printlogo


کد خبر: 283556تاریخ: 1403/2/26 00:00
در هفتمین روز سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران چه گذشت؟
نگاه راهبردی دولت به کتاب

گروه فرهنگ و هنر: از ابتدای نمایشگاه کتاب تهران خانه شعر و ادبیات در نیم طبقه دوم شبستان برنامه‌ای را با عنوان «۱۰۰ کتاب، ۱۰۰ نویسنده» ضبط می‌کند تا طی سال در یکی از شبکه‌های سیما پخش شود البته احتمال دارد بعضی قسمت‌هایش به ایام نمایشگاه هم برسد.
مهدی قزلی، مدیر خانه شعر و ادبیات که از نویسندگان پرکار و مطرح است، این طرح را اجرا می‌کند. نویسندگان و شاعران بزرگی جلوی دوربین این برنامه رفتند و در آیتم‌های کوتاه صحبت کردند؛ مثل مرتضی سرهنگی، ولی‌الله کلامی زنجانی، وجیهه سامانی، زهیر توکلی و...
البته خانه شعر و ادبیات داستانی طرح‌هایی چون سه‌شنبه‌های داستان با اجرای خسرو باباخانی، یکشنبه‌های مثنوی و داستان با اجرای محمدرضا جوان آراسته و... رادر طول هفته برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند.
در همین راستا غرفه کاغذ ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران برپا شده است تا وضعیتی از تولید ملی در حوزه کاغذ را برای مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه نشر به نمایش بگذارد.
در این غرفه کاغذهای ایرانی با گرماژ (وزن پایه) متفاوت در برابر مخاطبان قرار داده شده است، البته آثاری که با این کاغذ هم به چاپ رسیده را به نمایش گذاشته‌اند.
غرفه کاغذ ایرانی اسامی 10 ناشر برتر دریافت‌کننده کاغذ ایرانی را منتشر کرده است. کانون زبان ایران، انتشارات سمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهر و ماه نو، انتشارات قدیانی، مهرسا، دفتر نشرمعارف، انتشارات دانشگاه پیام نور، انتشارات پیام عدالت و توسعه خیلی سبز اسامی‌ای هستند که به ترتیب از 24 هزار تا 7 هزار بند دریافت کرده‌اند. غرفه، مقدار تولیدی در سال 1401 را 42 هزار تن و سال گذشته را هم 46 هزار تن نوشته است. با بخشی از حجم تولید سال گذشته 155 میلیون کتاب درسی سال تحصیلی 140۳-140۲ تولید شد.
سخنگوی ‌دولت سیزدهم در نشست خبری که روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به توجه ویژه دولت به کتاب، اظهار داشت: نگاه دولت سیزدهم به کتاب راهبردی است، نه یک نگاه ساده و گذرا.
علی بهادری‌جهرمی با بیان اینکه امسال در شعار نمایشگاه کتاب (بخوانیم و بسازیم) به زیبایی متبلور شده که برای ساختن آینده باید مطالعه کرد، افزود: لازمه ساختن آینده ممتاز و در شأن جامعه ایرانی مطالعه کردن است. اگر شاخص را رهبر معظم انقلاب در میزان توجه به کتابخوانی بگذاریم و خود را ارزیابی کنیم، شاید کسی پیدا نشود که به این حجم اشراف و ‌توجه و حتی تخصص در این حوزه برسد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم روزی برسد که به جای گوشی، کتاب در دست داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی چه در عرصه حکمرانی و چه در عرصه شهروندی بیشتر شود، در عرصه فرهنگی هم به جایگاه بهتری می‌رسیم.
سخنگوی دولت سیزدهم به رشد ۱۶ برابری تولید کاغذ اشاره کرد و گفت: تولید کاغذ ۵ هزار تن بود که در دولت سیزدهم یعنی کمتر از ۳ سال به بیش از ۸۰ هزار تن رسیده است.  بهادری‌جهرمی تصریح کرد: دولت با جدیت این مسیر را طی کرده که در حوزه کاغذ کتاب درسی به خودکفایی رسیدیم؛ امیدواریم در سایر حوزه‌ها هم این خودکفایی را جشن بگیریم.
امسال بخش اطلاع‌رسانی و مشاوره کتاب، بسیار برنامه‌ریزی‌شده‌تر از قبل است، به طوری که اگر نام و نشان ناشری را بخواهید در سریع‌ترین سرعت با کاغذ چاپ‌شده تحویل‌تان می‌دهند و اگر کتابی هم بخواهید، مشاورانی در بخش شبستان هستند که راهنمایی می‌کنند.
ایستگاه‌های شارژ تلفن همراه در نمایشگاه کتاب این روزها مشتری‌های فراوانی دارد و مخاطبان از استقرار این ایستگاه‌ها استقبال خوبی کرده‌اند. اما جلوی ایستگاه‌های تفکر که مربوط به حجاب و عفاف است و خانم‌ها آنجا را اداره می‌کنند، شلوغ‌تر است؛ هر کس رد می‌شود چند دقیقه‌ای می‌ایستد تا به جواب سوال‌های روی تخته در ذهنش جواب دهد.
البته حضور بازیگران تئاتری که چهره‌های ادبی معروف را بازی می‌کنند نیز برای مخاطبان جذاب است. شخصیت‌هایی چون فردوسی، خیام و ... در می‌چرخند و مردم با اینها عکس‌های یادگاری می‌گیرند، البته سالن مشاوره کتاب که در مرکز مصلی قرار گرفته است هم کار را برای مخاطبان راحت کرده است.

Page Generated in 0/0059 sec