printlogo


کد خبر: 284669تاریخ: 1403/2/30 00:00
نقاط قوت و ضعف مجلس چه بود؟

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۹ آغاز شد و 2 خرداد 1403 (یعنی چهارشنبه هفته جاری) پس از 4 سال به کار خود خاتمه خواهد داد. حالا کارنامه مجلس به صورت آماری و تحلیلی قابل بررسی است. رسانه‌ها با نقد و بررسی عملکرد مجلس یازدهم نقشه راهی پیش روی مجلس دوازدهم قرار می‌دهند. خبرگزاری‌های مهر و ایسنا به این موضوع ورود کرده‌اند که در ادامه برخی از عملکرد مجلس را بررسی می‌کنیم.
* سرنوشت طرح‌ها و لوایح باقی‌مانده مجلس یازدهم چه می‌شود؟
روح‌الله متفکرآزاد درباره سرنوشت طرح‌ها، لوایح و گزارش‌های نظارتی مجلس همچون تحقیق و تفحص‌های باقی‌مانده مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم گفت: اگر طرح یا لایحه‌ای به صورت کامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باشد، به شورای نگهبان ارجاع شده و مجلس بعدی به بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پردازد. وی توضیح داد: در این حالت 2 شرط برقرار است؛ یا مجلس دوازدهم به اصلاح ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص می‌پردازد یا اینکه بر مصوبه مجلس یازدهم اصرار می‌کند. اصلاح هم بدان معناست که ایراد را قبول داشته و آن را رفع می‌کند یا اینکه اساسا آن مصوبه مورد ایراد را حذف می‌کند. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبیعتا مجلس دوازدهم تنها به بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس یازدهم می‌پردازد و به مواردی که شورای نگهبان به آن ایراد نگرفته نمی‌تواند ورود کند.
* طرح‌های ناتمام مجلس
علی بابایی‌کارنامی، نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس معتقد است یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مجلس یازدهم آن بود که حواشی و اختلافات درونی را به بیرون درز نمی‌داد و این موضوعات، داخل مجلس و بدون دخالت از بیرون مجلس تعیین تکلیف می‌شد. بابایی در ادامه نقاط ضعف مجلس یازدهم را برشمرد و گفت: یکی از ضعف‌های این مجلس آن بود که کارها را تمام نمی‌کرد، یعنی بعضاً بررسی یک طرح و موضوعی را آغاز می‌کرد اما تا آخر دنبال نمی‌کرد و به سرانجام نمی‌رساند. از سوی دیگر، برخی موضوعات مهم در این دوره از مجلس تصویب شد اما نمایندگان بخوبی بر اجرای آن نظارت نکردند.
* بیش از ۴۰ قانون نو
حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر درباره عملکرد مجلس یازدهم بیان کرد: مجلس یازدهم از بعد انسجام یک مجلس قوی بود اما از جهت ارائه طرح‌ها مقداری ضعف کارشناسی داشت. در این مجلس قوانینی به تصویب رسید که سال‌ها کسی جرأت نداشت آنها را تصویب کند اما مجلس یازدهم توانست بیش از ۴۰ قانون نو و زیرساختی را به تصویب برساند، اگرچه برخی از این قوانین در اجرا اشکالاتی دارد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شفافیت آرای نمایندگان که در این مجلس محقق شد یک گام بلند بود، درست است به طور کامل بحث شفافیت محقق نشد اما خود مجلس از عملکرد نمایندگان به مردم گزارش ارائه کرد. مشخص شد نمایندگان در این 4 سال چه میزان در فعالیت‌های مجلس مشارکت داشته‌اند. امیدوار هستیم مجلس دوازدهم بهتر از این مجلس در حوزه شفافیت عمل کند.
* اشتغال برای مجلس مسأله بود
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، توجه مجلس یازدهم به تولید و تصویب قوانین برای بهبود وضعیت اشتغال را از نقاط قوت این دوره مجلس می‌داند و توضیح می‌دهد: توجه به اشتغال و رفع بیکاری یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی بود و در این راستا قوانین مهمی مانند تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار تصویب شد. نماینده مجلس معتقد است نظارت‌های میدانی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این دوره مجلس شورای اسلامی کافی نبود و لازم است در مجلس آینده جلسات نظارتی افزایش یابد.

Page Generated in 0/0064 sec