printlogo


کد خبر: 284626تاریخ: 1403/2/29 00:00
اخبار

تلاش ایران و روسیه برای ایجاد واحد پولی مشترک بریکس
سفیر ایران در روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد این 2 کشور در حال همکاری و تلاش برای ایجاد یک ارز واحد برای گروه بریکس هستند. کاظم جلالی، طی اظهاراتی اعلام کرد ایران و روسیه در حال همکاری و تلاش برای ایجاد یک ارز واحد برای گروه بریکس هستند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس «روسیه - جهان اسلام: کازان فروم 2024» تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان عضو جدید بریکس، در حال انجام کارهای گسترده‌ای در این انجمن است. این دیپلمات گفت: ایجاد ارز واحد جدید در چارچوب این انجمن چیزی است که روسیه و ایران روی آن کار می‌کنند. این دیپلمات خاطرنشان کرد: آمریکا از دلار برای ایجاد محدودیت استفاده می‌کند و به همین دلیل استفاده از ارزهای ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد تجارت دوجانبه بین ایران و روسیه به روبل و ریال است، سطح روابط 2 کشور را «در مرحله طلایی» توصیف کرد. پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه - جهان اسلام: کازان فروم 2024» در روزهای 14 تا 19 مه‌ در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، موضوع اصلی سخنرانی امسال «اعتماد و همکاری» اعلام شده است. هدف اصلی این اجلاس تقویت روابط تجاری و اقتصادی، علمی و فناوری، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) و همچنین ارتقا و توسعه نهادهای نظام مالی اسلامی در روسیه است.
***
دلار در آستانه حذف کامل از تجارت چین و روسیه
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد انجام معاملات با ارزهای ملی باعث تقویت تجارت بین چین و روسیه شده است. ولادیمیر پوتین، در سفر به چین اعلام کرد ۹۰ درصد معاملات چین و روسیه با دور زدن دلار و با ارزهای ملی انجام می‌شود. راشاتودی نوشت: پوتین در این سفر گردش تجاری 2 کشور چین و روسیه را در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۲۷ میلیارد دلار عنوان کرده که رشد 25 درصدی داشته است. پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آمریکا بانک مرکزی روسیه را از معاملات دلاری خود منع کرد و پس از آن صادرات دلار به این کشور را هم ممنوع کرد. برنامه دلارزدایی از معاملات تجاری در تعدادی از کشورها آغاز شده و چین و روسیه از پیشتازان حذف دلار از معاملات ملی هستند که از چند سال پیش آغاز کرده‌اند. پوتین با اشاره به اینکه تصمیم به تجارت با ارزهای ملی یوان و روبل در زمان مناسبی انجام شد، گفت این تصمیم باعث افزایش روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی 2 کشور شده است.
***
اختصاص ۷۵ همت به پروژه‌های راه و شهرسازی
به گفته معاون رئیس‌جمهور، امسال مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های راه و شهرسازی اختصاص داده شد‌. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در ارتباط با جاده هراز بخش‌هایی از بهسازی و تکمیل باقی‌مانده که همکاران ما پروژه را جلو می‌برند. وی گفت: امسال مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان را به راه و شهرسازی اختصاص دادیم. معاون رئیس‌جمهور افزود: اولویت تامین مالی با طرح‌های در حال خاتمه است که ۷۰ تا ۷۵ درصد آنها انجام شده تا به بهره‌برداری برسد. منظور با تاکید بر اینکه دولت در صدد است تا طول عمر اجرای طرح‌های عمرانی کشور را کوتاه کند، گفت:‌ اکنون عملیات اجرایی بعضی طرح‌های عمرانی کشور ۲۰ تا ۲۵ ساله شده است. معاون رئیس‌جمهور همچنین خبر داد اختصاص ارز برای واردات نهاده‌های کشاورزی به ۱۱ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. 
***
موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اندونزی تصویب شد
موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اندونزی به تایید مجلس‌ شورای اسلامی رسید. علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: «به دنبال پیگیری‌های انجام‌شده از ابتدای ‎دولت سیزدهم توسط سازمان توسعه تجارت، ‎موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اندونزی (با ۵۴۰ میلیارد دلارحجم تجارت خارجی با جهان)، به عنوان نخستین موافقتنامه تجارت ترجیحی با یکی از کشورهای حوزه شرق آسیا و اقیانوسیه روز گذشته به تایید مجلس‌ شورای اسلامی رسید». این موافقتنامه ۷ سال مسکوت مانده بود.
***
افزایش بی‌سابقه صادرات فرآورده‌های خام دامی
معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از افزایش بی‌سابقه صادرات فرآورده خام دامی مانند گوشت مرغ، فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و فرآورده آبزیان در دولت سیزدهم خبر داد. مجتبی نوروزی افزود: با وجود مراکز پرورش مرغ مانند لاین، اجداد و مادر در استان مازندران، ۴۰ درصد طیور کشور در استان‌های گیلان و مازندران تولید می‌شود. نوروزی از حجم جوجه‌ریزی بی‌سابقه در سال گذشته خبر داد و گفت: حجم جوجه‌ریزی حدود ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای در ماه، یک رکورد بی‌سابقه بود که در صنعت طیور و توسط دولت سیزدهم انجام شد. وی با بیان اینکه از پایان سال ۱۴۰۲ تا این لحظه بیش از ۴۰۰۰ تن گوشت مرغ صادر شده است، از هدف‌گذاری این سازمان جهت صادرات مرغ به کشورهای مختلف خبر داد و یادآور شد: طبق برنامه‌‌ریزی انجام شده بنا داریم در سال ۱۴۰۳ حداقل بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ صادر کنیم. رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه حمایت از بخش تولید نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت و پشتیبانی‌هایی اعم از حمایت‌، واکسیناسیون، سمپاشی، مراقبت‌های فعال و غیرفعال دارد، گفت: در سال ۱۴۰۳ تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است، همچنین 10.5 میلیون تن شیر خام در کشور تولید شده که به کشورهای اوراسیا صادر می‌شود. 

Page Generated in 0/0071 sec