printlogo


کد خبر: 285713تاریخ: 1403/3/1 00:00
اخبار

عزای عمومی در لبنان، عراق پاکستان و سوریه
در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد. در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها، دولت عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد. پیش از این لبنان و سوریه هر کدام 3 روز و پاکستان نیز یک روز عزای عمومی اعلام کرده بودند. 
 
پیام تسلیت پادشاه و ولیعهد عربستان
پادشاه و ولیعهد عربستان شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند. «سلمان بن عبد العزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در بیانیه‌ای شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سایر همراهان شان را تسلیت گفتند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد بن عبدالعزیز و بن‌سلمان این اتفاق را به محمد مخبر، مدیر قوه مجریه تسلیت گفتند. 
 
پیام آیت‌الله سیستانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران
 آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر  شیعیان در نجف در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر وفات سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردم. در این پیام آمده است: این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران بویژه خانواده جان‌باختگان تسلیت می‌گویم و برای آنها آرزوی صبر و شکیبایی دارم. 
 
نیمه افراشته شدن پرچم ایران در مقرهای سازمان ملل
دفتر نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در ژنو در پیامی در شبکه مجازی ایکس نوشت: در سوگ و غم شهادت سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه، در مقر سازمان ملل در ژنو پرچم جمهوری اسلامی ایران نیمه‌افراشته شد. همچنین پرچم ایران در نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفارت کشورمان در وین به منظور احترام و یادبود رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان نیمه‌افراشته شد. 
 
تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
رئیس‌جمهور چین شهادت همتای ایرانی خود در سانحه سقوط بالگرد حامل وی را تسلیت گفت. وزارت خارجه چین در واکنش به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل وی در بیانیه‌ای اعلام کرد «شی جین‌پنگ» رئیس‌جمهور این کشور درگذشت همتای ایرانی خود را تسلیت گفت. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد شی درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد را از سوی دولت و ملت چین به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری تسلیت گفت. 
 
السیسی شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه را تسلیت گفت
رئیس‌جمهور مصر نیز در پیامی شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت گفت. ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تسلیت صمیمانه و همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌دارد. 
 
تسلیت اتحادیه اروپایی در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران
رئیس شورای اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد طی یک سفر کاری، تسلیت اتحادیه اروپایی را اعلام کرد. «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل وی، در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپایی تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آنها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد. 
 
دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار بازداشت نتانیاهو و گالانت شد
دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواستار صدور قرار بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی از جمله نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم شد. به گزارش ایسنا، «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت: این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی. این حکم به دلیل متهم‌ شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت صادر خواهد شد. با درخواست دادستان، اکنون هیاتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید درباره درخواست کریم خان تصمیم‌گیری کنند. صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو نشان‌دهنده نخستین مرتبه‌ای است که دیوان کیفری بین‌المللی رهبر ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا را هدف می‌گیرد. کریم خان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، نتانیاهو و گالانت به کشتار در غزه، استفاده از گرسنگی و قحطی به‌عنوان یک ابزار جنگی، جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان در جنگ متهم شده‌اند. کریم خان در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌ان‌ان درباره اظهارات انتقادی نتانیاهو به احتمال صدور این حکم افزود: «هیچ‌کس فراتر از قانون نیست». این دادستان ارشد گفت: اگر رژیم صهیونیستی با درخواست صدور قرار بازداشت مخالفتی دارد، می‌تواند شکایت خود را به قضات دادگاه ارائه کند.

Page Generated in 0/0065 sec