printlogo


کد خبر: 285720تاریخ: 1403/3/3 00:00
۳ کشور اروپایی ایرلند، نروژ و اسپانیا، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند
دومینوی رسمیت فلسطین

گروه بین‌الملل: با تصمیم ۳ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین روند دیپلماسی با سرعت به نفع مردم فلسطین در سطح جهان پیش می‌رود و اسرائیل از این موضوع بشدت خشمگین و عصبانی است. نخست‌وزیر ایرلند دیروز چهارشنبه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرد. «سیمون هریس» گفت: امروز ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام می‌کنند کشور فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسند. امروز، یک روز تاریخی و مهم است. ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم به ما بپیوندند. طبق گزارش الجزیره، پیش از وی، نخست‌وزیر نروژ نیز به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز دیروز به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرد. کشورهای مالت و اسلوونی نیز اعلام کرده‌اند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. نخست‌وزیر اسپانیا در اظهاراتی تاکید کرد نتانیاهو به ویرانگری و جنایات در نوار غزه ادامه می‌دهد. پدرو سانچز اظهار داشت: ما مردمی صلح‌طلب هستیم و این چیزی است که هزاران معترض به جنگ و کشتارها علیه غزه آن را نشان دادند. سانچز بیان کرد: تهدیدات خارجی کاهش نیافته اما ما از طریق مکانیسم‌های دموکراتیک با آنها مقابله می‌کنیم. وی گفت: به رسمیت شناختن کشور فلسطین سنگ بنای بازگشت یک زندگی شایسته برای مردم فلسطین خواهد بود.
همچنین نخست‌وزیر ایرلند گفت کشورش کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. سیمون هریس بیان کرد: ما اطمینان داریم کشورهای بیشتری طی هفته‌های آینده در این اقدام به ما ملحق خواهند شد. نخست‌وزیر ایرلند تاکید کرد: نسخه افراطی صهیونیسم که خشونت شهرک‌نشینان و سیطره بر اراضی فلسطینی را تقویت می‌کند، آینده‌ای ندارد. وی بیان کرد: ملت فلسطین شایسته آینده‌ای سرشار از امید و صلح است. هریس تاکید کرد: صلح بدون برابری معنی ندارد و مهم است که از این تصمیم ما سوءبرداشت نشود و از آن به عنوان اقدامی علیه اسرائیل تعبیر نشود.
رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام این ۳ کشور، سفرای خود را در این کشورها برای مشورت فراخواند. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد تل‌آویو تصمیم دارد مانع ورود سفرای اسپانیا، نروژ و ایرلند به کرانه باختری و غزه شود و اجازه مشارکت آنان در مناسبت‌ها و مراسم‌های رسمی را هم نمی‌دهد.
نخست‌وزیر نروژ نیز در کنفرانسی خبری اعلام کرد کشورش همسو با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت، از 28 ماه مه ‌جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. نخست‌وزیر نروژ در سخنانی تاکید کرد به رسمیت شناختن کشور فلسطین وسیله‌ای برای یاری رساندن به قدرت‌های میانه‌ای است که تاثیر خود را در این نزاع طولانی از دست داده‌اند.
«یوناس گار استور» ضمن اعلام حمایت از راه‌حل تشکیل ۲ کشور، تاکید کرد هدف تشکیل کشوری فلسطینی است که از نظر سیاسی منسجم باشد. وی گفت: به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممکن است به ازسرگیری مذاکرات برای تحقق راه‌حل ۲ کشور منجر شود.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم مدعی شد به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط ایرلند و نروژ پیامی به جهان است مبنی بر اینکه تروریسم نتیجه می‌دهد. «یسرائیل کاتس» همچنین ادعا کرد به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت از حماس و ایران است و حق اسرائیل برای دفاع از خود را نقض می‌کند. 
در همین راستا، خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ضمن تشکر از کشورهایی که فلسطین را به رسمیت شناخته و خواهند شناخت، تاکید کرد این تنها راه تحقق ثبات، امنیت و صلح در منطقه است.
نکته جالب‌تر آن است که شماری از سیاستمداران و دیپلمات‌های سابق رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپایی و انگلیس خواستند فورا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. این سیاستمداران یکشنبه گذشته گفتند: به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک امر اصولی است که به جنگ‌ها در منطقه پایان می‌دهد. به نقل از خبرگزاری معا، بسیاری از کشورهای اروپایی به منظور پیشبرد راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ غزه در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در چند ماه آینده هستند. پیش از این ۱۴۳ کشور در مجمع عمومی به عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دادند، در حالی که ۹ عضو آن را رد و ۲۵ کشور رای ممتنع دادند. مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به کشور فلسطین حق عضویت کامل اعطا می‌کند. 
در همین حال تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای با استقبال از بیانیه وزارت خارجه باهاماس مبنی بر تصمیم هیات وزیران این کشور برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین از مشارکت آن در تثبیت حق ملت فلسطین، برای تعیین سرنوشت خود قدردانی کرد. طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، در بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین آمده است: حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت، حقی است که طبق قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است: دولت فلسطین درخواست خود را از کشورهایی که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، تکرار می‌کند و از آنها می‌خواهد به مسؤولیت خود عمل کرده و حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود را به رسمیت بشناسند. این بیانیه پس از آن صادر شد که وزارت خارجه باهاماس اعلام کرد کابینه باهاماس به طور رسمی فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دولت معتقد است به رسمیت شناختن کشور فلسطین کاملا نشان‌دهنده تعهد باهاماس به اصول مطرح شده در منشور ملل متحد و حق تعیین سرنوشت ملت‌هاست که در حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) تصریح شده است.
***
استقبال حماس از تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا درباره فلسطین
جنبش حماس فلسطین با صدور بیانیه‌ای از تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد. در بیانیه حماس به این منظور آمده است: ما در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین از تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال می‌کنیم و آن را گامی مهم در راه تثبیت حق در سرزمین خود و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس می‌دانیم. حماس افزود: ما از کشورهای سراسر جهان می‌خواهیم حقوق مشروع ملی مردم فلسطین را به رسمیت بشناسند و از مبارزه ملت فلسطین برای آزادی و استقلال و پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین ما حمایت کنند. این بیانیه حماس بعد از آن صادر شد که کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند اعلام کردند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

 


Page Generated in 0/0059 sec