printlogo


کد خبر: 282513تاریخ: 1403/2/24 00:00
به بهانه انتخاب رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر
260 روز زمان باقی است

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که 260 روز تا آغاز مهم‌ترین ماراتن سینمای ایران زمان باقی مانده است، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی محمد خزاعی را با حفظ سمت، به عنوان دبیر چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. با این حکم و با توجه به سابقه دبیری محمد خزاعی در دوره سی‌ام در سال 90، باید گفت طی برپایی جشنواره فیلم فجر در ۴ دهه گذشته 16 نفر به عنوان سکانداران جشنواره، این رویداد سینمایی را برگزار کرده‌اند.
حسین وخشوری را نه‌تنها نخستین دبیر جشنواره فیلم فجر در سال 61 باید نامید، بلکه به واسطه مسؤولیتی که آن سال‌ها در وزارت ارشاد به عنوان مدیر تحقیقات و روابط سینما داشت، او را باید موسس و مبتکر جشنواره فیلم فجر نیز دانست. البته از نکات قابل توجه در برگزاری سال‌های نخست جشنواره فیلم فجر عدم استقبال فیلمسازان جوان انقلابی از این رویداد بود، به گونه‌ای که آن را ادامه‌دهنده جشنواره فیلم تهران که قبل از انقلاب برگزار می‌شد می‌دانستند. به همین علت نیز وخشوری سال 62 اقدام به برگزاری جشنواره فیلم دفاع‌مقدس کرد تا به گفته خودش فیلمسازان جوان و مخالف فیلم فجر در این جشنواره شرکت کنند. 
اما از دوره دوم در سال 62 و با حضور سیدمحمد بهشتی، به مدت 10 سال شاهد حضور یک دبیر در مسند سکانداری فیلم فجر بودیم. بهشتی که از دوره دوم تا دوازدهم نفر اول فیلم فجر بود، در کتاب گفت‌وگو‌های سینمایی به نوعی اشاره کرده بود که هدف از برگزاری جشنواره فیلم فجر به نوعی شادی و تفریح در ایام فجر انقلاب بوده است. اما پس از 10 دوره دبیری بهشتی،  همزمان با نوروز سال 73 سیدعزت‌الله ضرغامی که همزمان سکاندار سینمای کشور نیز بود، به عنوان سومین دبیر فیلم فجر در دوره سیزدهم و چهاردهم معرفی شد. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد دوره چهاردهم در سال 74 حضور بیش از 40 فیلم در آن سال بود؛ عددی که هرگز تکرار نشد و به گواه بسیاری از هنرمندان و اسناد باقیمانده، در آن دوره بیشترین جوایز سهم آثاری با محتوای دفاع‌مقدس شد.
سیف‌الله داد، از سال‌ 75 تا 79، محمدمهدی عسگرپور در سال‌های 80 و 81 و علیرضا رضاداد از سال‌ 82 تا 85 دیگر سکانداران فیلم فجر از دوره پانزدهم تا 25 آن بودند اما سال 86 را باید نخستین سال به معنای واقعی در برپایی فیلم فجر در دولت نهم دانست؛ دوره‌های 26 و 27 به دبیری مجید شاه‌حسینی برگزار شد. 
در این 2 دوره نقد‌های بسیاری به شاه‌حسینی وارد شد ولی وی در گفت‌وگویی مفصل با یکی از رسانه‌ها، این ۲ دوره را نزدیک‌ترین دوران فیلم فجر به ارزش‌های انقلاب اسلامی دانست. از طرفی یکی از ویژگی‌های بارز و ماندگار در دوره بیست‌وششم تفکیک بخش مسابقه بین‌الملل از بخش مسابقه سینمای ایران بود که تا آن سال در یک بخش برگزار می‌شد.
مهدی مسعودشاهی، هشتمین دبیر فیلم فجر بود، مدیری که تئاتری‌ها به‌مراتب او را با بی‌حریم شدن تئاترشهر و بازسازی‌های غیراصولی‌اش به خاطر می‌آورند، این بار به سینما کوچ کرد و سکاندار دوره‌های 28 و 29 در سال‌های 88 و 89 شد.
اما آغاز دهه 90 همزمان شد با دبیری محمد خزاعی، تهیه‌کننده و دبیر جشنواره‌های فیلم مقاومت که هرگز به ذهن خود و نزدیکانش هم خطور نمی‌کرد یک دهه بعد قرار است سکاندار سینمای ایران شود.
اما ما بعد از برپایی یک دوره خزاعی در سال 90، با حکم وزیر وقت ارشاد محمدرضا عباسیان به عنوان دهمین دبیر جشنواره فیلم فجر در سال 91 و در دوره سی‌ویکم منصوب شد. عباسیان در سالی دبیری فیلم فجر را پذیرفت که دعوای شدیدی بین اهالی سینما با مدیریت سینمایی کشور در گرفته بود و ماجرای مشهور خانه سینما و معاونت وقت سینمایی به روزهای اوج خودش رسیده بود تا جایی که بسیاری از اهالی این دوره را تحریم کرده بودند اما عباسیان با تدابیری که اندیشید با حضور بسیاری از چهره‌های سرشناس و مطرح سینما جشنواره آبرومندی را برگزار کرد. 
با تغییر دولت، مجدد شاهد حضور علیرضا رضاداد در ۲ دوره 32 و 33 بودیم و اساسا در این سال‌ها شاهد اتفاق ویژه‌ای نبودیم اما محمد حیدری در دوره‌های 34 و 35، ابراهیم داروغه‌زاده در دوره‌های 36، 37 و 38، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در دوره 39 و مسعود نقاش‌زاده در دوره 40، دیگر سکانداران مهم‌ترین رویداد سینمایی بودند. 
اما مجتبی امینی در ۲ دوره 41 و 42 در حالی که طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ به عنوان مشاور سینمایی منصوب شده بود، سکاندار فیلم فجر نیز شد؛ جشنواره‌ای که با تمام نقد‌های مطرح شده می‌توان آن را آبرومند و درخور جشن‌های فجر دانست. اما اکنون در حالی که 260 روز تا برگزاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است، محمد خزاعی با حفظ سمت و با توجه به حضورش در دوره سی‌ام به عنوان شانزدهمین دبیر جشنواره انتخاب شده است. حال باید دید با حجم سنگین کاری که در سازمان سینمایی وجود دارد و با توجه به ماموریت‌های محوله وزیر که در حکم به آنها اشاره شده، آیا خزاعی می‌تواند شخصا مهم‌ترین رویداد سینمایی را برگزار کند یا پشت ‌پرده فرد دیگری به نام خزاعی قرار است آن را برگزار کند.

Page Generated in 0/0059 sec