printlogo


کد خبر: 284702تاریخ: 1403/2/31 00:00
اخبار

هزینه 3.8 میلیارد دلاری برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها
با توجه به روند صعودی رشد مصرف، دولت سیزدهم در ۲۹ ماه ابتدایی خود توانست در مجموع بیش از ۶ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره را جهت جلوگیری از خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل افزایش مصرف گاز تامین کند که ارزش دلاری آن برابر با 3.8 میلیارد دلار است. سوخت نیروگاه‌های کشور گاز است و اگر سوخت گاز (به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی در فصل سرد سال) تامین نشود، صنایع از سوخت جایگزین نظیر گازوئیل یا نفت کوره (مازوت) بهره می‌برند؛ از این رو یکی از موارد قابل تقدیر در عملکرد دولت تامین سوخت پایدار برای نیروگاه‌ها اعم از گازوئیل و نفت کوره است. طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، دولت سیزدهم در ۲۹ ماه شروع به کار فعالیت‌های خود تأمیـن پایـدار و ذخیره‌سـازی سـوخت مورد نیـاز ۱۱۰ نیـروگاه کشـور بـا ظرفیـت حـدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیـون لیتـر نفـت‌گاز و ۲ میلیـارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نفت کوره را به سرانجام رسانده است. 
***
ورود ۱۰ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی به کشور در 2 ماه اخیر
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ورود ۱۰ فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام (ره) در 2 ماهه نخست سال جاری خبر داد. حسین شیرزاد افزود: طی سال جاری ۱۰ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی به وزن ۶۷۵ هزار تن متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور وارد بندر امام خمینی(ره) شد که از این میزان 2 کشتی کنجاله سویا به وزن ۱۲۴ هزار تن و یک کشتی ذرت به وزن ۶۶ هزار تن پهلو‌دهی و تخلیه شده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهار داشت: همچنین ۴ فروند کشتی ذرت به وزن ۲۸۶ هزار تن و ۳ فروند کشتی کنجاله سویا به وزن ۱۹۹ هزار تن در نوبت پهلودهی هستند. وی با اشاره به اینکه 5 کشتی به مجموع ۱۹ هزار و ۳۲۶ تن حامل ذرت نیز در بندر انزلی تخلیه شده است، گفت: ۱۲ کشتی نیز وارد بنادر مازندران (فریدون‌کنار و امیرآباد) شده است. شیرزاد اضافه کرد: به میزان ۳۵ هزار تن ذرت وارد بنادر مازندران شده که از این میزان ۳۰ هزار تن تخلیه و ۹ هزار تن در حال تخلیه است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طبق آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی، بازار نهاده‌های کشور تا 6 ماه آتی در آرامش کامل به سر خواهد برد.
***
تأمین سیمان و فولاد نهضت ملی با قیمت حمایتی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران درباره تأمین فولاد و سیمان برای ساخت و سازهای مسکن حمایتی با نرخ مناسب، بنیاد مسکن را مکلف به خرید این موارد کرد. در نشست شورای مسکن روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور ارائه شد. بنا بر این گزارش، در این نشست مهرداد بذرپاش با اشاره به تضمین تأمین فولاد و سیمان برای ساخت و سازهای مسکن حمایتی با نرخ مناسب که در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تصویب هیأت وزیران رسید، یادآور شد: بورس کالا مکلف شد این محصولات را با نرخ‌های حمایتی و مناسب‌تر برای تامین مسکن‌ حمایتی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد. همچنین در ادامه این نشست وزیر راه و شهرسازی به ابلاغ قانون «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» اشاره و تصریح کرد: دستورالعمل‌های اجرایی این قانون از جمله تعیین سازوکارهای تعیین سقف قیمت اجاره لازم است هر چه سریع‌تر آماده و نهایی شود. وی در ادامه نیز بر تشدید نظارت بر عملکرد مشاوران املاک در سراسر کشور تأکید کرد. همچنین وزیر راه و شهرسازی خواستار مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بر اساس مقررات ملی ساختمان شد. گفتنی است «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» که در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، ۲۵ اردیبهشت رئیس‌جمهور برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

Page Generated in 0/0067 sec