printlogo


کد خبر: 285718تاریخ: 1403/3/3 00:00
دور دنیا

معترضان به جنگ غزه، بارها سخنان بلینکن در مجلس سنا را قطع کردند
همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مجلس سنا، معترضان به جنگ غزه صحبت‌های وی را حین سخنرانی در جلسه استماع بارها قطع کرده و او را جنایتکار جنگی و مسؤول نسل‌کشی مردم غزه خطاب کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی روز سه‌شنبه در جلسه استماع مجلس سنا همراستا با موضع جو بایدن، دادستان ارشد دادگاه جنایات جنگی لاهه را به دلیل تلاش برای دستگیری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل محکوم کرد. سخنان بلینکن در حالی ‌که با سناتورها بر سر پیشنهاد بودجه سیاست خارجی دولت بایدن گفت‌وگو می‌کردند، بارها از سوی معترضانی که سیاست واشنگتن در قبال تل‌آویو و جنگ علیه غزه را محکوم می‌کردند، قطع شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که بلینکن در حال ارائه بیانیه‌های آغازین بود، روسای کمیته‌های روابط خارجی و تخصیص سنا جلسات استماع را دست‌کم 6 بار متوقف کردند. معترضان در حالی ‌که از جای خود برخاسته و مخالفت خود را با موضع دولت فریاد می‌زدند، وی را «جنایتکار جنگی» خطاب کرده و مسؤول «نسل‌کشی» مردم فلسطین دانستند. چندین معترض نیز در حالی ‌که سکوت کرده بودند، دستان خود را به رنگ قرمز آغشته کرده و پشت سر بلینکن بالا گرفتند. اما بلینکن در این جلسات چندین بار بر موضع دولت بایدن تاکید کرد و گفت دادگاهی که اسرائیل و آمریکا آن را به رسمیت نمی‌شناسند، صلاحیت ندارد و اقدام دادستان در صدور حکم علیه مقامات اسرائیلی را بسیار اشتباه دانست. گزارش‌ها حاکی است جمهوری‌خواهان مجلس سنا به دلیل این تصمیم دیوان لاهه، تهدید به تحریم کارکنان این دادگاه بین‌المللی کیفری کرده‌اند اما دولت بایدن هنوز موضعی اتخاذ نکرده است. با این حال، بلینکن در همین زمینه خاطرنشان کرد در صورت نیاز، دولت با سناتورها برای در پیش گرفتن واکنش مناسب همکاری خواهد کرد. 
***
مقام آمریکایی: اسرائیل کودک‌کش است ولی بایدن از نفوذ یهودیان می‌ترسد
یک مقام امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با یک خبرنگار مخفی فاش کرد اولویت بایدن در مساله فلسطین پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است و او از نفوذ عظیم یهودیان در احزاب آمریکا می‌ترسد. یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با یک خبرنگار مخفی گفت جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور از سوی شاخه ترقی‌خواه حزب دموکرات تحت فشار است تا اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کند اما بایدن می‌ترسد این کار تاثیر مخربی بر عملکرد وی در انتخابات داشته باشد. «پروژه وریتاس» یک رسانه راست افراطی در آمریکاست که به روش‌های نامتعارف خود در کسب اطلاعات معروف است. یکی از خبرنگاران این رسانه با هویتی جعلی به «استرلین واترز» عضو شورای امنیت ملی آمریکا نزدیک شده و اعتماد او را جلب می‌کند. واترز در گفت‌وگویی که در یک رستوران با این خبرنگار دارد، به او می‌گوید موضع بایدن در قبال مساله فلسطین حاصل «محاسبات سیاسی» بسیار دقیق است و اولویت اول او پیروزی در انتخابات است. واترز در ویدئویی که به صورت مخفیانه ضبط شده، می‌گوید بایدن و دستیاران ارشد او از یک طرف باید مقابل «دروغ‌ها، بمباران و کشتار کودکان» توسط رژیم صهیونیستی بایستند تا حمایت رای‌دهندگان ترقی‌خواه را جلب کنند اما از سوی دیگر، این کار موجب خشم یهودیان قدرتمند و بانفوذ در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواهد شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به ضرر بایدن تمام می‌شود. وی گفت: «اگر بایدن دوباره (در انتخابات) پیروز شود، می‌تواند با سهولت بیشتری (به اسرائیل) نه بگوید اما این تصمیمی است که باید در دور دوم ریاست‌جمهوری او گرفته شود». 
***
آغاز نخستین مرحله رزمایش‌های هسته‌ای روسیه
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور اولین مرحله از سلسله رزمایش‌های خود برای پرتاب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرده است. به نقل از تارنمای‌ ای‌بی‌سی‌نیوز، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نخستین مرحله از سلسله رزمایش‌های هسته‌ای شامل آموزش عملی در زمینه‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک از جمله موشک‌های کینژال و اسکندر با قابلیت حمل هسته‌ای می‌شود. این رزمایش‌ها در منطقه نظامی جنوبی که شامل مناطق روسیه در جنوب از جمله در مرز با اوکراین است، انجام می‌شود. وزارت دفاع روسیه در ۶ مه ‌(۱۷ اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود این سلسله رزمایش‌ها در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای برخی مقام‌های غربی درباره فدراسیون روسیه انجام خواهد شد. این اعلامیه پس از آن صادر شد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تکرار کرد اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌کند و دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت نیروهای کی‌یف می‌توانند از سلاح‌های دوربرد بریتانیا برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کنند. سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های هوایی، کلاهک‌های موشک‌های کوتاه‌برد و مهمات توپخانه‌ای است که برای استفاده در میدان‌های جنگ طراحی شده‌ و قدرت کمتری نسبت به سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دارند. 
***
جدیدترین گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از تلفات در جنگ
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه گزارشی از تلفات خود از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر تاکنون را در سایت خود منتشر کرد. بر اساس بیانیه منتشر شده در سایت ارتش رژیم صهیونیستی، در بخشی از آن تل‌آویو اعتراف کرده طی ۲۴ درگیری شبانه روز گذشته در نوار غزه ۲۵ سرباز زخمی شدند که ۲۴ نفر از آنها در درگیری‌های زمینی که از ۲۷ اکتبر گذشته در نوار غزه آغاز شد، زخمی شدند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد ۲۵۹ افسر و سربازی که در درگیری‌های غزه زخمی شدند، هنوز تحت درمان هستند و از این تعداد ۲۹ نفر وضعیت وخیمی دارند. 

Page Generated in 0/0060 sec