printlogo


کد خبر: 282464تاریخ: 1403/2/22 00:00
روایت خرازی از ناکامی ریز‌پرنده‌های اسرائیل در حمله به تأسیسات اصفهان
«وعده صادق» پاسخی نداشت

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در مصاحبه با شبکه الجزیره به سوالات متعددی از جمله درباره تحولات غزه، تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه به واسطه این جنگ و عملیات «وعده صادق»، همچنین تغییر نظم جهانی به سوی جهان چندقطبی پاسخ داد.
سید کمال خرازی با اشاره به خدعه رژیم صهیونیستی در پیگیری هر طرحی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد به رژیم اسرائیل فشار آورد، باید در درجه اول ارسال سلاح به این رژیم را متوقف کند. خیلی بی‌معناست که از یک طرف سلاح و امکانات مالی در اختیار رژیم اسرائیل قرار می‌دهد و از طرف دیگر در صحنه تبلیغاتی بخواهد جنگ غزه فیصله یابد. خرازی گفت: وضعیت کنونی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی اساسا مذاکره‌پذیر نیست و فقط می‌خواهد با توسل به زور به اهدافش برسد. پیش از این قضیه اصرار بر این بود که باید تضمینی برای آنچه به عنوان طرح آتش‌بس مطرح می‌شود، ارائه شود. با وجود پذیرش طرح مصر و قطر برای آتش‌بس از سوی حماس، مجددا شاهدیم رژیم اسرائیل به زور متوسل شده است، بنابراین طبیعت چنین رژیمی این است که فقط می‌خواهد با استفاده از اسلحه به اهدافش برسد. پیش‌تر نیز در مذاکراتی که با فلسطینی‌ها داشتند و در مواردی مانند قرارداد اسلو، شاهد بودیم که با انواع حیله‌ها آن را تغییر دادند، به طوری که توافق اسلو بی‌خاصیت شد. وی همچنین با اشاره به عملیات «وعده صادق» بیان کرد: اولا ما در این عملیات صرفا ۲۰ درصد امکاناتی را که بسیج کرده بودیم، به کار بردیم. اگر رژیم اسرائیل پاسخی می‌داد، می‌توانستیم حملات خیلی بیشتری را انجام بدهیم. البته ما نخواستیم آدم‌کشی کنیم. صرفا هدف‌مان این بود که مراکز نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار دهیم. به همین دلیل به آمریکا و کشورهای منطقه اطلاع دادیم این عملیات انجام می‌گیرد و محدود خواهد بود. واقعا هم محدود بود و پس از اتمام عملیات، روند را متوقف کردیم. در این قضیه خیلی با تدبیر عمل شد، هم پاسخ چشمگیری داده شد و هم به‌گونه‌ای بود که موجب گسترش جنگ در سراسر منطقه نشود. آنها دریافتند اگر ایران بخواهد جواب دهد، در سطح عملیات متعارف توانایی بالایی دارد و می‌تواند انجام دهد و دیگر آنها از بازدارندگی برخوردار نیستند. به همین دلیل بود که آمریکا، فرانسه، انگلیس و این دست کشورها به رژیم اسرائیل در رهگیری موشک‌ها کمک کردند. درست است که تعدادی از موشک‌های ما را زدند اما برای ما تعداد موشک‌ها مهم نبود، بلکه زدن مراکز نظامی هدف بود. ما نشان دادیم این امکان را داریم که پاسخ قطعی به رژیم اسرائیل بدهیم و از حملات بعدی آن جلوگیری کنیم.
خرازی در پاسخ به این پرسش الجزیره که چند روز پس از عملیات «وعده صادق» گفته شد اسرائیل برخی تأسیسات نظامی و حتی برخی تأسیسات هسته‌ای را مشخصا در اصفهان، هدف قرار داد اما ایران نه آن را اعلام کرد و نه به آن پاسخ داد، آیا این حقیقت دارد یا نه، گفت: آنچه اتفاق افتاد، استفاده از یک پرنده کوچک بود که از قبل به شیوه‌های جاسوسی به ایران فرستاده بودند، نه اینکه از اسرائیل حمله‌ای انجام دهند. در گذشته هم پرنده‌های کوچک را به طرقی به ایران فرستاده بودند تا در شرایط خاصی عملیات انجام دهد. اینها در واقع آزار دادن است، اگرنه عملیات نظامی تلقی نمی‌شود، چنانکه کوادکوپتر آنها نتوانست آسیبی وارد کند. این اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نبود، بلکه می‌خواستند صرفا یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند. اگر آنها بخواهند جسارت کنند و به تاسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کرده‌ایم، اگر آنها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که اگر اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، شما دقیقا چه خواهید کرد؟ اظهار داشت: ۲ سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم ایران ظرفیت تولید بمب اتم را دارد. امروز هم آن ظرفیت هست ولی ما تصمیمی برای تولید بمب اتم نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند اگر اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای حمله کند تجدیدنظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور 
است.

Page Generated in 0/0054 sec