printlogo


کد خبر: 282518تاریخ: 1403/2/24 00:00
10 نظامی صهیونیست بر اثر پیامدهای روانی جنگ غزه خودکشی کردند
خودکشی در رفح

گروه بین‌الملل: یک رسانه عبری‌زبان نوشت: از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۱۰ افسر و سرباز رژیم صهیونیستی دست به خودکشی زده‌اند. روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» دیروز یکشنبه درباره پیامدهای روحی - روانی گسترده عملیات بی‌سابقه جنبش حماس در هفتم اکتبر گذشته نوشت: از ۷ اکتبر تاکنون ۱۰ نفر از افسران و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط روحی - روانی‌شان و نبود حمایتی از سوی ارتش، به شیوه‌های مختلف خودکشی کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، تعدادی از آنها در روزهای ابتدایی پس از آغاز عملیات توفان الاقصی و در جریان درگیری‌ها در شهرک‌های غلاف غزه، در پی این تحولات و مشاهده سربازها و افسران کشته‌شده در منطقه غلاف غزه و نیز مشاهده دیگر صحنه‌ها همزمان با پیشرفت جنگ خودکشی کردند. این روزنامه عبری‌زبان به نقل از «یوسی لوی بلوز»، رئیس پژوهشکده خودکشی و مشکلات روانی در مرکز دانشگاهی «روبین» نوشت، این اتفاقات بسیار غافلگیرکننده بود، در کل خودکشی‌ها پس از پایان درگیری‌ها انجام شده و این نشان‌دهنده وضعیت فاجعه‌بار منطقه غلاف غزه و تاثیر آن بر شرایط روحی و روانی سربازها است. برخی کارشناسان آگاه در این زمینه اظهار کردند: در کل بیشتر خودکشی‌ها در میان سربازان جوان و آنهایی که در سال اول خدمت هستند، رخ می‌دهد اما عملیات هفتم اکتبر تاثیر استثنایی داشت و ما شاهد خودکشی سربازان رده میانه و افسران و نیز نیروهای ذخیره بودیم که در دهه‌های 30 و 40 زندگی‌شان بودند. به نوشته هاآرتص، برخلاف این ادعای ارتش رژیم صهیونیستی که میان خودکشی‌ها و صحنه‌های دیده‌شده در منطقه غلاف غزه ارتباطی وجود ندارد اما خانواده‌ها، دوستان و همکاران این سربازها و افسران تایید کردند که آنها به دلیل صحنه‌ها و اتفاقاتی که در منطقه غلاف غزه مشاهده کردند، دچار مشکلات روحی - روانی شده بودند.
نکته مهم در این گزارش این است که آمار اعلام‌شده تنها مربوط به سربازان و افسرانی است که در حال خدمت در ارتش بودند و شامل حال نیروهایی نمی‌شود که از ارتش انصراف دادند و پس از آن خودکشی کردند؛ چه سربازانی که با لباس فرم نظامی و در زمان خدمت خودکشی کردند، چه آنهایی که از ارتش جدا شدند»؛ در هر صورت این آمار نشان‌دهنده شکست ارتش رژیم صهیونیستی در حمایت روحی - روانی از نیروهایش است. رژیم صهیونیستی همواره از ارائه آمار دقیق خودکشی در نیروهای ارتش خودداری کرده و بسیاری از آنها را مرگ بر اثر حادثه با اسلحه ثبت می‌کند اما هاآرتص به اطلاعات جامع‌تری در این زمینه دست یافته که نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۳ تاکنون ۱۲۷۷ سرباز خودکشی کرده‌اند، البته ارتش این رژیم مدعی است اطلاعاتی درباره خودکشی‌های انجام شده پیش از این تاریخ در اختیار ندارد. روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به هدف خود برای نابودی کامل حماس دست یابد، حمله به رفح را یک اشتباه بزرگ دانست و خواستار برقراری آتش‌بس شد. به گزارش این روزنامه انگلیسی، رژیم صهیونیستی با یک عملیات نظامی در گذرگاه رفح بین غزه و مصر تنش‌ها را تشدید کرد؛ اقدامی که به ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره قصد این رژیم برای حمله به رفح پایان داد. این تصمیم در جامعه بین‌المللی با نگرانی‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است و بسیاری هشدار دادند ممکن است وضعیت بیش از یک میلیون فلسطینی را که به رفح پناه آورده‌اند، بدتر از قبل کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل مدعی است محموله کمک‌های تسلیحاتی را که رژیم صهیونیستی برای ورود به درگیری طولانی‌مدت به آن نیاز خواهد داشت، تعلیق کرده است. این اقدام نشان‌دهنده تغییری مهم در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. 
روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان دیروز به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ نظامی در نوار غزه زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز دیروز در جدیدترین آمار خود از افزایش شهدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۴ نفر و زخمی‌ها به ۷۸ هزار و ۷۵۵ نفر خبر داد.

Page Generated in 0/0055 sec