printlogo


کد خبر: 282497تاریخ: 1403/2/23 00:00
اخبار

تدوین برنامه اجرایی قطار سریع‌السیر تهران - مشهد تا پایان ماه
معاون وزیر راه از تدوین برنامه عملیاتی اجرای قطار سریع‌السیر تهران - مشهد تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت این پروژه مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم را دارد. امیرمحمود غفاری در جلسه بررسی نحوه اجرای دستور رئیس‌جمهور برای تسریع در شروع عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر تهران – مشهد ‌اظهار کرد:‌ محور مذکور به طول 870 کیلومتر ساخته می‌شود که با توجه به اهمیت آن در جابه‌جایی سالانه 41 میلیون مسافر از توجیه لازم برخوردار است. وی با بیان اینکه در ماه جاری برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران - مشهد تدوین می‌شود، افزود: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران و بخش‌های فنی و اجرایی داخلی و همچنین اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای این پروژه، سبد تامین مالی متنوع آن طراحی و بزودی برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم دولت خواهد شد. وی با اشاره  به برخورداری پروژه قطار سریع‌السیر تهران - مشهد از مجوز ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه یادآور شد: سعی ما بر این است که از حضور کنسرسیوم مشاوران توانمند داخلی و خارجی برای طراحی و نظارت مطمئن و کامل پروژه حداکثر بهره را داشته باشیم. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این معاونت با ترکیب همه منابع و روش‌های تامین مالی ممکن از جمله انواع تهاتر نفت، منابع عمومی، مشوق‌ها و امتیازات مالی، تامین مالی فاینانس، تخفیف سود بازرگانی تجهیزات وارداتی، امتیاز معادن، مولدسازی و... نسبت به تهیه سبد متنوع تامین مالی این پروژه اقدام می‌کند. اسفند 1401 وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات قطار سریع‌السیر تهران - مشهد خبر داده و بر ضرورت ورود نسل‌های مختلف تکنولوژی برای به‌روزرسانی فناوری حمل‌ونقل ریلی تاکید کرده بود.
***
دستور برای بررسی نحوه انتشار اطلاعات مالی مصاف
رئیس‌کل بانک مرکزی به‌دنبال انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مصاف در فضای مجازی، ضمن تأکید بر خلاف ‌قانون بودن این اقدام نادرست از سوی هر فرد و جریانی، دستور پیگیری فوری و بررسی ابعاد مختلف آن را صادر کرد. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی به ‌دنبال انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مصاف در فضای مجازی، ضمن تأکید بر خلاف‌قانون بودن این اقدام نادرست از سوی هر فرد و جریانی، طی جلسه عصر پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه دستور پیگیری فوری و بررسی ابعاد مختلف آن را صادر کرد و گفت: اگر محرز شود ارسال اطلاعات مالی این موسسه از طرف شبکه بانکی بوده باشد با عاملان این اقدام غیرقانونی شدیدا برخورد خواهد شد. طبق اعلام بانک مرکزی، محمدرضا فرزین عصر پنجشنبه و به‌ محض اطلاع از انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مذکور با تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور معاونان و مدیران مربوط و ضمن اطلاع به مدیران موسسه مذکور و تأکید بر اینکه صیانت و حفاظت از حساب‌ها، سپرده‌ها و تراکنش‌های بانکی افراد و موسسات، از وظایف اصلی بانک‌های عامل محسوب می‌شود به معاونان فناوری‌های نوین، حقوقی و رئیس مرکز حراست بانک مرکزی دستور داد ضمن بررسی دقیق ابعاد فنی چگونگی دسترسی و انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی این موسسه، گزارش کاملی از این موضوع و افراد ذی‌ربط به‌قید فوریت تهیه و ارائه کنند. فرزین همچنین ضمن تأکید مجدد بر اینکه دسترسی غیرقانونی به تراکنش‌ها و اطلاعات مالی و بانکی افراد و موسسات بدون دستور قضایی و انتشار آن در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: بر همین اساس، مدیران و مسؤولان ذی‌ربط باید فوراً تحقیقات، پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم در قبال سناریوهای مختلف و فنی این اقدام غیرقانونی را از موسسه مربوطه افراد خاطی انتشاردهنده و حساب‌های این موسسه در بانک‌های عامل انجام دهند و نتایج آن را ارائه کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: با متخلفان این اقدام غیرقانونی در هر سمت و مقامی که باشند قطعا طبق ضوابط قانونی برخورد قاطع می‌شود.
***
ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۱۸۳ مگاوات افزایش یافت
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت دومین واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی راشد تربت ‌حیدریه با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورو به شبکه برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی الکتریکی شد. در راستای توسعه تولید برق در کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه خراسان، ساخت نیروگاه راشد تربت حیدریه با برخورداری از 2 واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک توربین بخار ۱۸۰ مگاواتی توسط گروه مپنا در حال اجراست. محمد رمضانی  با اشاره به نقش مهم این نیروگاه در رفع مشکلات مربوط به افت ولتاژ برق منطقه خراسان، ادامه داد: نیروگاه تربت‌ حیدریه با هدف تأمین برق مطمئن و پایدار شبکه سراسری برق کشور، استفاده بهینه از سوخت، جلوگیری از هدررفت ثروت ملی، حفظ محیط‌زیست، ایجاد اشتغال در منطقه و رفع مشکلات افت ولتاژ منطقه خراسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 معاون توسعه طرح‌های شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه نخستین واحد گازی این نیروگاه شهریور سال گذشته وارد مدار شده است، اضافه کرد: در مدت زمان ساخت این پروژه، ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت بوده‌اند. رمضانی راندمان نهایی این نیروگاه را بیش از ۵۳ درصد برشمرد و گفت: نیروگاه سیکل‌ترکیبی راشد تربت‌ حیدریه در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت‌ حیدریه استان خراسان‌رضوی واقع شده و دومین واحد گازی آن ۲۱ اردیبهشت‌ماه، به شبکه برق کشور متصل شد.

Page Generated in 0/0062 sec