printlogo


کد خبر: 285709تاریخ: 1403/3/1 00:00
نگاهی به دلنوشته‌های هنرمندان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
مسافر اردیبهشت در مسیر بهشت

شهادت رئیس‌جمهور مجاهد و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد غم بزرگی را برای مردم و هنرمندان ایران به دنبال داشته است و شاعران و ادیبان ایران اسلامی در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اشعاری سروده‌اند. 
علیرضا قزوه، شاعر انقلابی در نخستین لحظه‌های شهادت رئیس‌جمهور سرود:
در ما قیامت کن قیامت سیدابراهیم‌
ای صاحب جود و کرامت سیدابراهیم
ما را خبر‌ها بی‌خود از خود کرده می‌دانی
اما تو راحت باش راحت سیدابراهیم
تو شاد از دیدار با ما مردم دلتنگ
ما خسته از دنیای غربت سیدابراهیم
از ابتدا هم تو شهید زنده‌ای بودی
شد قسمتت آخر شهادت سیدابراهیم
یاد رجایی، باهنر را زنده کردی باز 
دیدار ما روز قیامت سیدابراهیم
محمدمهدی سیار، دیگر شاعری بود که برای شهید آیت‌الله رئیسی سرود:
آری همین امروز و فردا باز می‌گردیم
ما اهل آنجاییم، از اینجا باز می‌گردیم
با پای خود سر در نیاوردیم از این اطراف
با پای خود یک ‌روز، اما باز می‌گردیم
چون ابر‌ها صحرا به صحرا برد ما را باد
چون رود‌ها صحرا به صحرا باز می‌گردیم
این زندگی مکثی‌ست مابین دو تا سجده 
اسغفراللهی بگو، ما باز می‌گردیم
ما عاقبت «انا الیه راجعون» بر لب
از کوچه بن بست دنیا باز می‌گردیم
 
همچنین نجم‌الدین شریعتی (مجری تلویزیون)، مژده لواسانی (مجری تلویزیون)، امیر خسروشاهی (تهیه‌کننده)، سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده)،  آزیتا موگویی( تهیه‌کننده)، آزیتا ترکاشوند (بازیگر)، راحله امینیان ( مجری تلویزیون)، حسن روح‌الامین (هنرمند نقاش)، امید مهدی‌نژاد (شاعر و نویسنده)، احمد ایراندوست (بازیگر)، داوود امیریان (نویسنده)، عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) و رضا میرکریمی (کارگردان) از جمله اهالی فرهنگ و هنر بودند که پیام تسلیت خود را ابراز کردند.
 
احمد ایراندوست، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار تصویری از رئیس‌جمهور شهید و عبارت «انا لله و انا الیه راجعون» به این اتفاق واکنش نشان داد.
حامد سلطانی، مجری تلویزیون هم با نمایش تصویری از شهدای حادثه بالگرد هوایی ورزقان نوشت: «مرد میدان‌ها نمیرد پشت میز».
مژده لواسانی و راحله امینیان، مجریان زن صداوسیما هم از نخستین افرادی بودند که با انتشار تصاویری به شهادت آیت‌الله رئیسی واکنش نشان دادند.
آزیتا ترکاشوند، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در صفحه خود در فضای مجازی با نمایش تصویری از شهدای سانحه بالگرد هوایی ورزقان نوشت: رئیس‌جمهور هر کشور در صحنه‌های بین‌المللی نماد کشور و نماینده رسمی مردم آن کشور است. به همین دلیل احترام به او، احترام به نماد و هویت ملی است.
همچنین سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که این روزها سریال «موسی(ع)» را در دست تهیه دارد، در صفحه مجازی خودش نوشت: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا‌الله عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً» خداقوت و خسته نباشید.
محمد سرشار، نویسنده هم با انتشار تصویر شهید سیدابراهیم رئیسی در کنار شهید رجایی در متن تسلیت خود اینچنین نوشت: بین 8 رئیس‌جمهور ایران، خدا چه خوب آبروی رجایی و رئیسی را خرید. سن من قد نمی‌دهد که شهید رجایی را از نزدیک دیده باشم اما شهید رئیسی را چند باری از نزدیک دیده بودم. ویژگی بارز شهید رئیسی، اخلاصش بود.
چه بسا خدا به بهای همین اخلاص، نکونامش کرد.
امید مهدی‌نژاد، شاعر و نویسنده و داوود امیریان، نویسنده از دیگر اهالی ادب بودند که به شهادت رئیس‌جمهور کشورمان واکنش نشان دادند.
حامد جلیلی، دبیر جشنواره ملی سرود فجر نیز با انتشار تصویری حاوی سخنان مردم خطاب به آیت‌الله رئیسی نوشت: «حال عجیبی است. انگار همان جمعه بعد از ساعت ۱:۲۰ دوباره برایم زنده شد، انالله و اناالیه راجعون».
همچنین سیدمحسن حسینی، خواننده موسیقی ایرانی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «کجا از مرگ هراس دارد، آن که به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است؟»
رضا مهدوی، مدرس و پژوهشگر عرصه موسیقی هم در صفحه فضای مجازی خود با انتشار لوگوتایپ «شهید جمهور»، شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت.
همچنین المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش روایتی از گفت‌وگوی تلویزیونی با رئیس‌جمهور داشته و اینچنین نوشته است: مجریان چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور شهید، آقای رئیسی، بهمن ۱۴۰۰، من و آقای خسروی بودیم. گشاده‌رویی و احترامی که نشان داد در ذهنم مانده و حتی در پایان گفت‌وگو پیگیر شد که اطرافیان آداب میهمان‌نوازی را برای ما رعایت کرده باشند. روح‌شان شاد.
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد هم در شبکه اجتماعی ایکس اینچنین نوشت: «چه اجری بالاتر از شهادت برای خادم ملت؟ و چه استقبالی باشکوه‌تر از آغوش امام رضا (ع) برای خادم الرضا؟ و چه بدرقه‌ای زلال‌تر از اشک مردمان غیور برای شهید جمهور؟»
مهدی فرجی، تهیه‌کننده و مدیر سابق تلویزیون نیز با انتشار عکسی، شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.
محمدرضا شفیعی، جواد شمقدری، احمد نجفی، محمد فیلی، مسعود ده‌نمکی و ملیکا زارعی هم از دیگر اهالی هنر بودند که تسلیت خود را ابراز کردند.
جواد شمقدری در گفت‌وگویی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی ضمن اشاره به ویژگی‌های مدیریت ولایی ایشان اینچنین گفت: در این روزهای سخت و جابه‌جایی‌ها باید بیش از گذشته مراقب جریان‌های مخوف نفوذ در همه حوزه‌ها بود. تا اینجا ما شاهد بودیم خداوند به اخلاص عمل آیت‌الله رئیسی راه‌ها را می‌گشود و هرزه‌ها را عقب می‌زد و الا همه می‌دانند عوامل نفوذی در همه جا در مسیر انحراف از اصول انقلاب لحظه‌ای را از دست نمی‌دهند. ان‌شاءالله خادمان مخلص در منصب مسؤولیت‌ها بنشینند تا میراث شهید آیت‌الله رئیسی به تاراج نرود.
سیداحمد نجفی هم دیروز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور بیان کرد: من از دیشب تا حالا نخوابیده‌ام و منتظر خبر بودم تا صبح که این خبر اعلام شد. اتفاقی افتاده که متأسفانه عزیزی با این همه سجایای اخلاقی و با این همه امید و آرزو برای مردم به ملکوت اعلی پیوست؛ واقعاً زحمت می‌کشید و فعالیت می‌کرد و حیف شد. امیدوارم مردم ایران قدرِ این آدم‌ها را بدانند که به آنها خدمت می‌کنند و از مسؤولان و تصمیم‌گیران امر این درخواست را دارم آدم‌هایی بیایند که چیزهایی از این شهید عزیز کم نداشته باشند و نگذاریم راهش گم شود. خیلی زحمت کشید در این 3-2 سال و دوندگی‌های بسیار داشت. واقعاً آقای رئیسی را دوست داشتم و در این 3-2 سال خیلی کارها کرد و منشأ خدمات فراوانی شد. ان‌شاءالله مردم قدر این آدم‌ها و خادمان خودشان را بدانند.
محمد فیلی، بازیگر نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور اینچنین گفت: رابطه آیت‌الله رئیسی با هنرمندان خوب بود و از معدود روسای جمهوری بود که با هنرمندان ارتباط بیشتری داشت. این اتفاق، ضایعه بزرگی است.
مسعود ده‌نمکی هم با انتشار تصاویری از رئیس‌جمهور شهید نوشت: «سیدابراهیم رئیسی شهید خدمت شد».
سیدرضا میرکریمی، کارگردان سینما نیز شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت و ابراز کرد: «خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به عنوان یک ایرانی اینکه تعدادی از مسؤولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است. من هم مثل بسیاری از مردم دیشب را نخوابیدم و پیگیر اخبار بودم و امیدوار که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود».
ملیکا زارعی، مجری تلویزیون نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور با انتشار یک عکس، متنی را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد.
«باورش سخت و دشوار است. حیف … تنها واژه‌ای که می‌شود بارها تکرار کرد همین است و بس. چقدر پرشور و باانگیزه در راه خدمت به مردم قدم برمی‌داشت. چقدر صبور و متحمل ایستاد: بی‌توجه به تحقیرها و توهین‌ها و کارشکنی‌ها. 
می‌شد حدس زد این مرد صبور و خدوم در اوج، در بالا بالا، در زمانی مبارک، جان به جان آفرین تسلیم کند. 
شهید جمهور و همراهان شهیدشان، حالا این ما هستیم که از روح بلندتان ملتمس دعاییم. اول و آخر صبر برای تحمل این ضایعه دردناک».
جعفر دهقان، بازیگر نیز گفت: شهید آیت‌الله رئیسی رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هنرمندان داشت. ایشان آنقدر با محبت بود که انسان هیچ گاه لطف و محبتش را فراموش نمی‌کند.  ایشان می‌خواست همیشه به مردم خدمت کند و تمام تلاشی که داشت، از بین بردن فساد بود اما نتوانست آن را تمام کند.
محمد گلریز، خواننده هم گفت: خاطره‌هایی از زمانی که در آستان قدس بودند، دارم… ایشان از من درخواست خواندن شعری در مدح رضا(ع) کردند و به زبان طنز رو به من گفتند آقای گلریز! هنوز صدا هست؟ به ‌عنوان عضو کوچک جامعه هنر از این بابت غمگینم و بغض امانم نمی‌دهد. در این واقعه تلخ هرکسی با هر سلیقه‌ای همدردی کرد و همین نشان‌دهنده این است که رئیس‌جمهور از دل مردم و با مردم بود. 
همچنین رضا رویگری، بازیگر با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور بسیار برای هنرمندان تلاش کردند.  در دوره‌ای که ایشان رئیس‌جمهور بودند، بیش از همیشه احساس کردم برای رفاه هنرمندان کار می‌کنند.
حامد عسکری، شاعر نیز گفت: فارغ از همه اختلاف سلیقه‌های اجتماعی، سیاسی و حکمرانی، آقای رئیسی به گواه همگان، رئیس‌جمهور زحمتکشی بودند. فوت رئیس‌جمهور یک کشور اتفاق تلخی است و این اتفاق، جامعه را در شک فرو برده است. البته ایران عزیز ما روزهای سهمگین‌تر از این هم دیده است اما به واسطه قدرت قانون اساسی و حکمرانی، کشور به شرایط مناسب بازخواهد گشت.
بهنوش بختیاری،‌ بازیگر نیز ضمن تسلیت این فقدان به مردم ایران و خانواده این شهدا نوشته است: از خداوند بزرگ صبر و شکیبایی برای بازماندگان عزیز و آرزوی موفقیت برای جانشین ایشان و آینده‌ای روشن برای این مرز و بوم دارم.
فرهنگسرای نیاوران هم در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است: مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا‌الله عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور پرتلاش و مردمی ایران، خادم‌الرضا علیه‌السلام، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان در مسیر خدمت، حادثه‌ای جان‌سوز بود که عموم مردم قدردان و اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر را در بهت و اندوهی عمیق فرو برد.

    حاتمی‌کیا: یکی از تلخ‌ترین  حوادث تاریخ این سرزمین را دیدم   
ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراهش متنی نوشت. این کارگردان سینما در این متن نوشته است: «هوالمحبوب؛ در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه دل‌مان لرزید و بهت‌زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم «انا للّه و انا الیه راجعون». این حادثه دلخراش، تلخ و هولناک را تسلیت می‌گویم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا(ع) خادمش را با امام هشتم محشور کند».

 

 


Page Generated in 0/0062 sec