printlogo


کد خبر: 285697تاریخ: 1403/3/1 00:00
مروری بر برخی اقدامات مؤثر به یادگار مانده آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم در حوزه‌های اجتماعی
خادم خستگی‌ناپذیر

محرومیت‌زدایی از حوزه سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای توسعه مناطق کم‌برخوردار و مرزی، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی، ساخت انبوه مدارس، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، احیای دریاچه ارومیه و توجه به بیمه رایگان ۵ دهک اول درآمدی بخشی از استراتژی‌ای بود که از سوی آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و حالا ثمره بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها مشهود است.  آیت‌الله رئیسی دغدغه عدالت داشت؛ عدالت در آموزش، عدالت در دسترسی به خدمات درمانی و دارویی، پزشک و بیمارستان و... همواره تاکید داشت سلامت و رفاه مردم از همه چیز مهم‌تر است.
 
ساخت 31 هزار کلاس درس طی ۲ سال
 
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۱ هزار کلاس درس در کشور ساخته و به آموزش‌و‌پرورش تحویل شده است. توجه به تولید و ساخت‌وساز مراکز آموزشی بویژه تامین مدارس در مناطق محروم، موضوعی بود که آیت‌الله رئیسی بر آن تاکید داشت به طوری که در طول 3 سال خدمت در دولت سیزدهم ساخت و تحویل مدارس در کشور بی‌سابقه بوده است. مطابق اظهارات مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران، بررسی اقدامات دولت سیزدهم نشان می‌دهد طی 3 سال گذشته، هر ۲ ساعت، یک کلاس درس در کشور احداث و تحویل نظام آموزشی ایران شده است. علاوه بر این در حال حاضر 8 هزار و ۳۰۰ طرح فضای آموزشی در حال اجراست، همچنین طبق اظهارات وزیر آموزش‌و‌پرورش، در دولت سیزدهم متوسط روزی 8 مدرسه در کشور ساخته شده و ایران کارگاه مدرسه‌سازی شده است. علاوه بر ساخت انبوه مدارس، سند تحول بنیادین در این دولت آماده شد که ۷ پروژه ملی پیشران برای اجرای بخش قابل توجهی از آن انتخاب و به خلاقیت رئیس‌جمهور در تشکیل شورایی برای راهبری سند به ریاست معاون اول آماده اجرا شده است.
 
احیای دریاچه ارومیه
 
عزم جدی دولت با تاکید رئیس‌جمهور برای احیای دریاچه ارومیه نتیجه داد، چرا که از ابتدای دولت سیزدهم با پایش پروژه‌های هدف‌گذاری برای احیای این دریاچه، بر اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره تمرکز شد. اقدامات گسترده همراه با بارش‌های چشمگیر دست به دست هم داد تا این دریاچه پس از سال‌ها خشکی و تشنگی، جان دوباره بگیرد. دولت سیزدهم با رویکرد مردمی‌سازی و مدیریت منابع آبی، کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه را در منطقه احیا کرد و در این راستا مدیریت بسیاری از امور به استاندار آذربایجان غربی محول شد. اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه توجه شخص رئیس‌جمهور را به احیای این دریاچه نشان می‌دهد. همچنین دولت سیزدهم با عزم راسخ یکی از اولویت‌های کاری خود را احیای دریاچه ارومیه قرار داد و پس از استقرار دولت و با همکاری سازمان محیط زیست، آبفای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، همچنین تشکیل جلسات متعدد با کارشناسان با توجه به اجرای ۹۰ درصد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب به دریاچه و سایر طرح‌های مصوب مقرر شد پس از اتمام ۱۰ درصد مابقی که اصلی‌ترین بخش برنامه‌ها و طرح‌ها نیز محسوب می‌شود، موضوعات نرم‌افزاری در دستور کار قرار گیرد. 
 
اجرای رتبه‌بندی معلمان
 
 سالیان سال هیچ اتفاقی نسبت به اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان نیفتاد اما در دولت سیزدهم با اجرای رتبه‌بندی معلمان، کاری بسیار عالی انجام شد. این دولت به‌رغم کسری بودجه و مشکلاتی که داشت و کار را هم تازه آغاز کرده بود، گام‌های خوبی در این زمینه برداشت. زحمت زیادی کشیده شد تا رتبه‌بندی معلمان که سالیان سال انجام نشده بود در این دولت اجرا شود. همچنین معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دولت سیزدهم قرار است مشغول فعالیت ‌شوند. به طوری که سال گذشته ۵۰ هزار معلم و امسال ۷۲ هزار معلم از آزمون‌های استخدامی جذب خواهند شد. بر این اساس، معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دوره دولت سیزدهم مشغول به فعالیت می‌شوند. علاوه بر این دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد که هدف این است از حفظیات به سمت یادگیری عمیق حرکت شود و مرجعیت برنامه درسی ملی به مدرسه و معلم بازگردد نه آنکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که همه دغدغه و هزینه است.
 
تحویل 16 هزار تخت بیمارستانی 
 
رویکرد دولت آیت‌الله رئیسی در حوزه عمرانی سلامت نیز از ابتدا، اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی - درمانی بود چنانکه تعیین تکلیف این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت، به شکلی که از 2 سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار تخت بیمارستانی فقط در حوزه درمان تحویل شد. در این بین اما سیاست ساخت کلان‌بیمارستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت و وزارت بهداشت بود، به طوری که افتتاح چند ابربیمارستان را طی بیش از 2 سال گذشته شاهد بودیم.  طبق گزارش‌های موجود تاکنون بالغ بر ۱۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم و می‌توان گفت افزایش ۱۰درصدی مجموع تخت‌های بیمارستانی پس از انقلاب، طی همین 2 سال اخیر صورت گرفته است.
 
سیل واکسن و پایان اضطرار کرونا
 
سال ۱۴۰۰، شیوع گسترده کرونا شرایط مدیریت این بیماری را در کشور پیچیده‌تر کرده بود. با شکل‌گیری موج پنجم و در شرایط فوت روزانه ۷۰۰ نفر و لبریز شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی در میانه تابستان برخی اقلام دارویی کرونا از جمله سرم تزریقی کمیاب و توزیع‌شان به چند داروخانه محدود شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند ورود واکسن به کشور شدت گرفت و با همراهی هلال‌احمر کشورمان، در هر پرواز 5 و بعضا تا ۱۰میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد و نهایتا هم سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت. در مجموع به دنبال تاکیدات و ورود مستقیم آیت‌الله رئیسی به موضوع کرونا و واکسیناسیون علیه پاندمی قرن، مدتی نگذشت که واکسیناسیون عمومی به سرانجام رسید و بیماری مهار و کنترل شد.
 
بیمه رایگان ۵ دهک اول درآمدی
 
هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها و تهیه دارو بویژه برای اقشار کم‌درآمد و محروم و دسترسی به خدمات درمانی ارزان از دیگر دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور شهید در حوزه سلامت بود و بارها درباره آن سخن گفت و بر لزوم دسترسی عادلانه و ارزانقیمت به خدمات باکیفیت پزشکی تاکید داشت. بر همین اساس موضوع بیمه رایگان دهک‌های پایین درآمدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ابتدا 3 دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و پس از آن نیز براساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی به مجموع بیمه‌شدگان رایگان این سازمان اضافه شدند، به طوری که در دهک ۴ و ۵ به صورت خودکار بیمه رایگان برقرار شد و افرادی هم که در سنوات گذشته تحت پوشش بودند ولی اقدام به تمدید آن نکرده بودند و دهک درآمدی آنها ۴ یا ۵ بود، رایگان بیمه شدند و به این ترتیب با اضافه شدن ۲ دهک به 3 دهک قبلی، حدود ۱۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ به طور رایگان بیمه شدند که در مجموع حدود ۳۳ میلیون نفر بیمه شده رایگان در سطح کشور را شامل می‌شوند. 
 
حذف پول از درمان کودکان زیر ۷ سال‌
 
حذف «پول» از درمان کودکان زیر 7 سال، جدیدترین اقدام دولت رئیس‌جمهور شهید جهت دسترسی به خدمات پزشکی و به نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه است؛ خبر خوبی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، توسط دولت اعلام و اجرایی شد و اکنون مراکز درمانی موظف به اجرای آن هستند. در مجموع درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با استناد به بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور انجام شد و طبق آن همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال، به استثنای داروهای سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان  شد.

Page Generated in 0/0067 sec