printlogo


کد خبر: 284651تاریخ: 1403/2/30 00:00
دور دنیا

لیبرمن: سنوار از داخل تونل‌ها جنگ را بهتر از نتانیاهو پیش می‌برد
روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نوشت: کابینه جنگ ما را به سمت نابودی می‌کشاند. کابینه نتانیاهو هم هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد. لیبرمن اضافه کرد: کابینه نتانیاهو هیچ چشم‌انداز و طرحی درباره نحوه اداره عملیات در نوار غزه ندارد. وی بیان کرد: نتانیاهو به دلیل شکست‌ها و ناکامی‌هایش، حمایت‌های بین‌المللی از اسرائیل را نابود کرد. وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تمام اقدامات کابینه اسرائیل با هدف باقی ماندن در قدرت انجام می‌شود و این مساله باعث به وجود آمدن شکاف بزرگ در میان اسرائیلی‌ها شده است. وی تصریح کرد: مقامات جنبش حماس و یحیی سنوار از داخل تونل‌ها، جنگ را بهتر از نتانیاهو مدیریت می‌کنند. لیبرمن اضافه کرد: تمام کسانی که مسؤول شکست ۷ اکتبر هستند باید برکنار شوند. رئیس ستاد مشترک ارتش، گالانت و نتانیاهو نیز جزو این افراد هستند. نباید جان نظامیان خود را به خطر بیندازیم. از گانتس و آیزنکوت می‌خواهم کابینه جنگ را ترک کنند چرا که تأثیری در این کابینه ندارند. 
***
پاریس در تدارک یک واحد نظامی مخفی در حمایت از ارتش اوکراین
یک رادیوی فرانسوی فاش کرد ارتش فرانسه در حال آماده‌سازی یک واحد جدید متشکل از نیروهای پیشاهنگ «فوق مخفی» با این ماموریت است که از حملات ارتش اوکراین حمایت کنند. شبکه رادیویی «آر‌تی‌ال» گفت: نیروهای مسلح فرانسه در حال آماده‌سازی یک واحد جدید پیشاهنگ‌ها در کشور استونی هستند با این ماموریت که در آینده برای حمایت از حملات در اوکراین به این کشور اعزام شوند. به گزارش این شبکه رادیویی، یکی از اعضای این واحد نظامی به نام گروهبان کوئنتن به خبرنگار این رادیو اظهار کرد: «ما قرار است نفوذ کرده و به مواضع دشمن نزدیک شده و حتی آنها را دور بزنیم. ما برای شناسایی 2 راه‌حل خواهیم داشت؛ یا می‌توانیم از پهپادمان استفاده کنیم یا اینکه می‌توانیم به شیوه قدیم،‌ با چشمان خودمان دیده‌بانی کنیم. ما می‌توانیم خودمان در وضعیتی بسیار مشابه با اوکراین و خاورمیانه از حدود مشخصی از زمین اطراف دیده‌بانی کنیم. این بسیار برای ما جالب است». به ادعای این رسانه فرانسوی، اعضای این واحد می‌توانند به لطف تجهیزات استتار «ساعت‌ها در پوشش جنگ مخفی شوند و از پهپادها برای نظارت بر نیروهای دشمن در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری استفاده کنند». 
***
کتک‌کاری در پارلمان تایوان
یک نماینده حزب حاکم در جلسه پارلمان تایوان در تلاش برای جلوگیری از تصویب یک لایحه، اسناد لایحه را ربود و از سالن فرار کرد که این اقدام منجر به درگیری و کتک‌کاری در پارلمان شد اما در نهایت نمایندگان اپوزیسیون موفق به پس گرفتن لایحه و رای‌گیری شدند. حتی پیش از آغاز رای‌گیری درباره این اصلاحات، آن هم چند روز مانده به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید، برخی قانونگذاران در صحن پارلمان بر سر یکدیگر فریاد‌ زده و یکدیگر را در داخل و بیرون از پارلمان کتک زدند. به نقل از خبرگزاری رویترز، در یکی از صحنه‌های درگیری، قانونگذاران کرسی رئیس پارلمان را پرتاب کرده و برخی هم همقطاران خود را در صحن هل دادند. با اینکه جلسه صبح روز جمعه آرام بود اما تنش‌ها بعدازظهر شدت گرفت. «لای چینگ ته» رئیس‌جمهور منتخب تایوان روز دوشنبه قرار است سوگند یاد کند. او ژانویه ۲۰۲۴ به این سمت انتخاب شد اما حزب مترقی دموکراتیک او اکثریت را در پارلمان از دست داده است. حزب اصلی اپوزیسیون «کومینتانگ» کرسی‌های بیشتری نسبت به حزب مترقی دموکراتیک دارد اما به قدر کافی نتوانسته اکثریت خود را تشکیل دهد و برای همین با حزب کوچک «مردم تایوان» به منظور پیشبرد ایده‌های مشترک همکاری می‌کند. 
***
۷۰ درصد اسرای صهیونیست کشته شده‌اند
رئیس دفتر روابط اسلامی و عربی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان اظهار داشت: بیشتر اسرای رژیم اسرائیل کشته شده‌اند. خلیل الحیه گفت: بعد از گذشت 8 ماه از تجاوز به غزه، دشمن در نابودی مقاومت با وجود این‌ همه جنایت و کمک از آمریکا شکست خورده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، عضو دفتر حماس تأکید کرد: مقاومت قادر خواهد بود برای مدتی طولانی و ماه‌های متوالی به مقابله با اشغالگران صهیونیست و دفاع از ملت خود ادامه دهد. الحیه همچنین گفت: مقاومت توانمندی‌های آسیب‌دیده خود را بازسازی کرده است و می‌تواند خود را با شرایط مختلف حسب امکانات وفق دهد. وی با بیان اینکه «ما به ‌دنبال توافقی هستیم که اسرای‌مان را در مقابل اسرای صهیونیست آزاد کند»، گفت: دشمن صهیونیست می‌خواهد اسرای خود را با زور نظامی آزاد کند اما در بمباران‌ها باعث کشته شدن 70 درصد آنها شده است. او با اشاره به جبهه‌های گشوده‌شده علیه صهیونیست‌ها افزود: جبهه‌های یمن، لبنان و عراق توقف حملات خود را منوط به توقف تجاوز به غزه کرده‌اند. عضو حماس اظهار کرد: وقتی با نیروهای مقاومت در منطقه دیدار می‌کنیم تأکید می‌کنیم نبرد یکی است و مذاکرات هم یکی است. 

Page Generated in 0/0059 sec