printlogo


کد خبر: 282457تاریخ: 1403/2/22 00:00
اخبار

ارمنستان یک بزرگراه جدید  به سمت مرز ایران می‌سازد
دولت ارمنستان اعلام کرد یک جاده ۶۰کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم‌مرز با ایران است، می‌سازد که زمان سفر بین 2 کشور همسایه را کوتاه خواهد کرد. به نقل از روزنامه ارمنی ماسیس‌پست، دولت ارمنستان اعلام کرد قصد دارد 254 میلیون دلار از بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای ساخت یک بخش 24 کیلومتری از یک بزرگراه جدید به سمت مرز ایران، وام بگیرد. این جاده 60‌کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم‌مرز با ایران است، ساخته می‌شود و شهرهای سیسیان و کاجاران را از طریق یک مسیر بسیار کوتاه‌تر متصل می‌کند و زمان سفر بین 2 کشور همسایه را هم کوتاه خواهد کرد. جاده جدید سیسیان- کاجاران از یک ناحیه کوهستانی می‌گذرد، بنابراین هزینه ساخت آن بالاست. کار روی بخش جنوبی این جاده که هزینه آن از طریق وام بانک اروپایی بازسازی و توسعه تامین می‌شود در سال 2032 تکمیل خواهد شد. دولت ارمنستان زمان آغاز ساخت 2 بخش دیگر از این جاده را که شامل یک تونل 9 کیلومتری می‌شود، اعلام نکرده است. ارمنستان اکتبر سال گذشته یک قرارداد 215 میلیون دلاری به یک کنسرسیوم متشکل از 2 شرکت ایرانی برای بهبود یک جاده 32 کیلومتری که از مرز ایران و ارمنستان به گذرگاه کوهستانی کاجاران در بلندترین نقطه این کشور می‌رسد، اعطا کرد. حدود دو سوم طول این جاده توسعه یافته و نوسازی می‌شود و 11 کیلومتر بقیه از ابتدا طی 3 سال آینده ساخته خواهد شد. این قرارداد در ایروان و در حضور وزیر راه و شهرسازی ایران بسته شد.
***
ورود ۷ کشتی اقیانوس‌پیما نهاده دامی به بندر امام (ره)
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از ورود ۷ فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام (ره) خبر داد و گفت: این نهاده‌ها از برزیل و آرژانتین خریداری شده است. حمید بدوی اظهار کرد: این محموله‌ها شامل 3 فروند کشتی کنجاله سویا و 4 فروند ذرت دامی هر کدام به وزن 65 هزار تُن و در مجموع 260 هزار تُن است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از کشور‌های برزیل و آرژانتین سفارش و خریداری شده است. وی افزود: عملیات پهلودهی کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی به اسکله‌های بندرگاه امام خمینی به‌تدریج انجام خواهد شد. بدوی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی توسط بخش دولتی و خصوصی از طریق بندر امام خمینی با هدف تأمین نیاز‌های کشور تداوم خواهد داشت، افزود: واردات نهاده‌های دامی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود. حدود 80 درصد حجم کالا‌های اساسی (نهاده‌های دامی وغلات) از طریق بندر امام خمینی وارد کشور می‌شود. سال گذشته حدود 15 میلیون تن کالای‌ اساسی از طریق بندر امام خمینی وارد و توسط ناوگان ریلی و جاده‌ای به اقصی نقاط کشور حمل شد. بندر امام خمینی دومین بندر بزرگ و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است.
***
تخفیف مجازات بابک زنجانی با پرداخت بدهی به ۲۰ سال حبس
با توجه به ارزش دارایی‌های منتقل شده بابک زنجانی به کشور و با عنایت به پیش‌بینی تخفیف مجازات در حکم بابک زنجانی، با درخواست عفو بابک زنجانی موافقت شد و مجازات اعدام وی به ۲۰ سال حبس کاهش یافت.
امور حقوقی شرکت ملی نفت اعلام کرد: بابک زنجانی با شکایت وزارت نفت در سال ۱۳۹۲ بازداشت شد. رسیدگی به پرونده وی چند سال به طول انجامید تا اینکه سال ۱۳۹۴ رای محکومیت وی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد. بر اساس این حکم، محکوم علیه به اعدام و پرداخت بدهی ارزی به شرکت ملی نفت ایران محکوم شد. این رای سال ۱۳۹۵ در شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور تایید شد. نکته مهم در رای محکومیت بابک زنجانی این بود که در رای دیوان عالی کشور پیش‌بینی شد در صورت پرداخت بدهی توسط محکوم علیه، حکم اعدام وی لغو و مشمول تخفیف مجازات موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی خواهد شد. در طول این ۱۰ سال صرفاً اموال و دارایی‌های متعلق به بابک زنجانی به عنوان بخشی از بدهی وی بر اساس قیمت کارشناسی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده بود. همچنین در طول این سال‌ها اقدامات متعددی توسط دادستانی و ضابطان قضایی و وزارت نفت به منظور وصول مطالبات از محل سایر اموال محکوم علیه در کشور‌های دیگر انجام شد که نتیجه‌ای در بر نداشت. در نهایت اخیراً کالا‌هایی متعلق به بابک زنجانی در کشور‌های دیگر شناسایی و با دستور قضایی به کشور منتقل شد. بر اساس گزارش کارشناسان رسمی دادگستری ارزش این کالا‌ها معادل کل بدهی بابک زنجانی است. محموله وارد شده همان‌گونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، حاوی دارایی‌های ارزی است که به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است. 
***
صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز 13.7 میلیارد دلار رسید
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد ارزش صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در سال گذشته برای نخستین‌بار به مرز 13.7 میلیارد دلار رسید. درواقع نزدیک به ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از تولیدات معدنی و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۲ روانه بازارهای هدف شد. این رقم ۹ درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال ماقبل (۱۴۰۱) بود. سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی به 12.5 میلیارد دلار رسیده بود. در مدت مورد بررسی، صادرات زنجیره فولاد به ارزش 6.1 میلیارد، بالاترین سهم را در این بخش به خود اختصاص داد. پس از آن، زنجیره مس با صدور 1.6 میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت و در ادامه، سهم زنجیره آلومینیوم به ۹۰۲ میلیون، روی ۵۴۷ میلیون، زغال‌سنگ و کک ۵۰۰ میلیون و سیمان به ۳۸۴ میلیون دلار رسید. از سوی دیگر سال گذشته ۷ میلیارد و ۳ میلیون دلار از محصولات معدنی و صنایع معدنی وارد کشور شد که این رقم ۳۵ درصد بیش از واردات سال ماقبل بوده است. در همین حال، مقایسه واردات و صادرات این حوزه نشان می‌دهد ارزش صادرات ۹۵ درصد بیش از رقم واردات بوده است.

Page Generated in 0/0059 sec