printlogo


کد خبر: 284666تاریخ: 1403/2/30 00:00
اخبار

ایران به دنبال دستیابی به منظومه ماهواره‌ای
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره زمان دقیق پرتاب ماهواره‌بر «قائم 105» اظهار داشت: در برنامه ما است ان‌شاءالله پرتاب این ماهواره‌بر اواخر امسال انجام شود. اگر توفیق پیدا کنیم و همه بخش‌ها برسند، این پرتاب تا آخر امسال انجام می‌شود اما اگر نشود قطعا بهار سال آینده قائم 105 را پرتاب می‌کنیم، چراکه پرتاب این ماهواره‌بر جزو پروژه‌های جدی ما است. سردار علی جعفرآبادی درباره تأثیر و نتایج پرتاب این ماهواره‌بر در افزایش توان فضایی کشور گفت: ماهواره‌بر قائم 105 می‌تواند محموله بزرگ‌تر و تقریبا ۲ برابر نسبت به ماهواره‌بر قائم 100 را به مدار ببرد. فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: در کنار این، قائم 105 نخستین ماهواره‌بر 4 مرحله‌ای ما است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اگر 4 مرحله با موفقیت انجام شود، راه را باز می‌کند برای اینکه ما ماهواره‌برهای بزرگ‌تر از 4 مرحله‌ای برای مدارات بالاتر را با ثبات قدم بیشتری دنبال کنیم. سردار جعفرآبادی در ادامه درباره اینکه آیا ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای در برنامه فضایی سپاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: منظومه ماهواره‌ای مستلزم این است که زیرساختارهای تولید تعداد زیاد ماهواره در کشور ایجاد شود و ماهواره‌برها هم به ثبات برسند که بتوانند با سرعت بیشتری ماهواره‌ها را پرتاب کنند. وی با بیان اینکه هر ۲ برنامه در دستور کار سپاه است، تصریح کرد: ان‌شاءالله در سال‌های آتی بحث منظومه‌سازی را پیش خواهیم برد، اگرچه منظومه ممکن است از 5 ماهواره شروع شود و تا 500 ماهواره را هم شامل شود اما رفتن به این سمت اجتناب‌ناپذیر است و ما هم در حوزه ماهواره و هم در حوزه ماهواره‌بر برنامه‌هایی داریم که انجام خواهد شد.
***
ایران در ساخت موشک به کشورهای دیگر وابستگی ندارد
مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختتامیه جشنواره جام رسانه امید که در سازمان بسیج مستضعفان برگزار شد، با بیان اینکه به خاطر تحریم کشورمان در ۸ سال دفاع‌مقدس، به ما سلاح و مهمات نمی‌دادند و فقط موشک «اسکاد» در اختیار داشتیم، اظهار داشت: امروز با ایده و تلاش متخصصان و جوانان کشور توانسته‌ایم موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر و قابلیت اصابت نقطه‌ای بسازیم. سردار علی بلالی با تأکید بر اینکه برای ساخت موشک هیچ‌گونه وابستگی‌ای به کشورهای دیگر نداریم، افزود: امروز تمام موشک‌های ما نقطه‌زن هستند و این نتیجه‌ نترسیدن، اعتماد به جوانان و برخورداری از دانش بومی است. وی در ادامه با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای اخراج ناوهای آمریکایی از خلیج‌فارس، گفت: سردار شهید حاج‌حسن طهرانی‌مقدم در موشک‌های زمین به زمین که مختص اهداف ثابت بود، تغییراتی ایجاد کرد و موشک «خلیج فارس» را ساخت که مختص اهداف متحرک است و با همین موشک توانستیم آمریکایی‌ها را از خلیج‌فارس خارج کنیم. 
***
ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری سه‌شنبه اول خرداد در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پس از صدور اعتبارنامه دوسوم منتخبان این انتخابات، از آنها برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند. در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد، سپس هیات‌رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب‌رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیات‌رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد.
***
اهداف و راهبردهای ۵ سال آتی پدافند غیرعامل کشور تصویب شد
هشتادوچهارمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دبیر کارگروه و حضور دیگر اعضا (مسؤولان لشکری و کشوری) تشکیل شد. در این جلسه، اهداف کلان و راهبردهای ۵ ساله پدافند غیرعامل کشور برای ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید. بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی کشور موظف هستند برنامه‌های خود را ذیل اهداف کلان و راهبردهای ۵ ساله پدافند غیرعامل کشور مصوب، تنظیم و طی موافقتنامه‌ای با سازمان پدافند غیرعامل کشور مبادله کنند.
***
فرآیند اخذ گواهینامه‌های پروازی هواپیمای سیمرغ آغاز شد
فرآیند دریافت گواهینامه‌های پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ طی مراسمی با حضور رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رئیس سازمان هواپیمایی کشور آغاز شد. امیر خواجه‌فرد، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در این مراسم با بیان اینکه برای عملیاتی شدن هواپیمای ترابری سیمرغ فرآیند بسیار سخت و پیچیده‌ای توسط متخصصان کشورمان انجام شده است، گفت: به فضل خداوند تست‌های پروازی نخستین فروند هواپیمای ترابری سیمرغ با موفقیت در حال سپری شدن است و ان‌شاءالله بزودی این هواپیما در چرخه‌ عملیاتی قرار خواهد گرفت که با توجه به کاربری‌های متنوع آن بخشی از نیاز هوایی کشور تأمین خواهد شد. رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به آغاز مراحل ساخت دومین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ افزود: سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در کنار هم‌اندیشی و هم‌افزایی با سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال تأمین نیازهای نظامی و غیرنظامی کشور در حوزه محصولات هوایی اعم از هواپیماهای سرنشین‌دار، هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد و... است.

Page Generated in 0/0061 sec