printlogo


کد خبر: 282450تاریخ: 1403/2/22 00:00
تأکید وزارت آموزش‌و‌پرورش بر نپرداختن هرگونه وجهی توسط اولیا در قبال نام‌نویسی و دریافت کارنامه دانش‌آموزان
ثبت‌نام در مدارس دولتی رایگان است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز»: به جز مدارس خصوصی و هیأت امنایی دریافت پول از اولیای دانش‌آموزان در سایر مدارس تخلف است

گروه اجتماعی: سال تحصیلی 03-1402 رو به پایان و امتحانات پایان سال نزدیک است و این یعنی آغاز فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان برای مقطع جدید و اعلام نتایج امتحانات و دریافت کارنامه؛ فرآیندی که هر سال با خود حاشیه به همراه دارد: دریافت پول برای ثبت‌نام و دریافت کارنامه در مدارس دولتی خلاف مقررات است.
در این باره سخنگوی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: فقط برخی مدارس هیات امنایی یا خصوصی که خدمات فوق برنامه آن هم با رضایت والدین به دانش‌آموزان می‌دهند، معمولا مبالغی را دریافت می‌کنند که این موضوع نیز باید با حساب و کتاب باشد، بنابراین والدین نباید در قبال ثبت‌نام یا گرفتن کارنامه فرزندان‌شان به مدارس دولتی مبلغی را پرداخت کنند. 
علی فرهادی افزود: به جز مدارس خاص مانند مدارس هیأت امنایی، خصوصی و تیزهوشان که خدمات ویژه می‌دهند، در سایر مدارس دولتی بحث دریافت پول نداریم؛ در مدارس دولتی ممکن است انجمن اولیا و مربیان برای فعالیت‌های مدرسه تصمیم به دریافت وجه بگیرد اما مدارس نمی‌توانند به دلیل عدم پرداخت پول، کارنامه دانش‌آموز را ندهند و اگر خانواده‌ها به مدرسه مراجعه کردند و مشکل حل نشد به منطقه آموزش‌و‌پرورش مربوط مراجعه کنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش نیز با بیان اینکه دریافت هزینه از والدین هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان خلاف مقررات است، گفت: مبالغ دریافتی از سوی مدرسه برای بیمه، کتاب و هزینه لباس هنرستانی‌ها تعریف شده است، لذا اخذ هر مبلغی بیش از این از سوی مدرسه، قطعا از سوی تیم بازرسی آموزش‌و‌پرورش پیگیری می‌شود. سیدمجتبی هاشمی با بیان اینکه با توجه به قاعده‌گذاری وزارت آموزش‌وپرورش در موضوع ثبت‌نام و آنچه در قانون اساسی وجود دارد، هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت‌نام نباید از اولیا دریافت شود، گفت: علت این کار حمایت از جریان ثبت‌نام دانش‌آموزان است. وی با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد، بخشی از جامعه از تحصیل بازمی‌مانند، افزود: این کار ضررهای هنگفتی برای کشور به همراه خواهد داشت. 
همچنین مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این دغدغه، به صورت روشن و واضح و به صورت سیاست کلان وزارتخانه اعلام شده است، ادامه داد: بحث پرداخت مجاز کاملا تعریف شده است که بر اساس آن مبلغ بیمه فعلا طبق رقم سال گذشته، مبلغ کتاب‌های درسی و مبلغی که در هنرستان‌ها برای لباس درس هنرآموزان اخذ می‌شود، مجاز است، البته هنرجویی که از سال گذشته لباس دارد، دیگر لزومی به تهیه لباس جدید ندارد. هاشمی با بیان اینکه سایر مبالغ طی سال تحصیلی در صورت صلاحدید توسط اولیا به مدرسه کمک می‌شود، افزود: این کار در قالب کار انجمن اولیا و مربیان و ایجاد فضای روشن با مدیریت اولیه اتفاق خواهد افتاد، اگر خلاف این انجام شود، طبیعتا در سطح کشور با نظارت‌های انجام شده بررسی می‌شود. همچنین وی با بیان اینکه اگر والدین در معرض این مساله قرار گرفتند، می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش‌و‌پرورش و بخش شکایات مساله را مطرح کنند، به ایسنا گفت: طبیعتا بررسی انجام و در حوزه نظارت همگانی نیز کیوآرکدهایی در سطح مدارس نصب می‌شود که اولیا می‌توانند  اطلاع‌رسانی کنند و بدون آنکه نام‌شان مشخص شود، مساله بررسی و قطعا رضایت اولیا جلب 
خواهد شد.
* تحویل ۱۲ هزار کلاس درس تا مهرماه
توجه دولت سیزدهم به مدرسه‌سازی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برکسی پوشیده نیست، به طوری که دیروز وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد در این دولت روزانه به‌طور متوسط ۸ مدرسه ساخته شده است و به‌زودی الگوی معماری ایرانی - اسلامی در ساخت مدارس اجرا می‌شود. همچنین رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ‌از پروژه‌های فعال، ۲ هزار پروژه یعنی ۱۰ تا ۱۲ هزار کلاس درس را مهرماه امسال با حضور رئیس‌جمهور تحویل دانش‌آموزان دهیم. 
حمیدرضا خان‌محمدی‌ به ماموریت‌ها و مسائل‌ حوزه نوسازی مدارس اشاره کرد و افزود: جایگاه معلم، محلی است که در آن تدریس می‌کند. هر چقدر آن مدرسه مرتب‌تر و معماری خاص داشته باشد، جایگاه تعلیم و تربیت تقویت خواهد شد. بر این اعتقاد هستیم جایی که در تابستان بانک‌ها از مدارس خنک‌تر، در زمستان از مدارس گرم‌تر و از لحاظ نظامات معماری، بانک‌ها بهترین ساختمان را داشته باشند و مدارس ضعیف‌ترین ساختمان را داشته باشند، آن تمدن، آن جریان، آن روستا، آن انقلاب و ... رشد نمی‌کند. 
یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به گفتمان تبدیل شود، همین موضوع است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: هر چه بیشتر امکانات به آموزش‌و‌پرورش اختصاص یابد باعث می‌شود بقیه مسیرها بیشتر رشد کنند. اگر می‌خواهیم سوخت را کنترل ‌و مملکت‌مان را با محیط‌زیست سازگار کنیم، راه آن آموزش‌و‌پرورش است. راه همه موفقیت‌ها از کوچه پس‌کوچه‌های مدرسه می‌گذرد. مدرسه اما اگر از لحاظ کالبدی نامناسب‌ باشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این مطالبه از جنس اینکه بتوانیم فضاهای آموزشی را طبق آن چیزی که سند تحول تعیین کرده است، اداره کنیم باید عمومیت پیدا کند و باید به یک جریان تبدیل شود. 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره تعداد مدارسی که قرار است امسال تحویل آموزش‌و‌پرورش شود، گفت: یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. رئیس‌جمهور هم در ابتدای امسال در دیدار کارگزاران بر این موضوع تاکید کرد. پیش‌بینی ما این است از پروژه‌های فعال، ۲ هزار پروژه را با ۱۰ تا ۱۲ هزار کلاس درس با حضور رئیس‌جمهور تحویل دانش‌آموزان بدهیم که شامل پروژه‌های آموزشی، پرورشی، ورزشی و تربیتی خواهد بود. این هدیه دولت به دانش‌آموزان خواهد بود.

Page Generated in 0/0052 sec