printlogo


کد خبر: 284610تاریخ: 1403/2/29 00:00
دور دنیا

ممانعت اسپانیا از پهلوگیری کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی
وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد کشورش درخواست مجوز یک کشتی با محموله تسلیحاتی عازم سرزمین‌های اشغالی برای توقف در بندر «کارتاخنا» در جنوب شرق اسپانیا را رد کرده است. به گزارش ایسنا، «خوزه  مانوئل آلبارس»، گزارش درباره اینکه کشتی مذکور به نام «ماریان دانیکا» حامل یک بار تسلیحات برای رژیم صهیونیستی بوده و می‌خواسته در تاریخ ۲۱ مه در بندر کارتاخنا توقف داشته باشد را تایید کرد. وی اظهار کرد: مخالفت با مجوز دادن به پهلوگیری این کشتی در بنادر اسپانیا مطابق با سیاست مادرید در ممنوع کردن صادرات تمام انواع تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی از زمان شروع جنگ اخیر در ماه اکتبر گذشته علیه غزه انجام شده است. آلبارس به خبرنگاران در شهر بروکسل گفت: «ما این کشتی را شناسایی کردیم و با پهلوگیری آن مخالفت کردیم. می‌توانم بگویم این تصمیم در راستای سیاست منسجم ما نسبت به هر کشتی با بار تسلیحاتی و حامل تسلیحات برای اسرائیل و مخالفت ما با پهلوگیری آنها در بنادر اسپانیا اتخاذ شده است». پیش‌تر یک روزنامه اسپانیایی گزارش داد دولت این کشور دست رد به درخواست توقف یک کشتی که از هند عازم سرزمین‌های اشغالی بود و محموله‌ای از مواد منفجره را حمل می‌کرد ‌زده است. روزنامه «ال پاییس» اسپانیا گزارش داد کشتی موسوم به «ماریان دانیکا» حامل 26.8 تُن محموله باری و دارای پرچم هلند و عازم شده از هند به اسرائیل خواستار دریافت مجوز توقف در بندر «کارتاخنا» در ناحیه خودمختار «مورسیا» در ۲۱ مه شد. ارسال‌کننده این کشتی باری، شرکت هندی «سیذارتا لجستیک پرایوِت لیمیتد» و دریافت‌کننده بار نیز شرکت صهیونیستی «اسرائیل کارگو لجستیک لیمیتد» بود. 
***
تعلیق رئیس یک دانشگاه آمریکا در پی حمایت از تحریم آکادمیک اسرائیل
یک روز پس از آنکه رئیس یک دانشگاه ایالتی در کالیفرنیا از تحریم آکادمیک اسرائیل حمایت کرد، این دانشگاه اعلام کرد رئیس آن تا اطلاع ثانوی در «مرخصی اداری» به سر خواهد برد. در هفته‌های اخیر دانشگاه‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا صحنه اعتراض‌های گسترده دانشجویی به‌دلیل جنگ در غزه و در هواداری از فلسطینیان است. در این مدت اعتراض‌ها در دانشگاه ایالتی سونوما در شمال سانفرانسیسکو در کالیفرنیا نیز جریان داشت و یکی از خواسته‌های دانشجویان معترض توقف هرگونه همکاری آکادمیک با دانشگاه‌های اسرائیل بود. در این میان سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، یک حساب کاربری در اینستاگرام تصویری از نامه مایک لی، رئیس دانشگاه سومونا، به دانشجویان معترض را منتشر کرد که در آن اعلام شده او از تحریم آکادمیک اسرائیل حمایت می‌کند. اما تنها یک روز بعد این دانشگاه ایالتی اعلام کرد آقای لی به ‌دلیل آنچه «نافرمانی» نامیده شده و نیز «عواقبی که برای نظام دانشگاهی» ایجاد کرده، تا اطلاع ثانوی به «مرخصی اداری» فرستاده شده است. سونوما با نام اختصاری اس‌اس‌یو یک دانشگاه لیبرال در امور هنر شناخته می‌شود و با حدود 6 هزار دانشجو که اکثراً لاتین‌تبار هستند، یکی از کوچک‌ترین مراکز آموزش دانشگاهی ایالتی کالیفرنیا محسوب می‌شود. مایک لی، رئیس این دانشگاه، در نامه روز سه‌شنبه خود، اعتراضات دانشجویان را از جمله اصول کلیدی در یک دموکراسی خوانده و افزوده بود زمانی که انسان‌هایی با کشتار جمعی و ویرانی روبه‌رو هستند، کسی نباید سکوت کند. 
***
رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند
رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: آمریکایی‌ها با بمب‌هایی که شهرها و غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار می‌دهد، نقش اساسی را در تجاوز به غزه دارند. عبدالملک الحوثی گفت: آمریکا به ساخت بمب‌های با تخریب بالا در مناطق شهری اهتمام زیادی داشته است، آمریکایی‌ها از ابتدا، سلاح‌های خود را به گونه‌ای ساختند که به صورت جمعی ساکنان یک شهر را از پای درآورد. راهبرد و تاکتیک آمریکا هدف قرار دادن غیرنظامیان است. آمریکایی‌ها حتی حمله به رفح را نیز طراحی و در این زمینه، از اسرائیل هر حمایتی کردند. غرب نه فقط در برابر جنایات ددمنشانه اسرائیل نایستاد، بلکه از آن حمایت کرد. آمریکایی‌ها این طرح را ترتیب دادند که گذرگاه «اسرائیل» و شهر رفح را هدف قرار دهند و از ورود کمک‌ها به غزه برای گرسنگی دادن به مردم فلسطین جلوگیری کنند. وی افزود: نیروهای اشغالگر در کمین هستند و فلسطینی‌های آواره از رفح را هدف قرار می‌دهند. کوتاهی اعراب باعث شد «اسرائیل»، قدس و بقیه مناطق فلسطین را اشغال کند. هر اقدامی که برای اشغال فلسطین و اسکان یهودیان در آنجا انجام می‌شد با سهل‌انگاری کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد. الحوثی گفت: آمریکایی‌ها همیشه به دنبال این هستند که به برتری «اسرائیل» بر همه کشورهای منطقه پایبند باشند. غزه امروز ادامه آن چیزی است که از زمان روز نکبت علیه مردم فلسطین انجام شده است اما پایداری و استواری مجاهدان در غزه از هر مرحله‌ای در تاریخ مردم فلسطین بیشتر است. پایداری مقاومت در غزه، دشمن اسرائیلی را ناامید می‌کند و در این مرحله اهمیت حیاتی دارد. ادعای دشمن درباره نابودسازی مقاومت دروغ است. رهبر انصارالله همچنین خبر داد که تعداد عملیات انجام شده علیه دشمن بالغ بر ۴۰ مورد بوده است. عملیات یمنی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ به ۱۰۰ عملیات رسیده و این هفته، جبهه لبنان عملیات موثر بسیاری علیه دشمن صهیونیستی انجام داد. عملیات دریای مدیترانه را با 2 عملیات آغاز کردیم. تغییر مسیر کشتی‌های دشمن سهم بسزایی در تقویت توانمندی‌های ما و برد موشک‌های ما دارد. برای تقویت مرحله چهارم و آمادگی برای آنچه بعد از آن در مرحله پنجم و مراحل دیگر خواهد آمد از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. شرکت‌هایی که کالاها را به دشمن اسرائیلی حمل می‌کنند، کشتی‌های‌شان در هر جایی که در دسترسی ما باشد هدف قرار خواهد گرفت. مرحله چهارم عملیات اعلام شده از سوی نیروهای مسلح یمن به دریای مدیترانه محدود نمی‌شود و شامل تمام کشتی‌های حمل‌و‌نقل کالا به سرزمین‌های اشغالی می‌شود. تلاش آنها برای رهگیری حملات ما به کشتی‌ها شکست خواهد خورد و ما می‌توانیم از آنها عبور کنیم. 

Page Generated in 0/0056 sec