printlogo


کد خبر: 283538تاریخ: 1403/2/25 00:00
تخصیص ۱۰ هزار فقره بیمه برای کارگران ساختمانی در کل کشور

رئیس کانون کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تخصیص بیمه کارگران ساختمانی در روز کارگر بسیار ناچیز است، گفت: تخصیص بیمه برای کارگران ساختمانی تقسیم استانی شده اما به قدری تعداد کم است که نمی‌دانیم به کدام کارگر ساختمانی بگوییم اقدام کند. اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی از قطع شدن بیمه 300 تا400 هزار کارگر ساختمانی از سال 99 خبر داد و گفت: نه‌تنها کسی بیمه نشده است، بلکه بیمه 300 تا400 هزار نفر قطع شده است. 
وی  با بیان اینکه حدود 500 هزار نفر در نوبت بیمه هستند، گفت: اینکه 10 هزار نفر در روز کارگر برای کارگران ساختمانی تخصیص داده شده بسیار ناچیز است و اگر آن را در شعب کل کشور تقسیم کنیم، جزو اعداد به حساب نمی‌آید، ضمن آنکه در سال‌های گذشته سهمیه‌ بیمه‌ جدیدی اختصاص نیافته بود. 
شوکت اظهار کرد: گزارش‌های میدانی حاکی از این است که به دلیل عدم بازرسی سازمان تأمین اجتماعی، بسیاری از کارگران در کارگاه‌های ثابت با وجود سال‌ها فعالیت بیمه ندارند اما تامین اجتماعی از کارگاه‌های ساختمانی که شرایط ثابتی ندارد، ماهی چند بار بازرسی می‌کند و به دلایل مختلف بیمه کارگران ساختمانی را قطع می‌کنند.
شوکت بیان کرد: شیوه‌ بازرسی‌ها بسیار عجیب و اینگونه است که با کارگر ساختمانی تماس می‌گیرند و اگر او جواب نداد بیمه‌اش را قطع می‌کنند! مثلا طرف گچ‌کار است یا در ارتفاع کار می‌کند و آن لحظه نمی‌تواند جواب تلفن را بدهد، بعد از 5 دقیقه وقتی کارگر به همان شماره زنگ می‌زند جواب او را نمی‌دهند یا گوشی را از دسترس خارج می‌کنند و می‌گویند ما زنگ زدیم! رئیس کانون کارگران ساختمانی افزود: تخصیص 10 هزار بیمه برای کارگران ساختمانی تقسیم استانی شده است اما به قدری تعداد کم است که نمی‌دانیم به کدام کارگر ساختمانی بگوییم برای بیمه اقدام کند. در حالی که رئیس‌جمهور بارها بر حل هرچه سریع‌تر مشکل بیمه کارگران تاکید کرده و دستور فوری برای حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی داده است اما تاکنون اقدامی برای اجرای دستور رئیس‌جمهور نشده و بیمه کارگران ساختمانی به یک بحران تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه کارگری ساختمان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، بیان کرد: طبق آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه‌های ساختمانی و بخش ساختمان است.50 درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی و 50 درصد مابقی حوادث، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است که این مساله اهمیت و ضرورت پیگیری بیمه کارگران ساختمانی را بیش از پیش نشان می‌دهد. امیدوارم دولت به آن توجه کند. بیش از 75 درصد پروژه‌های ما خودمالک است، یعنی کارفرما تخصصی در ساخت‌وساز ندارد و اهمیتی به موضوع ایمنی نمی‌دهد و در نهایت اگر مهندس ناظری هم بگیرد باز هم به‌دنبال کاهش هزینه‌های ایمنی و حتی حذف این هزینه‌ها است، زیرا از نظرشان هزینه مهمی نیست.

Page Generated in 0/0040 sec