printlogo


کد خبر: 285690تاریخ: 1403/3/1 00:00
اخبار

انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود
در جلسه سران قوا که به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور رئیس قوه ‌قضائیه، رئیس مجلس، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، قائم‌مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، مقرر شد انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شود. بر اساس تقویم مصوب انتخابات، ثبت‌نام نامزدها در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت ۷ تیر خواهد بود.
 
آخرین اخبار از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی در تهران و شهرستان‌ها
ستاد بزرگداشت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور با انتشار بیانیه‌ای جزئیات مراسم تشییع آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید کشورمان را به شرح زیر اعلام کرد: مراسم بدرقه شهیدآیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و ۷ نفر از شهدای خدمت اول خرداد ۱۴۰۳ (امروز) ساعت ۹ از میدان شهدا تا مصلای شهرستان تبریز برگزار خواهد شد. پیکر رئیس‌جمهور و همراهان پس از تبریز، عصر سه‌شنبه (امروز) با حضور گسترده مردم انقلابی، متدین و قدرشناس قم در این استان تشییع خواهد شد. همچنین محسن منصوری، رئیس کمیته تشییع شهدا درباره آیین تشییع آیت‌الله رئیسی گفت: مراسم تشییع شهید رئیسی و همراهانش صبح چهارشنبه در تهران از دانشگاه تهران تا میدان آزادی برگزار می‌شود. همچنین عصر چهارشنبه مراسم فشرده‌ای با حضور میهمانان بین‌المللی و هیأت‌های خارجی در تهران برگزار خواهد شد. پنجشنبه نیز صبح مراسم تشییع در خراسان جنوبی برگزار می‌شود و مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله رئیسی پنجشنبه عصر در حرم امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
 
تشریح فرآیند برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری
طبق اصل 131 قانون اساسی، تمام اختیارات رئیس‌جمهور با اذن مقام معظم رهبری به معاون اول رئیس‌جمهور منتقل خواهد شد تا ظرف 50 روز آینده شرایط را برای برگزاری انتخابات مهیا کند؛ اعلام موافقت مقام معظم رهبری با انتقال اختیارات رئیس‌جمهور به معاون اول باید رسماً اعلام شود، چرا که در قانون اعلام موافقت رهبری، شرط شده است. در این 50 روز مجلس نمی‌‌تواند هیچ وزیری را استیضاح کند یا به وزیری رأی اعتماد بدهد و معاون اول نیز حق اعلام برگزاری همه‌پرسی را نخواهد داشت. طبق قانون، وزیر کشور باید تا چند روز آینده دستور برگزاری انتخابات را صادر کند؛ 5 روز برای ثبت‌‌نام نامزدها تعیین خواهد شد و سپس 5 روز شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها زمان خواهد داشت و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، تبلیغات نامزدها آغاز خواهد شد و رئیس‌جمهور جدید برای یک دوره 4 ساله انتخاب خواهد شد و تا زمان تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، معاون اول مسؤولت امور را بر ‌عهده خواهد داشت.
 
هیأت دولت: مسیر پرافتخار شهید آیت‌الله رئیسی ادامه می‌یابد
هیات دولت در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیات همراه در بیانیه‌ای به ‌شرح زیر تصریح کرد: رئیس‌جمهور پرتلاش و خستگی‌ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت، عروج رئیس‌جمهور محبوب و خدوم و‌ مغتنم حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را محضر امام عصر(عج)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پرافتخار و خدمت با تأسی به روحیه خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار، کوچک‌ترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.
 
برگزاری جلسه شورای معاونان وزارت امور خارجه به ریاست باقری
در پی شهادت دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، جلسه شورای معاونان وزارت امور خارجه به ریاست علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های در دستور کار جلسه توسط معاونان طرح و مورد بررسی و تصمیم‌گیری مقتضی قرار گرفت. همچنین درباره برنامه‌های پیش رو و نشست‌های دو و‌ چندجانبه دیپلماتیک هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.  در دقایقی از این جلسه جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از نمایندگان عضو این کمیسیون حضور یافتند و ضمن ابلاغ تسلیت و همدردی رئیس و اعضای مجلس شورای اسلامی به سرپرست و اعضای شورای معاونان وزارت امور خارجه، به روح بلند شهید والامقام دکتر حسین امیرعبداللهیان ادای احترام کردند.
 
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در پی شهادت رئیس‌جمهور
در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان، آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است: سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت‌گونه رئیس محترم جمهور و امام‌جمعه گرامى تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد. این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت گفته و مغفرت و اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهانم و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسألت دارم.

Page Generated in 0/0056 sec