printlogo


کد خبر: 284634تاریخ: 1403/2/29 00:00
از احیای ۳۹۵ واحد راکدتا افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه روستایی کشور در سفر استانی رئیس‌جمهور
فصل ثمر در مازندران

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در شانزدهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی دولت، به ساری مرکز استان مازندران سفر کرد. در این سفر علاوه بر پیگیری روند اجرای مصوبات سفر دور اول دولت سیزدهم، چند طرح بهداشتی - درمانی از جمله بیمارستان 300 تختخوابی قائمشهر به بهره‌برداری رسید. دیدارهای عمومی با مردم شریف ساری و نوشهر، شرکت در جشن احیای ده‌ها واحد تولیدی و صنعتی راکد و حضور در نشست شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به استان مازندران بود.
***
احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران
در ابتدای این سفر با حضور رئیس‌جمهور جشن احیای 395 واحد راکد تولیدی - صنعتی مازندران که در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشته‌اند، برگزار شد. رئیسی در مراسم جشن احیای 395 واحد تولیدی و صنعتی استان مازندران که به طور میانگین بیش از 7 سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند، حضور یافت. با بازگشت این تعداد واحدهای احیا شده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی، بالغ بر 159 هزار و 542 هزار میلیارد ریال سرمایه احیا و برای بیش از 9 هزار و 564 نفر اشتغال ایجاد شده است.
***
بهره‌برداری از 350 گلخانه روستایی
از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به ساری، بهره‌برداری از 350 واحد گلخانه روستایی با مشارکت مردم و تسهیلات معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری بود. دولت در راستای حمایت از بخش کشاورزی به متقاضیان این بخش و تولید‌کنندگان گلخانه‌ای تسهیلات پرداخت می‌کند. با بهره‌برداری از این گلخانه‌های روستایی، تولید و بهره‌وری در روستاهای شهرستان قائمشهر به 7 تا 10 برابر افزایش می‌یابد. در استان مازندران هزار و 33 هکتار اراضی باغی زیر کشت گل و گیاه قرار دارد و سالانه حدود 430 میلیون گیاهان آپارتمانی، 21 میلیون گلدانی، 226 میلیون گل شاخه بریده، 85 میلیون درخت و درختچه و 53 میلیون بدنه گل تولید می‌شود.
***
آغاز عملیات اجرایی احداث ۳ شهرک مسکونی در مازندران
عملیات اجرایی احداث ۳ شهرک مسکونی در گلوگاه، گهرباران ساری وکرفون بابلسر در زمین‌هایی به مساحت ۲۲۶ هکتار با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. در سفر مهرداد بذرپاش در همراهی با رئیس‌جمهور به استان مازندران، احداث ۳ شهرک مسکونی در استان مازندران آغاز شد. در سفر ۸ ماه پیش وزیر راه و شهرسازی به استان مازندران احداث این شهرک‌ها در دستور کار قرار گرفته بود که با طی مراحل قانونی، مجوزهای لازم برای احداث این ۳ شهرک در گلوگاه، گهرباران ساری و کرفون بابلسر اخذ و دیروز عملیات اجرایی آنها با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. گفتنی است این ۳ شهرک مسکونی در ۲۲۶ هکتار زمین و با ظرفیت احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهند شد. همچنین در این سفر دستگاه کمک ناوبری ILS فرودگاه شهدای ساری و همچنین پارک جنگلی شهید نوبخت و ۸۴۳۳ واحد مسکونی افتتاح و نیز ۱۴۷ قطعه زمین در مازندران به متقاضیان طرح جوانی جمعیت واگذار شد.
***
افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه روستایی کشور در خرماکلا
در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی هیات دولت به مازندران، مجتمع آموزشی برکت ‌زنده‌یاد مرحوم «حاج‌حسن اصغرزاده» در روستای خرماکلای قائمشهر که یکی از مدارس نسل جدید با رویکرد و محوریت پیشرفت جامعه پیرامونی و با زیرساخت‌ها و فضاهای جانبی متفاوتی است، به بهره‌برداری رسید. این مجتمع آموزشی که ساخت آن جزو مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور است،‌ در زمینی به مساحت 2 هزار و 400 متر مربع با اعتبارات دولتی، حمایت بنیاد برکت و خیران مدرسه‌ساز ساخته و تجهیز شده است. برای ساخت و تجهیز این مجتمع آموزشی در روستای خرماکلا که علاوه بر کلاس درس، دارای زمین چمن ورزشی، آمفی‌تئاتر، کلاس‌های آموزشی روباز و تجهیزات آموزشی هوشمند است، 330 میلیارد ریال هزینه شده و این نخستین مجموعه با عنوان «مدرسه، کانون توسعه و پیشرفت روستا» در کشور است. از ویژگی‌های مهم این مجتمع بزرگ آموزشی روستایی، مهارت‌آموزی و کارآفرینی عملی به دانش‌آموزان است. در فضای جانبی این مجتمع آموزشی فضایی برای آموزش دامداری، مرغداری، احداث و نگهداری گلخانه‌ای گل‌های تزیینی به دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که علاوه بر تحصیل، اشتغال‌زایی و کارآفرینی را نیز آموزش ببینند.
***
۴ پروژه در بندر امیرآباد به ارزش ۲۵۵ میلیارد تومان افتتاح شد
وزیر راه و شهرسازی همچنین در این سفر ۴ پروژه بندری به ارزش بیش از ۲۵۵ میلیارد تومان را افتتاح کرد. بر اساس اعلام مدیرکل بندر امیرآباد ۲ پروژه از این ۴ پروژه با سرمایه بخش خصوصی و ۲ پروژه دیگر نیز جزو پروژه‌های سرمایه‌ای و دولتی بود که در سفر مهرداد بذرپاش به استان مازندران به افتتاح رسید. پروژه‌های بندری افتتاح شده با سرمایه بخش خصوصی شامل کارخانه تولید خوراک دام و طیور برای شرکت آرین پروتئین سویای پارس به ظرفیت ۴۸ هزار تن با اشتغال‌زایی ۳۰ نفر و پروژه احداث مخازن روغن خوراکی متعلق به شرکت آرین پروتئین سویای فارس با اشتغال‌زایی ۱۱۰ نفر است که توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. همچنین پروژه‌های سرمایه‌ای و دولتی افتتاح شده در بندر امیرآباد شامل سیستم اطفای حریق بندر با ۲۷ کیلومتر لوله‌گذاری به شکل فنی از نوع پلی‌اتیلن در محدوده ۱۱۳ هکتار از اراضی عملیاتی این بندر با اعتبار ۱۷۰۰ میلیارد ریال طی مدت ۳۲ ماه و پروژه مرکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در دریا، سوله‌ای به مساحت ۵۲۰ مترمربع در محوطه ۳۵۰۰  مترمربع با راه دسترسی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۲ متر است.
***
افتتاح بیمارستان 300 تختخوابی رازی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان مازندران، ضمن افتتاح ساختمان جدید مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی رازی شهرستان قائمشهر، 574 تخت بیمارستانی جدید را در استان به صورت همزمان و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد. ساختمان جدید بیمارستان رازی قائمشهر از جمله طرح‌های نیمه تمام استان مازندران بود که پس از 18 سال وقفه، با اهتمام دولت مردمی و با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان در فضایی به مساحت 24 هزار مترمربع در 6 طبقه و با همه امکانات تخصصی از جمله 10 اتاق عمل تکمیل و تجهیز شد و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهور در حاشیه افتتاح ساختمان جدید بیمارستان رازی، از بخش‌های مختلف این بیمارستان بازدید و از برخی بیماران بستری در آن نیز عیادت کرد. بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی اطفال شمال کشور، مرکز جامع دیالیز و دانشکده دندانپزشکی بابل از جمله طرح‌های بهداشتی و درمانی استان مازندران بود که همزمان با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
******
استقبال معنادار مردم مازندران از رئیس‌جمهور و هیأت دولت
نخستین مقصد سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان بود. 5 شهریور 1400 این استان جنوبی در حالی میزبان رئیس‌جمهور بود که از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی دولت تنها 2 روز می‌گذشت. اما آن روزها دولت شرایط سختی را پیش رو داشت؛ سایه ویروس کرونا و محدودیت‌های آن هنوز بر سر جامعه بود و مهم‌تر از همه مساله «اعتماد عمومی» بود که تا حدودی از دست رفته تصور می‌شد. رئیس‌جمهور قبل اصولا قائل به حضور در بین مردم نبود و اگر هم در نقطه‌ای حاضر می‌شد چنان با تشریفات پرطمطراق بود که مردم میلی به استقبال از وی نداشتند. از سوی دیگر جامعه در روزهای مدیریت(!) حسن روحانی شرایطی را تجربه می‌کرد که نوعی بی‌نظمی بزرگ را در دولت نشان می‌داد؛ اهمال‌کاری برای واردات واکسن، عدم توسعه شبکه برق، کمبود کالاهای اساسی، هرج‌ومرج بازار و... همه از جمله موضوعات روز بود که تحرک جامعه را کند کرده بود. جامعه سرخورده و ناامید بدون شک توانایی تحول و پیشرفت ندارد، اگر جامعه احساس کند در دسترسی به بدیهی‌ترین حقوق خود با اختلال همراه است این جامعه نمی‌تواند با یک نگاه افق‌گشایانه و رو به پیشرفت پیش رود.
سفر سرزده و یک‌روزه رئیس‌جمهور برای شنیدن درددل‌های مردم خوزستان و پیگیری مشکلات آنها و رسیدگی به چالش‌های فراروی استان که با همراهی وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شد اما حامل پیام متفاوتی به جامعه بود. آن روزها هنوز محدودیت‌های کرونایی به طور کامل در جامعه برداشته نشده بود و رئیس‌جمهور و هیات همراه ضمن اینکه باید مشکلات مردم را از زبان خود آنها می‌شنیدند اما نمی‌توانستند در جمع فشرده حاضر شوند و یا تجمع استقبالی شکل دهند. محدودیت‌های کرونایی اما مانع پیگیری مشکلات مردم در سفرهای استانی نشد. پس از سفر سیدابراهیم رئیسی به خوزستان بود که رهبر معظم انقلاب 6 شهریورماه در دیدار هیات دولت سیزدهم با ایشان، بر اهمیت «مردمی بودن» تاکید کردند و درباره جلوه‌های مختلف آن افزودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی با سفر به خوزستان آن را نشان داد.
حالا نزدیک به 3 سال از آن سفر خوزستان گذشته است. رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته در چهل‌وششمین سفر استانی خود برای پیگیری مطالبات مردم، افتتاح برخی طرح‌های کلان و بررسی مصوبات سفر دور نخست به استان مازندران سفر کرد. یکی از موضوعاتی که برای اهالی رسانه جالب توجه بود استقبال معنا‌دار مردم از رئیس‌جمهور بود؛ استقبالی که در سفرهای استانی اخیر رئیس‌جمهور نیز وجود داشته است. دلیل این استقبال‌ها از رئیسی چیست؟ آیا امروز امید در جامعه در حال احیا شدن است؟ درباره استقبال مردم مازندران از رئیسی می‌توان چند موضوع را مورد توجه قرار داد.
1- ارتباط مستقیم با مردم
از جمله نخستین و مهم‌ترین دستاوردهای سفر استانی که خود بنای اصلی استقبال جامعه نیز هست، ارتباط مستقیم مردم با رئیس‌جمهور است. مردم می‌توانند از هر قشر، قوم و طبقه‌ای با حضور در محلی که از پیش اطلاع‌رسانی شده است، از طرق مختلف با رئیس‌جمهور دیدار کنند. برنامه استقبال نیز به چند دلیل انجام می‌شود. نخست مردم بدون واسطه می‌توانند رئیس‌جمهور را ببینند. دوم آنکه می‌توانند مستقیم و بی‌واسطه برنامه‌های رئیس‌جمهور برای پیشرفت و آبادانی استان محل زندگی خود را دریافت کنند. سوم آنکه مشکلات و مصائب خود را از طرق مختلف همچون ارائه توسط نماینده، نامه، پلاکارد و... به سمع و نظر رئیس‌جمهور برسانند. همچنین مردم می‌توانند مستقیم و بی‌واسطه حمایت خود را از رئیس‌جمهور اعلام کنند.
2- وعده و پیگیری تا حصول نتیجه
یکی از موضوعاتی که رئیس‌جمهور تلاش کرده از همان زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری تا امروز که دور دوم سفرهای استانی آغاز شده، رعایت کند این است که وی دستورات و وعده‌های قابل تحقق به جامعه داده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف دور دوم سفرهای استانی این است که «مصوبات سفر دور نخست» را بررسی کند. این موضوع از ۲ جهت انجام می‌شود، نخست آنکه رئیس‌جمهور مصوبه‌های انجام‌شده را بازدید یا افتتاح کند و سپس در صورت عدم اجرای یک مصوبه، دلایل آن را بررسی و مشکلات آن را رفع کند.
3- سختکوشی دولت
روحیه جهادی دولت برای رفع مشکلات از دیگر موضوعاتی است که جامعه به صورت مستقیم با آن مواجه است. اینکه کابینه به صورت مستمر با جامعه در ارتباط است و دولت به طور معمول هر هفته به یکی از استان‌های کشور سفر می‌کند از جمله موضوعاتی است که در مساله استقبال عمومی از دولت تاثیرگذار است. سختکوشی نیز به تکرار و تاکید در رسانه‌ها نیست. جامعه باید خود ملموس حس کند دولت برای تحقق وعده‌هایی که داده در حال تلاش و فعالیت است. آن هنگام و در صورتی که این مساله را احساس کرد، میزبانی گرمی نیز از دولت خواهد کرد.
4- تمرکززدایی
یکی از موضوعاتی که از دستاوردهای مهم سفر استانی رئیس‌جمهور است، تمرکززدایی به نفع دیگر استان‌هاست. زمانی که رئیس‌جمهور به طور مستقیم از پایتخت برای پیگیری مشکلات و بررسی دستاوردها وارد استان دیگری می‌شود، این موضوع بسیار برای مردم آن استان دارای اهمیت می‌شود. اینکه رئیس‌جمهور شخصا برای پیگیری در استانی حاضر شده است خود گویای اهمیت است و جامعه این مساله را لمس می‌کند.
5- عملیات احیا
یکی دیگر از موضوعاتی که تاثیر مجسمی بر جامعه استانی داشته است، احیای کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به جای تعطیلی و واگذاری آنهاست. 
 دولت همواره در سفر به استان‌ها گزارشی از احیای کارخانه‌هایی می‌دهد که در دولت قبل به تعطیلی کشانده شده و در حال واگذاری بوده‌اند. 
دولت با احیای این کارخانه‌ها و بازگرداندن کارگران نه‌تنها مانع گسترش بیکاری در استان‌ها شده است، بلکه سوددهی را به کارخانه‌ها برگردانده است.
6- عملیات «وعده صادق»
از جمله موضوعات دیگری که برای جامعه مهم است، اقتدار یک جامعه در عرصه بین‌الملل و تلاش برای ارتقای کشور در همه عرصه‌هاست. مردم زمانی که اخبار موفقیت و رشد کشور را دریافت می‌کنند، برای تشکر خود را به نزدیک‌ترین مقام کشوری می‌رسانند. حال زمانی که رئیس‌جمهور در یک استان حاضر می‌شود، مردم برای تشکر از انجام آن اقدام به استقبال رئیس‌جمهور می‌روند. پیام عملیات «وعده صادق» سپاه که با حمایت دولت انجام شد، توسط مردم دریافت شده است و این خود زمینه‌ساز استقبال مردم از رئیس‌جمهور شده است. در این بین باید توجه داشت که بهانه‌های تشکر مردم از دولت بسیار است و موضوعات مختلف اقتصادی، نظامی، فرهنگی و... می‌تواند زمینه‌ساز باشد.
در نهایت اینکه سیدابراهیم رئیسی در ۲ سال و نیم  اخیر توانسته است بخشی از دلسردی جامعه را که در پی عملکرد بد دولت قبل بر مردم تحمیل شده بود جبران کند. دولت با ورود مستقیم به مشکلات استان‌ها توانست اعتمادشان را جلب کند. فرآیند کسب اعتماد توسط دولت آغاز شده است هرچند ممکن است هنوز به جایگاه مطلوب آن نرسیده باشد اما مسیری است که آغاز شده است. امید است در آینده پیش رو حرکت منظم این قطار سرعت بیشتری نیز به خود گیرد و ما وضعیت خود را از استقبال معنادار به استقبال پرشور تغییر دهیم.

Page Generated in 0/0058 sec