printlogo


کد خبر: 283548تاریخ: 1403/2/25 00:00
سناتور آمریکایی خواستار استفاده تل‌آویو از بمب اتم مانند هیروشیما برای پایان جنگ در غزه شد
کریدور نسل‌کشی!

گروه بین‌الملل: آمریکا و کشورهای غربی همواره یکی از متحدان اصلی اسرائیل در تامین سلاح برای جنگ‌افروزی این رژیم بوده‌اند، به حدی که یکی از سناتورهای آمریکایی خواستار استفاده اسرائیل از بمب اتم برای پایان دادن به جنگ غزه شد. «لیندسی گراهام» سناتور جنگ‌طلب آمریکایی ضمن مطرح کردن مثالی از بمباران هیروشیما گفت اسرائیل باید آنچه را که نیاز دارد برای پیروزی در جنگ با حماس انجام دهد. رژیم صهیونیستی به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در دویست‌وبیستمین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها از حمله زمینی این رژیم به رفح موجب شده دولت آمریکا ارسال برخی تسلیحات سنگین به تل‌آویو را قطع کند. این در حالی است که سناتور لیندسی گراهام با حضور در برنامه «میت د پرس» تلویزیون ان‌بی‌سی نیوز ادعا کرد: «حماس مقصر تلفات غیرنظامیان است و از اسرائیل می‌خواهیم تا زمانی که پیروزی قاطع کسب نشده، مهم نیست به چه قیمتی اما به جنگ ادامه دهد». او افزود: «زمانی که ما به عنوان یک ملت پس از بندر پرل هاربر با ویرانی مواجه شدیم و در حال جنگ با آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها بودیم، تصمیم گرفتیم با بمباران هیروشیما و ناگازاکی توسط تسلیحات هسته‌ای به جنگ پایان دهیم، بنابراین اسرائیل باید هر کاری برای بقای خود به عنوان طرف یهودی انجام دهد». در حالی که گراهام علنا خواستار استفاده از تسلیحات هسته‌ای در غزه نشد اما او قیاس جنجال‌برانگیزی را مبنی بر بمباران هیروشیما توسط آمریکا درباره حمله رژیم صهیونیستی در نوار غزه مطرح کرد. این سناتور آمریکایی با اشاره به اقدام دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قطع ارسال برخی بمب‌های سنگین به رژیم صهیونیستی گفت: «به اسرائیل بمب‌هایی بدهید که نیروهای آن برای اتمام جنگ به آنها نیاز دارند. آنها نمی‌توانند جنگ را ببازند. اقدام بایدن، حماس و دیگر دشمنان اسرائیل را تقویت می‌کند». وی در ادامه این گفت‌وگو ادعا کرد: «چرا پرتاب ۲ بمب‌ هسته‌ای در هیروشیما و ناگازاکی جهت پایان دادن به تهدید و جنگ وجودی علیه ما خوب بود؟ چرا انجام این کار برای ما خوب بود؟ درست بود. بنابراین اسرائیل باید برای بقای خود دست به هر کاری بزند. من فکر می‌کنم تا زمانی که حماس از جمعیت خود به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، کاهش تلفات غیرنظامیان در غزه غیرممکن است. من هرگز در تاریخ جنگ ندیده‌ام که طرفی مثل حماس جان غیرنظامیان خود را به خطر بیندازد. تمام این مقامات نظامی که شما درباره‌شان صحبت می‌کنید، اشتباه و مزخرف هستند». این اظهارات و ادعاهای سناتور گراهام اندکی پس از آن عنوان شد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به همین برنامه ملحق شد و بی‌آنکه خط قرمز خاصی درباره جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ترسیم کند، گفت: «برنامه‌ای معتبر برای خارج‌سازی و حمایت از غیرنظامیان وجود ندارد اما رئیس‌جمهور ایالات متحده صراحتا اعلام کرده ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم از حمله اسرائیل به رفح حمایت کنیم».
از سوی دیگر «افت قابل توجه صادرات سلاح و اعطای کمک‌های نظامی از سوی دولت‌های غربی به رژیم صهیونیستی از شکل‌گیری معادلات جدید در قالب روابط میان ۲ طرف در بحبوحه تداوم جنگ غزه حکایت دارد. در این چارچوب، غرب به طور خاص سرایت حملات صهیونیست‌ها به شهر رفح را به مثابه یک خط قرمز تعریف کرده که عبور اسرائیل از آن، گزینه‌های تازه و البته سختی را در قالب روابط ۲ طرف ایجاد کرده است؛ مساله‌ای که از منظر آمار و ارقام مطرح در قالب مناسبات تسلیحاتی ۲ طرف نیز قابل مشاهده و رصد است».
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به تداوم جنگ غزه و کارزار قتل و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه که تاکنون منجر به شهادت بیش از 35 هزار فلسطینی و مفقود و مجروح شدن بیش از 70 هزار نفر دیگر شده، به شکاف‌های قابل توجه ایجادشده میان رژیم اشغالگر قدس و متحدان غربی آن و به طور خاص دولت آمریکا اشاره کرده است. رویترز در گزارش خود به این مساله اشاره می‌کند که جنایات تکان‌دهنده صهیونیست‌ها در نوار غزه برای دولت‌های غربی بسیار گران تمام شده و اعتبار آنها نزد افکار عمومی خود و جهان را زیر سوال برده است. از این رو این دولت‌ها با وضع محدودیت‌های تازه در ارائه کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به اسرائیل به نوعی سعی دارند آن را از ادامه کارزار قتل و کشتارش در نوار غزه منصرف کنند و البته از چشم‌اندازی کلان، بیش از این آبروی خود را در محیط بین‌المللی به واسطه شناخته ‌شدن به عنوان همدست یک رژیم خونریز نبرند. در این چارچوب، نشریه فایننشال‌تایمز به تازگی در گزارشی با اشاره به وضع محدودیت‌های تازه تسلیحاتی در زمینه ارائه سلاح و تجهیزات نظامی از سوی دولت‌های غربی به رژیم اشغالگر قدس، به طور خاص به این مساله پرداخته که توقف ارائه کمک‌های تسلیحاتی غربی‌ها بویژه دولت آمریکا به اسرائیل می‌تواند نقطه عطفی قابل ملاحظه در روابط این دسته از بازیگران با رژیم صهیونیستی باشد؛ رویدادی که پالس‌های معناداری را به دولت نتانیاهو نیز می‌فرستد، زیرا او بخوبی می‌داند قادر به ادامه جنگ غزه بدون کمک‌های تسلیحاتی غرب نیست. در ادامه، گزارش خبرگزاری رویترز از وضعیت مراودات تسلیحاتی 6 کشور غربی با صهیونیست‌ها و وضع محدودیت‌های تازه در زمینه ارسال سلاح از سوی آنها به اراضی اشغالی، مورد اشاره قرار می‌گیرد.
* ایالات متحده
حجم تسلیحات آمریکایی که به‌تازگی ارائه آنها از سوی واشنگتن به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه تعلیق شده، چیزی حدود 1800 بمب 2000 پوندی (معادل 907 کیلوگرم) و 1700 بمب 500 پوندی ارزیابی می‌شود (بر اساس آنچه مقام‌های آمریکایی گفته‌اند). مقام‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند به دلیل شدت قابل توجه تخریب این بمب‌ها و امکان استفاده اسرائیل از آنها در مناطق متمرکز جمعیتی، فعلا از ارائه آنها به این رژیم خودداری کرده‌اند. سال 2016 آمریکا و اسرائیل یک تفاهمنامه 10 ساله امضا کردند که دوره زمانی میان سال‌های 2018 تا 2028 را پوشش می‌داد و در قالب آن، مجموعا چیزی حدود 38 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل از سوی آمریکا تحویل می‌شود. از این میزان، 33 میلیارد دلار در قالب ارائه کمک‌های مالی برای خرید تسلیحات نظامی و 5 میلیارد دلار نیز برای تهیه سامانه‌های پدافندی برای اسرائیل تخصیص داده شده است. اسرائیل در فاصله میان سال‌های 2019 تا 2023، چیزی حدود 69 درصد از کمک‌های نظامی آمریکا را دریافت کرده است. اسرائیل نخستین اپراتور بین‌المللی در قالب پروژه تولید جنگنده‌های «اف 35» آمریکایی بوده است. این رژیم در حال طی کردن فرآیند خرید 75 جنگنده «اف 35» تا پایان سال جاری میلادی است. اسرائیل هزینه خرید 36 جنگنده «اف 35» را از محل کمک‌های نظامی اعطایی دولت آمریکا پرداخت کرده است. آمریکا همچنین در تولید و توسعه سامانه گنبد آهنین نیز به اسرائیل کمک زیادی کرده است. این سامانه سال 2006 میلادی پس از جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان ایجاد شد. آمریکایی‌ها بارها و بارها کمک‌های مختلفی را به رژیم اسرائیل کرده‌اند تا این رژیم بتواند سامانه‌های پدافندی خود را تقویت کند. در این راستا، دولت آمریکا کمک فراوانی را به اسرائیل برای توسعه سامانه پدافندی فلاخن داوود نیز انجام داده است؛ سامانه‌ای که برای رهگیری موشک‌های شلیک‌شده به سمت اراضی اشغالی از راه دور طراحی شده است. از این منظر، قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه و حمله اسرائیل به رفح، خسارت بزرگی برای تل‌آویو محسوب می‌شود. 
* آلمان
سال 2023 حجم صادرات تسلیحاتی آلمان به رژیم اسرائیل تا 10 برابر افزایش یافت و به رقم 351 میلیون دلار رسید. با این حال، دولت آلمان پس از عملیات ۷ اکتبر سال گذشته میلادی در عمق اراضی اشغالی، صادرات سلاح به اراضی اشغالی را به مثابه یک اولویت برای خود تعریف کرد. دولت آلمان در وهله نخست اقدام به ارائه تجهیزات مرتبط با سامانه‌های پدافندی، همچنین تجهیزات ارتباطی برای اسرائیل کرده است. در این راستا گزارش‌های مختلف منابع آلمانی حاکی از این است که این کشور، 3 هزار مورد تسلیحات ضدتانکِ قابل حمل و 500 هزار قبضه مهمات برای آتشبارهای خودکار و نیمه‌خودکار اسرائیلی ارسال کرده است. منابع آلمانی به این مساله اشاره داشته‌اند که عمده مجوزهای صادرات تسلیحات به اراضی اشغالی مرتبط با خودروهای زرهی و فناوری‌های مرتبط با تسلیحات نظامی و تعمیر و نگهداری تسلیحات است. آمارهای موسسه تحقیقات نظامی سیپری حاکی از این است در فاصله سال‌های 2019 تا 2023 آلمان 30 درصد از مجموع کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل را تامین کرده است. 
* ایتالیا
یک منبع در وزارت خارجه ایتالیا در 9 مه ‌سال جاری تایید کرد ایتالیا در کنار آمریکا و آلمان، یکی از 3 تامین‌کننده عمده و مهم تسلیحاتی اسرائیل از ابتدای جنگ غزه بوده است که البته روند صادرات سلاح به اراضی اشغالی را در شرایط کنونی به حالت تعلیق درآورده است. این منبع به خبرگزاری رویترز گفته است: «همه چیز متوقف شده است. آخرین محموله‌های تسلیحاتی ماه نوامبر به اسرائیل تحویل شد». بر اساس قوانین ایتالیا، صادرات سلاح به آن دسته از دولت‌هایی که اقدام به جنگ‌افروزی می‌کنند یا حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، ممنوع است. ماه مارس سال جاری، وزیر دفاع ایتالیا «گگیدو کروستو» گفته بود ایتالیا به صادرات سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهد، با این حال این مساله صرفا معطوف به قراردادهای قبلی است و درباره قراردادهای جدید به دلیل حصول اطمینان از اینکه تسلیحات ارائه‌شده، علیه مردم بی‌دفاع استفاده نخواهد شد نیاز به بررسی است. تنها در ماه دسامبر گذشته، ایتالیا 1.3 میلیون یورو تسلیحات به اراضی اشغالی فرستاد که در نوع خود 3 برابر بیشتر از دوره زمانی مشابه سال 2022 است. ایتالیا چیزی حدود یک درصد از کمک‌های نظامی به اسرائیل را در فاصله زمانی میان سال‌های 2019 تا 2023 تامین کرده است (طبق داده‌های موسسه سیپری) که از جمله این تسلیحات و تجهیزات می‌توان به هلیکوپتر یا توپخانه دریایی اشاره کرد. 
* بریتانیا
برخلاف آمریکا، دولت انگلیس به صورت مستقیم اقدام به ارائه سلاح به اسرائیل نمی‌کند بلکه به شرکت‌های این کشور مجوز می‌دهد به اسرائیل سلاح بفروشند. سال گذشته بریتانیا مجوزهای صادراتی به ارزش دست‌کم 42 میلیون پوند به اسرائیل صادر کرد. این مجوز شامل مواردی نظیر مهمات، پهپادها، مهمات تسلیحات سبک و تجهیزات هوایی، هلیکوپتر‌ها و انواع مسلسل‌ها می‌شد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا پنجشنبه گذشته خطاب به پارلمان انگلیس مدعی شد دولت بریتانیا مقررات بشدت سختگیرانه‌ای را در زمینه فروش سلاح به اسرائیل از منظر آنچه نگرانی در زمینه به خطر افتادن جان غیرنظامیان عنوان شده، لحاظ کرده است؛ رویکردی که هنوز هم تغییری نکرده است. برخی جریان‌های اپوزیسیون دست چپی در انگلیس خواستار آن شده‌اند که کل روند صادرات سلاح به اراضی اشغالی متوقف شود و بر این روند نظارت قابل توجهی صورت گیرد. 
* کانادا 
دولت کانادا هم 20 مارس سال جاری اعلام کرد روند صدور مجوز برای صادرات سلاح به اراضی اشغالی را از هشتم ژانویه متوقف کرده و این روند تا زمانی که اطمینان حاصل شود که اسرائیل تسلیحات اعطایی را برای نقض حقوق بشر استفاده نمی‌کند، ادامه خواهد داشت. کانادا از زمان انجام عملیات هفتم اکتبر، مجوز صادرات بیش از 21 میلیون دلار تسلیحات را به اراضی اشغالی داده است.  
* هلند
دولت هلندهم ارسال قطعات مرتبط با جنگنده‌های اف 35 را به اراضی اشغالی از انبارهایش از ماه فوریه متوقف کرده است. دیوان عالی هلند این نگرانی را مطرح کرده که احتمال دارد ارسال قطعات به معنای استفاده از آنها در موارد مرتبط با نقض حقوق بشر از سوی رژیم اسرائیل باشد؛ مواردی که در تناقض با اصول حقوق بین‌الملل هستند. دولت هلند به این حکم اعتراض کرده است.

Page Generated in 0/0057 sec