printlogo


کد خبر: 283520تاریخ: 1403/2/25 00:00
دور دنیا

یک اقتصاددان وزیر دفاع روسیه می‌شود
رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته است «آندری بلوسوف» را جایگزین «سرگئی شویگو» کند؛ وزیر دفاعی که از سال ۲۰۱۲ در وزارت دفاع روسیه خدمت کرده است. این اقدام «ولادیمیر پوتین» تا حدی جنجال‌برانگیز بوده و موجب شده رسانه‌ها نگاهی به تجربیات و رزومه کاری بلوسوف - که برای سمت وزارت دفاع روسیه نامزد شده - بیندازند. رئیس‌جمهور روسیه که اوایل سال جاری میلادی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و قرار بر این است تا سال ۲۰۳۰ همچنان رئیس‌جمهور روسیه باقی بماند، شروع به ایجاد تغییراتی در کابینه کرده و مقاماتی را جابه‌جا می‌کند و به برخی سمت‌های جدید و وظایف تازه‌ای محول می‌کند. در این باره خبرگزاری آناتولی گزارش کرد: آندری بلوسوف در کابینه قبلی معاون اول نخست‌وزیر بود و بر توسعه اقتصادی روسیه نظارت داشت. او ۱۷ مارس ۱۹۵۹ در مسکو در خانواده «رام بلوسوف» دانشمند و اقتصاددان شوروی که در اصلاحات اقتصادی دهه ۱۹۶۰ نقش داشت، به دنیا آمد. آندری سال ۱۹۸۱ با درجه ممتاز از دانشگاه دولتی مشهور روسیه در رشته اقتصاد و سایبرنتیک فارغ‌التحصیل شد و سال ۲۰۰۶ دکترای اقتصاد گرفت.
***
نخست‌وزیر انگلیس:
ایران، روسیه و چین در حال همکاری علیه ما هستند
نخست‌وزیر انگلیس انتخابات بعد را انتخابی «بین آینده و گذشته» خواند. «ریشی سوناک» دیروز با بیان اینکه انتخابات بعد انتخابی «بین آینده و گذشته» خواهد بود، از اینکه چگونه ۵ سال آینده می‌تواند خطرناک‌ترین سال‌هایی باشد که بریتانیا در تاریخ خود با آن مواجه شده است، تاکید کرد: خطراتی که کشور ما را تهدید می‌کند، واقعی است. نخست‌وزیر انگلیس کشورهای روسیه، ایران، کره‌شمالی و چین را «مستبد» خواند و مدعی شد آنها «با یکدیگر همکاری می‌کنند تا ما و ارزش‌های ما را تضعیف کنند». وی در ادامه گفت: جنگ به اروپا بازگشته است و متحدان ما در ناتو هشدار داده‌اند اگر پوتین در اوکراین موفق شود، ممکن است آنها نفرات بعدی باشند. پوتین جهان را در آستانه تشدید تنش هسته‌ای قرار داده است.
***
اذعان رئیس شاباک به شکست
رئیس سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به ناکامی خود در فراهم کردن پوشش امنیتی برای ساکنان اراضی اشغالی اذعان کرد. رونن بار اعلام کرد: ما از ابتدای جنگ ۱۰ نفر از اعضای سرویس خود را از دست داده‌ایم و ۷ اکتبر نتوانستیم پوشش امنیتی برای شهروندان خود فراهم کنیم. بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، رئیس شاباک همچنین افزود: ما در حال بررسی عمیق نقش سرویس شاباک در مقابله با حمله حماس در 7 اکتبر هستیم که تحقیقات دردناک و مهمی است. وی در مراسم سربازان اسرائیلی کشته شده در جنگ‌ها در مقر شاباک گفت: همه ما احساس می‌کنیم آن پوشش امنیتی را که همیشه به آن افتخار می‌کردیم نتوانستیم در ۷ اکتبر برای شهروندان اسرائیل فراهم کنیم. وی افزود: همه ما احساس شکست داریم و این احساس را داریم که می‌توانستیم از وقوع آن جلوگیری کنیم و من به ‌عنوان رئیس شاباک و مسؤول فعالیت‌های آن، بیش از هرکس دیگری این احساس را دارم.
***
آنروا: ۳۶۰ هزار فلسطینی در رفح آواره شده‌اند
در پی تشدید حملات رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه، آژانس امداد‌رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، از آوارگی حدود ۳۶۰ هزار فلسطینی در این منطقه طی یک هفته خبر داد. آژانس آنروا در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: از زمان ادامه سیاست اخراج اجباری و غیرانسانی فلسطینی‌ها از نوار غزه از شهر رفح، نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مستقر در رفح آواره شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنروا در ادامه اعلام کرد: «هیچ جایی برای رفتن وجود ندارد. هیچ امنیتی بدون آتش‌بس وجود ندارد». رژیم صهیونیستی به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در دویست‌وبیستمین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد. رژیم اشغالگر پس از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته گذرگاه مرزی رفح را اشغال و جریان ورود کمک‌ها به نوار غزه را متوقف کرد، قصد دارد به جنگ، نسل‌کشی، قحطی و محاصره فلسطینی‌ها در غزه ادامه دهد.
***
حماس: مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی در غزه است
یکی از رهبران جنبش حماس تأکید کرد مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی در غزه است. زاهر جبارین درباره موافقت این جنبش با پیشنهاد میانجی‌های مصری و قطری درباره آتش‌بس غزه گفت: این پاسخ با تمایل جنبش حماس برای موفقیت مذاکرات همسو بود. جنبش حماس به تلاش‌های میانجی‌ها پاسخ داد و فضای کلی در منطقه و جهان برای پایان جنگ غزه وجود دارد. از همین جا روند مذاکرات آغاز شد اما دشمن اسرائیلی خیلی زود قصد و نیت خود را آشکار کرد و نشان داد خواهان توقف جنگ نیست و جهان را به چالش می‌کشد. وی در مصاحبه با العربی الجدید گفت: دولت آمریکا بر اساس منافع خود در منطقه عمل می‌کند و به دنبال ایجاد یک روند سیاسی برای ابقای کنترل خود بر نزاع و ممانعت از پیشرفت آن به ابعاد منطقه‌ای است. این دیدگاه آمریکا با تمایل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای ماندن در قدرت همسو نیست، برای همین نتانیاهو تلاش می‌کند این روند آمریکا را ناکام بگذارد، چرا که در خدمت منافعش نیست و از همین جا تناقض در مواضع ۲ طرف دیده می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec