printlogo


کد خبر: 285691تاریخ: 1403/3/1 00:00
«سیدالشهدای خدمت» در آیینه کلام شخصیت‌های کشوری و لشکری
ساده‌زیستن و شهدایی رفتن

گروه سیاسی: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد حافظه سیاسی مردم ایران با جای خالی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هیات دولت پر شود. قابی که روز گذشته جای سیدابراهیم رئیسی را پر کرده بود، آنقدر تصور تاثربرانگیزی بود که خیلی سریع تمام صفحات مجازی را پر کرد. سیدابراهیم رئیسی چهره محبوبی در میان اقشار مردم و همین طور چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف بود. خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد. پس از خبر شهادت رئیس‌جمهور، چهره‌ها، شخصیت‌ها، مسؤولان کشوری و لشکری پیام‌های تسلیتی به همین مناسبت صادر کردند. 
اکمل مدیران انقلابی و ولایی
آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله بالاترین چهره‌های سیاسی کشور بودند که هرکدام در پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای، عروج شهادت‌گونه سیدابراهیم رئیسی و همراهانش را تسلیت گفتند. آیت‌الله جنتی با تاکید بر وجهه «خدمتگزاری» رئیسی بیان داشت: این رئیس‌جمهور خدوم و خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خدمتگزاری مشغول بود نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود و در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید و با شهادت در راه خدمت‌رسانی به این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل آمد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که سابقه همکاری با شهید خدمت سیدابراهیم رئیسی را دارد، در پیام تسلیت خود آورده است: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمتگزاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.
پیام تسلیت رؤسای قوا
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه از دیگر چهره‌های سیاسی کشور بودند که هر کدام پیام‌های تسلیتی را به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان صادر کردند. قالیباف که در سال‌های ریاست جمهوری رئیسی به عنوان رئیس قوه مقننه همکاری و همراهی قانونی و قابل قبولی با دولت سیزدهم داشت، در پیام تسلیتش با اشاره به قرار داشتن در سالروز میلاد باسعادت امام رئوف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و خادم‌الرضا بودن شهید رئیسی نوشت: علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام در شب میلاد خود و در دهه کرامت، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید و میهمان سفره ائمه اطهار علیهم‌السلام ساخت. حق خدمات صادقه رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود.
محسنی‌اژه‌ای نیز که سال‌ها با شهید جمهور سیدابراهیم رئیسی در قوه ‌قضائیه همکار بود و سال‌های متوالی از نزدیک او را می‌شناخت، در پیام تسلیتش آورده است: بنده که توفیق همکاری و رفاقت قریب به ۵ دهه با رئیس‌جمهور محترم را داشتم، از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی در عرصه مسؤولیت‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودم.
پیام فرماندهان ارشد نظامی
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش 3 نفر از مقامات ارشد نظامی کشورمان بودند که به صورت جداگانه پیام‌های تسلیتی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور صادر کردند. 
سرلشکر باقری در پیام تسلیتش با یادآوری شهادت بزرگانی چون رجایی، باهنر و آیت‌الله بهشتی تاکید کرد: «بی‌شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت‌آفرینی که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است مصمم‌تر می‌سازد». 
سرلشکرباقری همچنین تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران آمادگی همه‌جانبه خود برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار با مسؤولیت جناب آقای دکتر مخبر را اعلام می‌کند و در این مقطع حساس همچون گذشته در کنار دولت و در خدمت ملت عزیز خواهد بود. 
سرلشکر سلامی نیز در پیام تسلیتش با خطاب قرار دادن رئیسی به عنوان «سیدالشهدای خدمت» اظهار داشت باید مکتب خدمتگزاری او زنده بماند. فرمانده سپاه در پیامش نوشت: نقش‌آفرینی‌های الهام‌بخش، حماسی و درس‌آموز «سیدالشهدای خدمت» در ایفای مسؤولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی بویژه در دوره 3 ساله ریاست‌جمهوری، به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب باید همواره زنده بماند.
سرلشکر موسوی فرمانده ارتش، در پیامش رئیسی را با اوصافی چون «رئیس جمهور خدمتگزار، صادق‌الوعد و خستگی‌ناپذیر و جهادگر خدوم» ستود. فرماندهی انتظامی کشور و دیگر فرماندهان نظامی نیز پیام‌های تسلیتی را به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش صادر کردند. 
چهره‌های سرشناس سیاسی چه گفتند
اما صرف‌نظر از جایگاه سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان، چهره محبوبی که او در میان جریان‌های مختلف سیاسی داشت باعث شد چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف پیام‌های تسلیت برای شهادت او و همراهانش صادر کنند. 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم که سابقه رقابت انتخاباتی با رئیسی را نیز داشت، یکی از چهره‌های مطرح سیاسی بود که پیام تسلیتی را به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور صادر کرد. جهانگیری که قبل از اعلام خبر شهادت رئیسی با انتشار متنی برای سلامتی او درخواست نذر ختم صلوات کرده بود، در پیام تسلیتش نوشت: «اکنون زمان آن است که تمام جریان‌های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف‌نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان‌ها و خواسته‌های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند».
محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشورمان که تصاویر بغض او در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در آنتن زنده تلویزیونی را شاهد بودیم، در پیام تسلیتش گفت: «شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم».
حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق نیز از دیگر چهره‌هایی بود که پیام تسلیتی را درباره شهادت سیدالشهدای خدمت صادر کرد. جمله «صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد» در پیام تسلیت روحانی جلب توجه می‌کرد. 
سیدحسن خمینی، نوه حضرت امام (ره) هم با زیباترین جملات به توصیف شخصیت سیدابراهیم رئیسی پرداخت و در پیامش نوشت: «ارتقای مسؤولیت‌های رسمی، هیچ‌گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سال‌های مسؤولیت در قوه ‌قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت ‌ورزید».
در همین راستا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم نیز در پیام جداگانه‌ای شهادت سیدابراهیم رئیسی را به مقام معظم رهبری، دولت، خانواده و بستگان وی تسلیت گفت.
وزرای دولت، استانداران سراسر کشور، روسای احزاب مختلف، خانواده شهدا، هنرمندان، معلمان، پزشکان، قضات، مدیران و فعالان اقتصادی از جمله مسؤولان و اقشاری بودند که در پی شهادت رئیسی و همراهانش، پیام‌های تسلیتی صادر کردند و چهره رئیسی را به عنوان سیدالشهدای خدمت ستودند. 
در راستای ابراز همدردی و تسلیت خانواده‌های شهدا، خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با صدور پیام تسلیتی یادآور شدند که «شهیدانه زیستن» جزئی از منش سیدابراهیم رئیسی بود. 

Page Generated in 0/0060 sec