printlogo


کد خبر: 285719تاریخ: 1403/3/3 00:00
حضور گسترده مردم در مراسم تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی را جلب کرد
جهانی شد

گروه بین‌الملل: برگزاری مراسم تشییع پیکرهای آیت‌الله شهیدسیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، شهید دکترحسین‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان‌شان که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند و همچنین اقامه نماز بر پیکر این شهیدان توسط مقام معظم رهبری، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. 
مراسم تشییع پیکرهای رئیس‌جمهور، وزیر خارجه کشورمان و همراهان‌شان در تهران که در سانحه هوایی دلخراش اخیر به شهادت رسیدند، باعث شد رسانه‌های جهان نه تنها به پوشش لحظه به لحظه این مراسم بپردازند، بلکه زبان به اعتراف باز کرده و از حضور گسترده ساکنان پایتخت ایران در این مراسم گزارش دهند. 
وبسایت النشره لبنان، از جمله رسانه‌های عربی بود که به بازتاب مراسم تشییع شهدای ایرانی پرداخت و نوشت: هیات‌های رسمی کشورهای مختلف و همچنین شخصیت‌های حزبی خارجی متعددی برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها وارد تهران شدند. این رسانه لبنانی گزارش داد: آقای نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان در راس هیاتی متشکل از عبدالله بوحبیب وزیر خارجه دولت موقت این کشور و شیخ علی الخطیب نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان برای شرکت در این مراسم به تهران رفتند. همچنین (دیروز) 50 هیات ارشد خارجی در مراسم رسمی که بعد از ظهر برگزار شد، شرکت کردند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به صورت لحظه‌ای در حال پوشش اخبار مراسم تشییع پیکر مقامات شهید ایرانی بود و در این زمینه به حضور گسترده هیات‌های خارجی در این مراسم و دیدار شماری از مقامات کشورها با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و اعلام کرد: 50 هیات خارجی عالی‌رتبه در مراسمی که بعد از ظهر دیروز برگزار شد شرکت کردند. این هیات‌ها در سطح رهبران کشورها، وزرای عالی‌رتبه، روسای پارلمان، هیات‌های ویژه و... هستند. روزنامه قطری العربی‌الجدید نیز سرتیتر اصلی اخبار روز گذشته خود را به پوشش مراسم تشییع پیکر مقامات شهید ایرانی اختصاص داد و در این زمینه نوشت: از اوایل صبح چهارشنبه جمعیت انبوهی از مردم ایران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها راهی دانشگاه تهران شدند. 
این رسانه قطری به اقامه نماز بر پیکر شهدا توسط رهبر معظم انقلاب اشاره و اعلام کرد: جمع زیادی از هیات‌ها و شخصیت‌های خارجی در مراسم رسمی دیروز در تهران شرکت کردنند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی خود در مراسم تشییع پیکر شهدای ایرانی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان فلسطین اشاره کرد و این ضایعه را به رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت. 
المانیتور هم در گزارشی نوشت: اسرائیلی‌ها که از امیرعبداللهیان ضربات زیادی دریافت کرده بودند، بشدت از جانشینان او هراس دارند که ادامه‌دهنده راه وزیر امور خارجه فقید قبلی باشند.
روزنامه القدس‌العربی نیز از دیگر رسانه‌های عربی بود که پوشش مراسم تشییع مقامات شهید ایرانی را در اولویت اخبار دیروز خود قرار داد و اعلام کرد: کشورهای مصر، تونس و عراق چهارشنبه از مشارکت مقامات خود در مراسم تشییع پیکر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور و همراهان آنها خبر دادند. 
این رسانه افزود: وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد سامح شکری، وزیر خارجه به نمایندگی از مصر برای شرکت در مراسم عزاداری رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه این کشور و همراهان آنها راهی تهران می‌شود و مصر بر همبستگی با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران در این شرایط حساس تاکید کرد. 
القدس‌العربی همچنین به مشارکت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع پیکر مقامات شهید ایرانی و سخنان وی درباره موضع ثابت آیت‌الله رئیسی در حمایت از آرمان فلسطین اشاره کرد. 
***
جمعیت کثیری از مردم برای تشییع به خیابان‌ها آمدند
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مبسوط درباره برگزاری مراسم تشییع شهیدان سید‌ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهان‌شان به حضور رئیس دفتر سیاسی حماس و جمعیت انبوه حاضر در این مراسم اشاره کرد و نوشت: رهبر عالی ایران در محل برگزاری مراسم تشییع رئیس‌جمهور فقید حضور یافت و بر او نماز خواند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود با اشاره به سانحه روز یکشنبه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان وی نوشت: پیکر رئیس‌جمهور فقید ایران، وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات ایران ابتدا برای تشییع به تبریز، نزدیک‌ترین شهر به محل وقوع سانحه و سپس به شهر مذهبی قم و بعد از آن برای برگزاری مراسم به تهران منتقل شد. نیویورک تایمز در ادامه به اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکرهای شهدای خدمت اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از مقامات ارشد و سران کشورهای خارجی نیز بعدازظهر چهارشنبه در مراسمی برای گرامیداشت یاد و خاطره سیدابراهیم رئیسی در تهران حضور یافتند. این روزنامه افزود: جمعیت کثیری از مردم ایران تمام خیابان‌های مرکز تهران را برای شرکت در این مراسم پر کردند و حمایت‌شان را از دولت خود نشان دادند. 
***
گزارش خبرگزاری آمریکایی از مراسم تشییع رئیس جمهور
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز با انتشار ویدئوی اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی و دیگر همراهان او در سانحه سقوط بالگرد را مورد توجه قرار داد. آسوشیتدپرس با تیتر «رهبر عالی ایران و رئیس حماس در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ایران» گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه تهران بر پیکر آنها نماز اقامه کرد. تابوت‌ها با پرچم جمهوری اسلامی ایران پوشیده شده بودند و عکس آنها نیز روی تابوت‌ها بود. این رسانه آمریکایی همچنین نوشت: مقامات عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این مراسم در کنار رهبر عالی ایران بودند. 
***
پیکر شهدا از دانشگاه تهران تا میدان آزادی روی دوش مردم
شبکه یمنی المسیره در گزارشی به مشارکت گسترده مردم در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پرداخت. این شبکه اعلام کرد: میلیون‌ها نفر امروز در مراسم تشییع سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران شرکت کردند.  این شبکه یمنی گزارش داد: مراسم تشییع این شهدا از ساعات اولیه صبح چهارشنبه در تهران آغاز شد. المسیره همچنین آورده است: این مراسم با سخنرانی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس آغاز شد. امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر شهدا نماز ادا کرد و مردم ایران پیکر شهدا را از دانشگاه تهران تا میدان آزادی بر دوش خود گذاشته و تشییع کردند. 
***
میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع رئیس جمهور شرکت کردند
شبکه المیادین نیز با پوشش گسترده این مراسم اعلام کرد: جمعیت میلیونی در مراسم تشییع شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان شرکت کردند. این شبکه در گزارشی تاکید کرد: تهران با حضور گسترده مردمی و رسمی آیت‌الله رئیسی و همراهانش را بدرقه و امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر شهدا نماز خواند. در این گزارش به حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره شده و آمده است: هیات‌های خارجی در سطح عالی‌رتبه بعد از ظهر امروز (دیروز) در مراسم ترحیم این شهدا شرکت کردند. 
***
هنیه در تشییع مرحوم رئیسی شرکت کرد
شبکه الحدث عربستان نیز به حضور جمعیت انبوه در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها و اقامه نماز بر پیکر این شهدا توسط رهبر معظم انقلاب اشاره و اعلام کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از شخصیت‌های برجسته در این مراسم بود که گفت: من آمده‌ام تا به نام ملت فلسطین و به نام گروه‌های مقاومت فلسطین و به نام غزه به ملت و دولت و رهبری ایران تسلیت بگویم. این شبکه سعودی همچنین به آن بخش از سخنان هنیه مبنی بر اینکه شهید رئیسی به او اطمینان داده بود «مسأله فلسطین در قلب اولویت‌های امت اسلامی قرار دارد و ایران تا رسیدن مردم فلسطین به خواسته‌های خود از مقاومت حمایت خواهد کرد» اشاره کرد. 
***
شخصیت‌های بارز در مراسم تشییع رئیسی شرکت کردند
شبکه الجزیره نیز یکی از تیترهای اصلی اخبار دیروز خود را به پوشش مراسم تشییع پیکر شهدا در تهران اختصاص داد و اعلام کرد: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در حضور صد‌ها هزار نمازگزار بر پیکر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها اقامه نماز کرد. الجزیره در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در تشییع پیکر پاک شهدا تاکید کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از جمله شخصیت‌های بارز در مراسم تشییع پیکر مقامات ایرانی بود که طی سخنرانی خود در این مراسم بر مواضع آیت‌الله رئیسی در حمایت دائمی از محور مقاومت و مساله فلسطین تاکید کرد. 
***
پیام‌های بین‌المللی به ایران باعث خشم اسرائیل شده است
خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در مراسم‌های وداع با رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهانش که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را حین خدمت از دست دادند، همچنین پیام‌ها و اقدامات بین‌المللی برای تسلیت و ادای احترام، نوشت: اسرائیل از این واکنش‌ها به خشم آمده است. در این گزارش آمده است: صد‌ها هزار ایرانی، چهارشنبه به خیابان‌ها آمدند تا در مراسم تشییع و نماز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و همراهان او شرکت کنند که روز یکشنبه، جان خود را در یک سانحه سقوط بالگرد از دست دادند.

Page Generated in 0/0055 sec