printlogo


کد خبر: 284681تاریخ: 1403/2/30 00:00
انتظار از نهادهای قضایی و فدراسیون فوتبال برای مشخص شدن همه ابعاد فساد کشف‌شده
تا فوتبال سالم شود

عبدالله دارابی: سال‌ها بود افراد فوتبالی مختلف با ارائه کدها و نشانه‌هایی از وجود فساد در فوتبال سخن می‌گفتند و ابراز نگرانی می‌کردند. نهادهای رسمی چون کمیسیون‌های اصل 90 و ورزش مجلس به شواهدی دست می‌یافتند و خبر از وارد عمل شدن هم می‌دادند اما به یک‌باره همه چیز به گونه‌ای فراموش می‌شد که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است. 
در این میان متولی اصلی فوتبال کشور را خواب خوش یا غفلت یا سهل‌انگاری فرا گرفته بود تا جایی که افراد فوتبالی معتقد به وجود فساد، تبانی، رشوه و... در فوتبال مورد غیظ فدراسیون قرار می‌گرفتند و با محرومیت و جریمه‌های هنگفت نیز مواجه می‌شدند! دریغا که مسؤولی در این فدراسیون عریض و طویل با آن ارکان قضایی مختلف و پرتعداد، توجهی بایسته و شایسته حتی درحد بررسی موضوع نیز به عمل نیاورد تا جایی که خود فدراسیون‌نشینان نیز مورد ظن اهالی فوتبال - به خاطر این بی‌توجهی - قرار می‌گرفتند و می‌گیرند اما آقایان برای تبرئه خویش نیز از خواب خوش و خوش‌بینی بیجا دست نکشیدند!
شرایط تا جایی پیش رفته است که کمتر کسی می‌تواند وجود فساد در فوتبال را  منکر شود اما دلیل عدم پیگیری و مبارزه با آن از سوی فدراسیون فوتبال سوالی بود که هرگز کسی پاسخی برای آن پیدا نکرد. اگر نهادهای نظارتی و امنیتی در کرمان دست به کار نمی‌شدند تردید نداشتیم امروز هیچ‌کس از هیچ چیز خبر نداشت. 
سرانجام پرونده‌ای در رابطه با فساد در فوتبال شکل گرفت و درباره‌اش اقدام شد، اما نه از طرف متولی اصلی فوتبال کشور بلکه با شکایت مسؤولان شرکت مس رفسنجان و ورود نهادهای نظارتی و قضایی کشور.
مسؤولان فدراسیون که به رغم رسانه‌ای شدن پرونده، همچنان سکوت اختیار کرده بودند مجبور به حرکتی لاک‌پشتی در این زمینه شدند؛ ابتدا پس از چند روز، اعتراف به تشکیل پرونده و احضار متهمان کردند، سپس فعالیت چند مدیر برنامه را معلق کردند و اخیرا محترمانه عذر ۲ تن از مسؤولان ارشد کمیته‌های داوران و مسابقات را خواستند تا معلوم شود دیگر مجالی برای کتمان و اهمال نمانده است. هنوز جامعه فوتبال متحیر است که چرا زودتر از اینها و توسط خود فدراسیون فوتبال به گزارش‌ها و شکایات مدیران فوتبالی و داوران وقعی شایسته نهاده نشد و مبارزه‌ای فراگیر در برابر فساد شکل نگرفت؟ همان گزارش‌هایی که این روزها مدیرعامل سابق باشگاه مس رفسنجان و داور سرشناس و بازنشسته فوتبال از ارائه آن در سال‌های قبل به مسؤولان فدراسیون سخن می‌گویند و بی‌گمان موارد دیگری هم وجود داشته و دارد.
آنچه باعث امیدواری است اینکه هرچند دیر ولی سرانجام استارت برای مبارزه با فساد در فوتبال، آن هم توسط نهادهای قدرتمند نظارتی و قضایی و با شکایت بجای مسؤولان وظیفه‌شناس باشگاهی شهرستانی و شاید خلاف میل باطنی عده‌ای ‌زده شده است اما انتظار می‌رود این مسیر تازه آغازشده با قدرت و قاطعیت پیگیری و بدون ملاحظات مصلحتی پیموده شود تا شاید مقداری از فساد، رشوه و تبانی (که حجمش اندک نیز نیست) از پیکر نحیف فوتبال کشور زدوده شود. امید است در این میان فرقی بین خرد و کلان، آقازاده و غیرآقازاده، مشهور و گمنام، تهرانی و شهرستانی، با نفوذ و بی‌نفوذ و رده بالا و رده پایین قائل نشوند که همه نیک می‌دانیم در صورت وجود تبعیض و تفاوت در برخورد، نهادینگی فساد و کانالیزه شدن آن از طریق متنفذان، قدرتمندان و ثروتمندان را سبب شده‌ایم. درس، تجربه و عبرتی که همگان و بویژه مسؤولان امر باید از این پرونده و به طور کلی قضیه فساد در همه ابعادش بگیرند عبارت است از:
۱- برهم زدن خطوط قرمز بیهوده و مضر که خود فسادزاست.
۲- از آنجا که نشان داده‌ایم متاسفانه علاج قبل از وقوع را جدی نگرفته و نمی‌گیریم که این نیز به گسترش فساد انجامیده و می‌انجامد، لاجرم باید از تنومند شدن فساد در زمان مقتضی جلوگیری کنیم که متاسفانه اکنون دیر هم شده است و لذا باید از تنومندتر شدنش ممانعت به عمل آورد.
***
اتهام فساد به دومین تیم لیگ برتری
در شرایطی که بررسی پرونده فساد مالی در باشگاه مس رفسنجان باز است و روال قانونی و قضایی خود را طی می‌کند، یک خبرگزاری اعلام کرد  به یک باشگاه لیگ برتری دیگر هم اتهام فساد وارد شده است. پس از آنکه زوایای جدیدی از فساد مالی رخ‌داده در باشگاه مس رفسنجان منتشر و باعث ورود مراجع قضایی به این پرونده شد، مهدی تاج که برای حضوردر کنگره فیفا به تایلند سفر کرده است، تصمیم گرفت از همانجا حکم برکناری خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران و سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات لیگ را صادر کند. افشاریان در شرایطی از مسؤولیت خود برکنار شد که علاوه بر ریاست کمیته داوران، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز بود و همین امر تبعاتی را برای مهدی تاج و فدراسیون فوتبال به همراه داشت. در حالی که رسیدگی به پرونده فساد در باشگاه مس جریان دارد و هنوز زوایای کامل آن بررسی نشده است، مهر کسب اطلاع کرد در یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری اتهام فساد دیگری مطرح شده که باز هم رد پای یک مدیر فوتبالی در آن دیده می شود. فساد در دومین باشگاه لیگ برتری در شرایطی مورد رسیدگی قضایی قرار گرفته که مهدی تاج رئیس فدراسیون از نهادهای نظارتی خواسته است به طور جدی و دقیق این پرونده را بررسی و با متخلفان برخورد کنند، البته دیروز کارمندان سازمان لیگ شاهد حضور سهیل مهدی در این سازمان بودند. البته عنوان شده مهدی از سوی فدراسیون فوتبال به صورت موقت تعلیق شده است اما او دیروز شنبه در محل کارش حاضر شد و باید فدراسیون فوتبال در این مورد توضیح بدهد آیا قرار است در 3 هفته حساس باقیمانده، مهدی همچنان در سازمان لیگ، فعالیت کند و همه این حرف‌ها برای آرام کردن فضای عمومی کشور بوده است یا نه؟ این دغدغه در مورد خداداد افشاریان هم وجود دارد. به نظر می‌آید فدراسیون فوتبال نگران مسائل دیگری است و می‌خواهد حتی‌المقدور از افرادش مراقبت کند. بی‌شک این روش موجب خلق شائبه‌های بسیار زیادی می‌شود. امید آن می‌رود قوه قضائیه خیلی سریع احکام این پرونده را صادر کند تا فدراسیون فوتبال بداند تکلیفش با این افراد چیست.

Page Generated in 0/0063 sec