printlogo


کد خبر: 283540تاریخ: 1403/2/25 00:00
اخبار

دستور اژه‌ای درباره پرونده‌های «فولاد مبارکه» و «چای دبش»
رئیس قوه‌قضائیه گفت: باید تاکید کنم علاوه بر اطلاع‌رسانی مرحله به مرحله و روشنگری برای مردم پیرامون پرونده‌های مهم که اذهان آنان را درگیر کرده، موضوع با اهمیت دیگر آن است که به این پرونده‌ها هرچه‌ سریع‌تر رسیدگی شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه‌قضائیه پیرامون رسیدگی به پرونده‌های مهم فولاد مبارکه و چای دبش گفت: پرونده «فولاد مبارکه» خیلی زمان برده است؛ ممکن است آن‌ چیزی که در ذهن مردم رسوب کرده با حکمی که بعد‌ها در قبال این پرونده صادر می‌شود، برطرف نشود، بنابراین تسریع در رسیدگی‌های متقن به این قبیل پرونده‌ها که اذهان مردم را درگیر کرده‌اند بسیار لازم و واجب است. 
اژه‌ای در ادامه با ذکر نمونه دیگری از پرونده‌های مهم که اذهان مردم را درگیر کرده‌ است، به پرونده «چای دبش» اشاره کرد و گفت: پرونده چای دبش، پرونده‌ای است که ذهن مردم را مشغول کرده است؛ عدد و رقم مطرح در این پرونده، عدد و رقم بزرگی است و نکته مهم آنکه در زمان کوتاهی این قضیه رخ داده است، به این معنا که از سال ۹۷ و ۹۸ شروع شده و یک عدد و رقم کم، مرتب زیاد شده است و در طول یک سال، عمده‌ این قضیه رخ داده است. خب! باید سریع‌تر در قبال این پرونده در این حد روشنگری شود که چه بخشی از آن جرم است، چه بخشی از آن جرم نیست و چه بخشی از آن تخلف است، همچنین چنانچه افرادی در دوره‌ها و احیانا وزارتخانه‌های مختلف در این قضیه دست داشتند، باید موضوع آن روشن و تبیین شود.
وی افزود: پرونده‌هایی نظیر پرونده چای دبش را نمی‌توانیم عادی تلقی کنیم و فی‌المثل ۲ سال منتظر بمانیم که تعیین‌تکلیف نهایی شوند و پس از آن به روشنگری و اطلاع‌رسانی بپردازیم، البته درباره پرونده مزبور، دادستان و بازپرس مربوط مستمرا در حال تلاش هستند و قرار نهایی این پرونده در دادسرا نیز اخیرا در مرحله صدور بود که موارد و اسناد جدیدی از جمله مهر‌های جعلی منتسب کشف شد که لازم بود در این باره از برخی مقامات داخلی و خارجی و برخی وزارتخانه‌ها تحقیق شود، همچنین اسناد دیگری درباره این پرونده کشف شد که حاکی از پرداخت رشوه بود. در این خصوص نیز باید موضوع روشن شود که در قبال این پرداخت رشوه‌ها چه اقداماتی انجام شده است. به هر ترتیب همه این موارد زمانبر هستند اما می‌توان مقداری در بررسی‌ها تسریع و بخش‌هایی از این قضایا را اطلاع‌رسانی کرد در غیر این صورت، چنانچه منتظر صدور حکم نهایی و تعیین تکلیف پرونده پس از اعتراض و بررسی مرجع تجدیدنظر بمانیم، ممکن است ۲ سال زمان ببرد و آنگاه به سبب طولانی شدن، ما متضرر می‌شویم و خدای‌ناکرده مردم بدبین می‌شوند.
***
فلسطین روزهای سرنوشت‌ساز و دردناکی را تجربه می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مساله فلسطین اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است که روزهای سرنوشت‌ساز و دردناکی را تجربه می‌کند، بیش از ۷ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد.
ناصر کنعانی در نشست خبری اظهار کرد: وزارت خارجه در راستای سیاست اصولی خود در حمایت از مساله فلسطین اقدامات متنوعی را در ساحت‌های مختلف انجام داده که طبیعتا ابعاد زیادی از آن برای جامعه جهانی روشن است.
وی درباره گشایش سفارتخانه مجازی فلسطین گفت: در این باره نظرات مختلف اخذ شده است. نظرات مشورتی سفارت فلسطین در تهران و گروه‌های مقاومت در تهران اخذ شده است. صفحه خانگی مجازی (سفارتخانه مجازی) مدتی است گشایش یافته و سعی می‌کنیم بتوانیم نواقص فنی و سازوکارهای اجرایی آن را درک کنیم تا پس از آن گام بعدی اجرای آن را برداریم.
***
سخنگوی شورای نگهبان:
انباشت قانون و قانونگذاری زیاد عامل برتری یک مجلس نیست
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تورم قوانین امر ممدوحی نیست، گفت: انباشت قانون و قانونگذاری زیاد وجه تمایز و برتری یک مجلس نیست.
به گزارش ایرنا، هادی طحان‌نظیف دیروز در نشست فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: در حوزه حقوق، مجلس را به ۲ وظیفه قانونگذاری و نظارت می‌شناسیم و برای قضاوت درست درباره عملکرد مجالس باید اقدامات مجالس در این ۲ حوزه بررسی شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در حوزه قانونگذاری انباشت قانونگذاری زیاد است که وجه تمایز و برتری محسوب نمی‌شود و تورم قوانین امر ممدوحی نیست، بلکه گاهی اوقات قانونگذاری بیشتر سبب ابهام و تعارض بیشتر می‌شود و جامعه هدف به دلیل مواجه شدن با ابهام متوقف می‌شود. بر همین اساس ما حقوقی‌ها هیچگاه نمی‌گوییم مجلسی که قانونگذاری بیشتری انجام داده، مجلس موفقی بوده است‌.
وی یادآور شد: برخی قوانین پیش از این تکرار شده و با تصویب دوباره و تاکید و تکرار آن قانون، به اجرا ختم نخواهد شد و باید در این حوزه آسیب‌شناسی شود و بهتر است نمایندگان ابتدا قوانین قبل را مطالعه کنند یا اینکه آسیب‌شناسی شود که در اجرا یا قانون مشکلی وجود داشته است.
طحان‌نظیف ادامه داد: قانونگذاری خوب، از جایگاه نظارت خوب انجام می‌شود و این قانون مشکل را حل می‌کند، البته مخالف قانونگذاری نیستم ولی سال‌ها از این موضوع‌ها غفلت شده است. در ادوار قبل این چالش کمتر شده اما تا حد مطلوب فاصله داریم.

Page Generated in 0/0068 sec