عملیات توفان الاقصی است». یکی دیگر از منابع اسرائیلی عکس‌هایی را که در یک بازداشتگاه در 
«Sde Teiman»، در ۳۰ کیلومتری مرز غزه گرفته است، به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد حدود ۱۰۰ مرد با چشم‌بند و لباس‌های ورزشی خاکستری در محوطه‌ای که بشدت روشن بوده و با سیم خاردار محصور شده است، حضور دارند. در این گزارش همچنین از یک پزشک فلسطینی نقل شده که گفته نگهبانان Sde Teiman به صورت مرتب سگ‌ها را زمانی که زندانیان خواب بودند، آزاد می‌کردند که این به نوعی «شکنجه شبانه» نامیده می‌شود.
***
مالت و اسلوونی بزودی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
۲ کشور اروپایی مالت و اسلوونی ضمن پیوستن به اسپانیا و ایرلند اعلام کردند ۲۱ ماه مه ‌جاری کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. منابع آگاه اعلام کردند ۲ کشور مالت و اسلوونی بزودی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. الجزیره به نقل از این منابع افزود: ۲ کشور مالت و اسلوونی تاریخ ۲۱ ماه مه ‌جاری را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین تعیین کرده‌اند. 
پیش‌تر نیز ایرلند و اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. به گفته دیپلمات‌های اروپایی ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کنند.
***
«پوتین» نخست‌وزیر جدید روسیه را معرفی کرد
رسانه‌های روسی اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور نخست‌وزیر جدید را برای تایید نهایی به پارلمان معرفی کرده است. ولادیمیر پوتین که روز سه‌شنبه با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد، بار دیگر «میخائیل میشوستین» را به عنوان نخست‌وزیر دوره جدید این کشور به پارلمان معرفی کرد. مطابق با قوانین روسیه، میشوستین که از سال ۲۰۲۰ سمت نخست‌وزیری را برعهده داشت، همزمان با مراسم تحلیف پنجمین دوره ریاست‌جمهوری روسیه، استعفای کابینه خود را ارائه کرد. 
در صورت تایید پارلمان، میشوستین دولت جدید روسیه را تشکیل می‌دهد. ولادیمیر پوتین که در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه با اکثریت آرا پیروز شد، روز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد. تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری که سه‌شنبه گذشته در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. 
این سنت سال جاری میلادی نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند. پوتین که در انتخابات ماه مارس 2024 با کسب 87.28 درصد آرا قاطعانه به پیروزی رسید، با ادای سوگند به طور رسمی پنجمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را شروع کرد.

Page Generated in 0/0060 sec