printlogo


کد خبر: 282479تاریخ: 1403/2/23 00:00
منابع عبری اعلام کردند حمله نتانیاهو به رفح هیچ دستاورد نظامی‌ای برای وی ندارد
در رفح می‌بازد!
یدیعوت آحارانوت: حماس را نمی‌توان در رفح نابود کرد

گروه بین‌الملل: اکثر مقامات سابق و تحلیلگران نظامی اسرائیل معتقدند حمله به رفح هیچ دستاورد نظامی برای نتانیاهو نخواهد داشت و تنها او می‌خواهد با این کار پایان عمر سیاسی خود را به تعویق بیندازد. یدیعوت آحارانوت با انتشار یادداشتی نوشت حتی اگر ارتش رژیم صهیونیستی عملیات گسترده‌ای انجام دهد، جنبش حماس باقی خواهد ماند و از بین نخواهد رفت. این روزنامه به نقل از برخی منابع در ارتش اشغالگر که هویت‌شان را فاش نکرد، نوشت: «تصمیم‌گیری درباره موضوع روز آینده (پس از جنگ) و توضیح دلیل بن‌بست ایجاد شده توسط رهبری سیاسی در این موضوع اهمیت حیاتی دارد». این در حالی است که «روز پس از جنگ غزه» به ترتیبات مربوط به نوار غزه و اینکه چه کسی بر آن حکومت خواهد کرد، با این فرض که حماس را می‌توان حذف کرد، مطرح است اما منابع آگاه در ارتش رژیم اسرائیل اذعان می‌کنند حتی اگر عملیات کنونی علیه رفح در سراسر آن انجام شود، حماس و زیرساخت‌های آن نابود نخواهد شد. 
دیروز «دورون ماتزا» از مقامات سابق نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد حمله زمینی به رفح نه تنها موجب نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیلی نخواهد شد که «موجب از بین رفتن بیشتر نقاط قوت اسرائیل و تعمیق موفقیت‌های دشمن آن» خواهد شد. تحلیلگران سیاسی و نظامی مختلف تایید می‌کنند مقاومت فلسطین ارتش اشغالگر را از روزی که تصمیم به ورود به شهر رفح در جنوب نوار غزه گرفت، پشیمان خواهد کرد، بویژه که از قبل از این تصمیم آگاه بوده و ماه‌ها برای این روز خود را آماده کرده است. روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از ۲ مقام آگاه نوشت یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، برخلاف تصورات قبلی در رفح نیست اما هنوز مکان دقیق او شناسایی نشده است. آخرین برآوردهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند رهبر حماس در تونل‌های زیرزمینی در منطقه خان‌یونس، حدود ۸ کیلومتری شمال رفح باشد. ارتش اشغالگر یک ماه پیش از خان‌یونس عقب‌نشینی کرد و چند روز پیش پیشروی خود را به سمت حومه شهر رفح آغاز کرد. رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده است هدفش از جنگ در غزه «دستگیری یا کشتن سنوار و معاونش محمد ضیف است». به نوشته این روزنامه، ارتش رژیم صهیونیستی با وجود ادعای مکرر مقامات صهیونیست مبنی بر اینکه سنوار و ضیف تحت تعقیب هستند اما هنوز آن ۲ را پیدا نکرده است. در همین زمینه، «سامی ابوزهری» ضمن خطاب تلویحی به رژیم صهیونیستی اعلام کرد سنوار و ضیف سلامت هستند و مقاومت به لطف وجود رزمندگانش همچنان قدرتمند است. همچنین در چند روز گذشته حماس عملیات‌های ترکیبی علیه اسرائیل انجام داده است که از جمله کمین منطقه الزیتون و حمله موشکی به مرز کرم ابوسالم بود که منجر به کشته شدن چند نظامی اشغالگر شد. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» روز جمعه نوشت به‌رغم ادعای نتانیاهو مبنی بر وجود ۴ گردان حماس در رفح و اینکه این شهر آخرین پایگاه جنبش حماس است و باید عملیات نظامی علیه آن انجام شود، اظهارات وی نادرست است. این روزنامه به نقل از ۳ مقام آگاه صهیونیست که نام آنها را فاش نکرد، نوشت: «دیگر ۴ گردان حماس در رفح وجود ندارد، زیرا بخش بزرگی از نیروهای جنگی شهر و حومه آن را ترک کرده‌اند و به خان‌یونس و شاید هم به اردوگاه‌های مرکزی رفته‌ و حدود ۲ گردان در غرب این شهر و در منطقه تل‌السطان باقیمانده است. آحارانوت آورده است: این اقدام حماس دال بر نحوه مدیریت کل جنگ است، زیرا حماس هنوز تلاشی برای نبردهای بزرگ و گسترده با ارتش اسرائیل نداشته است. بر این اساس، «شرط سنوار ساده بوده و همچنان هم ساده است؛ اینکه حماس برای مدتی طولانی‌تر از آن چیزی که ارتش اسرائیل بتواند روی زمین بماند، در زیر زمین باقی خواهد ماند». این روزنامه به عنوان نمونه به اطلاعیه روز پنجشنبه ارتش اشغالگر مبنی بر آغاز عملیات نظامی در محله الزیتون در شهر غزه اشاره کرد که «به نظر می‌رسد ارتش حدود ۲ ماه پیش آن را اشغال و سپس آن را ترک کرد». 
این نمونه اشاره به این است که نیروهای حماس به مناطقی که ارتش ترک کرده بازمی‌گردند. آحارانوت افزود: نتانیاهو طبق طرحی که وزیر امنیت و سازمان شین بت تدارک دیده‌اند به هیچ شکلی با ورود نیروهای دیگر به غزه موافق نیست؛ نه مردان وابسته به جنبش فتح و نیروهای ماجد فرج و نه نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین. «دیوید هرست» تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در پایگاه تحلیلی «میدل‌ایست آی» به شرح ناتوانی رژیم صهیونیستی در تضعیف قوای نظامی و محبوبیت حماس پرداخت و هشدار داد حمله به رفح نه تنها آسیبی به حماس نمی‌زند، بلکه رژیم صهیونیستی را از قبل هم منفورتر خواهد کرد. هرست به نقل از منبع آگاه خود در منطقه که از توانایی‌های نظامی حماس مطلع است، نوشت: «در شمال، مرکز و جنوب، هر جا ارتش اسرائیل عقب‌نشینی کرده، نیروهای حماس دوباره ظاهر شده‌اند. اگر چه سربازان اسرائیل کنترل محور نتزاریم را در اختیار دارند اما ایست‌های بازرسی آنها در این منطقه رفته‌رفته در معرض خطر قرار گرفته و به همین دلیل است که آنها در مذاکرات اخیر پیشنهاد عقب‌نشینی از این محور را مطرح کردند». برخی کارشناسان نظامی در رژیم صهیونیستی هم با ناتوانی این رژیم در از بین ‌بردن توانایی‌های حماس موافق هستند. یک مقام نظامی این رژیم در گفت‌وگو با روزنامه عبری «معاریو» گفت: «نتانیاهو به‌خوبی می‌داند ما در وضعیت بن‌بست نظامی قرار داریم. ارتش کنترل ۸۰ درصد نوار غزه (جز رفح) را به دست گرفت اما به دلیل کمبود نیرو نتوانست این مواضع را حفظ کند. در نتیجه، نیروهای حماس دوباره به تمام مناطقی که اسرائیل از آنها عقب‌نشینی کرده بود بازگشته و کنترل را در دست 
گرفتند».
* سازماندهی مجدد نیروهای حماس در غزه 
عملیات مقاومت در غزه در شرایطی بار دیگر قوت گرفته که روزنامه هاآرتص به ‌نقل از منابع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد حماس نیروهای خود در غزه را مجددا سازماندهی کرده است. همزمان منابع خبری فلسطین گزارش دادند گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را با راکت ضدزره یاسین ۱۰۵ منهدم کرد. سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز به ‌وسیله گلوله‌های خمپاره تجمع نظامیان صهیونیست در درمانگاه حی‌الزیتون را هدف قرار داد. همچنین سرایا القدس به‌ وسیله ۲ تله انفجاری، تعدادی از بولدوزرهای موجود در خیابان هشتم حی‌الزیتون را منهدم کرد. حزب‌الله در شمال فلسطین اشغالی هم همچنان به عملیات خود ادامه می‌دهد که در آخرین آنها، تجهیزات جاسوسی پایگاه جل العلام را هدف قرار داد.

Page Generated in 0/0058 sec