printlogo


کد خبر: 285729تاریخ: 1403/3/3 00:00
مردم اقصی نقاط کشور با برگزاری مراسمات مختلف در غم فقدان رئیس جمهور و هیأت همراه وی گریستند
ایران در سوگ شهدای خدمت
مردم شهرها و روستاهای مختلف کشور مراسم عزاداری شهدا را به شیوه‌های محلی و قومی خود برگزار کردند

گروه اجتماعی: دیروز همزمان با تشییع پیکرهای پاک شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه در تهران، ایران اسلامی در غم فراق شهیدان خدمت به سوگ نشست. در این میان مردم هر شهر و دیار با رسم و رسوم خود سیاه‌پوش از دست دادن رئیس‌جمهور شدند و مراسم عزاداری را به شیوه‌های خاص قومیتی خود برگزار کردند. در مناطق غرب و جنوب کشور عزاداران همراه با مارش عزای سوزناک و پوشیدن لباس‌های محلی بر سر و سینه زدند. برخی عزاداران می‌گفتند رئیسی مرد خدمت بود؛ آن هم خدمتگزار مناطق محروم و دور افتاده. وی طی کمتر از 3 سال ریاست دولت، خدمات ارزنده‌ای را در هر نقطه از کشور به یادگار گذاشت. در ایلام زنان عزادار با مویه‌های سوزناک با لهجه کردی و لری، عزادار رئیس‌جمهور بودند. همان‌طور که اشاره شد، عزاداری‌ها در اغلب شهرستان‌ها و استان‌ها با شیوه‌های محلی آن منطقه برگزار شد.
* دلتنگی‌ مرزداران ایلامی در فراق «سید محرومان»
ولایتمداران ایلامی دیروز در غم شهید جمهور خود به سوگ نشسته و از ولایتمداری، خدمت بی‌منت و تلاش خستگی‌ناپذیر رئیس‌جمهور شهید سخن گفتند. مردم ایلام قدرشناس زحمات و تلاش‌های شهید جمهور خود بودند و ضمن دلتنگی و عزاداری برای از دست دادن رئیس‌جمهور مردمی و فداکار بر ادامه راه شهیدان تاکید کردند. از لحظه شنیدن شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، مردمان این دیار همچون مردم سراسر کشور گرد‌ هم آمدند تا قدرشناسی خود را از خادمی نشان دهند که تا پای شهادت برای خدمت به مردم این سرزمین جهاد کرد. همه‌ با زدن بر سر و سینه و برگزاری مراسمات محلی «شین»، «چمر» و «چاینه» یاد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش را گرامی داشتند. ولایتمداران ایلامی در غم شهید جمهور خود به سوگ نشسته و از ولایتمداری، خدمت بی‌منت و تلاش خستگی‌ناپذیر رئیس‌جمهور فقید سخن گفتند. زنان عزادار در بخش مرکزی شهرستان دهلران با پوشیدن جامه سیاه، غم و اندوه خود را از این مصیبت عظما اعلام کردند. زنان و مادران این روستاها با حضور خود نشان دادند خادم ملت در دل مردم جای دارد و چاینه‌های سوزناک آنها حکایت از درد و غمی بزرگ داشت. روستاییان نیز با حضور خود نشان دادند که قدر خادمان ملت را می‌دانند و همواره یاد و خاطره شهید رئیسی  را گرامی می‌دارند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دهلران در این مراسم به بیان اوصاف شهید آیت‌الله رئیسی پرداخت و اظهار کرد: خدمت به  مردم در دورترین نقاط کشور بویژه روستاییان از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود.
* عزاداری سنتی بوشهری‌ها
اجتماع بزرگ عزاداران سید شهیدان خدمت همراه با آیین عزاداری سنتی در بوشهر با شکوه خاصی برگزار شد. مردم قدرشناس بوشهر شامگاه سه‌شنبه به ‌صورت خودجوش مراسم ویژه‌ای در سوگ شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و دیگر همراهان در میدان شهید رئیسعلی دلواری در ساحل بوشهر برگزار کردند. ساحل بوشهر در میدان رئیسعلی دلواری مملو از جمعیتی بود که برای قدرشناسی از خادمان خود در این مراسم حضور پیدا کرده بودند. در این آیین که در هوای گرم همراه با شرجی بالا برگزار شد، اقشار مختلف مردم بوشهر با حضور حماسی خود از خدمات ارزشمند شهید آیت‌الله رئیسی قدردانی و بر ادامه آن تأکید کردند. در اجتماع بزرگ عزاداران سید شهیدان خدمت به سوگ شهادت رئیس‌جمهور محبوب و مردمی و هیات همراه همه آمده بودند و پیر و جوان در غم از دست دادن شهید‌ جمهور اشک می‌ریختند و سوگواری می‌کردند. در این آیین که همراه با زنجیرزنی، سنج و دمام‌زنی بود جوانان و نوجوانان بوشهری با شرکت در سوگ شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان در سانحه بالگرد ارادت خود را به سید شهیدان خدمت اعلام کردند. 
* کرمانشاهی‌ها به سوگ نشستند
روز گذشته اجتماع مردم عزادار کرمانشاه در سوگ شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، مقابل مسجد جامع کرمانشاه برگزار شد. حاضران با سر دادن شعارهای «رئیسی رئیسی، شهید راه خدمت»، «رئیسی رئیسی، شهادتت مبارک»، «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» و... ضمن قدرشناسی از خدمات رئیس‌جمهور شهید کشورمان، اعلام کردند راه آیت‌الله رئیسی و همراهانش را که همان راه شهادت و خدمت است، ادامه خواهند داد. تجمع‌کنندگان همچنین با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضامین «راه شهدا ادامه دارد»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» با آرمان‌های انقلاب و شهدا تجدید پیمان کردند. دکتر محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه سخنران این اجتماع در شهر کرمانشاه بود. 
* اجتماع مردمی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی در اهواز
مردم ولایتمدار و شهیدپرور خوزستان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، چهارشنبه شب در حسینیه ثارالله اهواز تجمع کرده و به سوگواری پرداختند. ولایتمداران خوزستان شامگاه چهارشنبه در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و جمعی از همراهانش در سانحه هوایی، در محل حسینیه عاشقان ثارالله اهواز تجمع کرده و برای خدمتگزاران شهید دولت سیزدهم به سوگ نشستند. تجمع بزرگ امت حزب‌الله به همت هیات رزمندگان اسلام خوزستان در چهارراه طالقانی اهوار، حسینیه ثارالله برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین میراحمدرضا حاجتی سخنران اصلی این مراسم بود و حاج صادق آهنگران و کربلایی‌امین صوفی مداحان این مراسم بودند. 
* قدردانی مردم انقلابی همدان از خدمات رئیس‌جمهور
همزمان با مراسم تشییع پیکر پاک شهدای خدمت در تهران، مردم شهیدپرور و انقلابی همدان نیز با هدف تکریم و پاسداشت مقام شهید جمهور و سیدالشهدای خدمت به خیابان‌های این شهر آمده و در محل امامزاده عبدالله(ع) همدان گرد هم آمدند. مردم انقلابی دارالمجاهدین همدان مانند دیگر هموطنان قدرشناس خود در جای جای این سرزمین پهناور، حضوری پررنگ و حماسی در پاسداشت شهدای خدمت و در راس آنها شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی داشتند. صبح دیروز اقشار مختلف مردم سیاه‌پوش و عزادار همدان پس از تجمع، از میدان امام خمینی(ره) حرکت خود را به سمت حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) این شهر آغاز کردند. حاضران و راهپیمایان عزادار در این مراسم با سر دادن شعارهای تسلیت تسلیت امام هشتم رضا(ع)، عاقبت شد شهید و میهمان شما، خادمت شد شهید عاقبت میهمان شما شد‌ ای ولی خدا، عزت تو مزد صداقتت بود و رئیسی رئیسی راهت ادامه دارد، نسبت به رئیس‌جمهور شهید خود به ابراز احساسات پرداختند. حضور پررنگ دسته‌‌های عزاداری و حمل پرچم‌های سیاه و تصاویر رئیس‌جمهور شهید در دست حاضران از جلوه‌های زیبای اجتماع عظیم و باشکوه مردم همدان بود. حضور خانواده معظم شهدا نیز در این مراسم چشمگیر و دیدنی بود. برخی مادران شهدا در یک دست خود تصویر فرزند شهیدشان و در دست دیگر تصویر شهید جمهور آیت‌الله رئیسی را حمل می‌کردند که قابی زیبا از این مراسم باشکوه و حزن‌انگیز بود.
* فارس در سوگ شهید جمهور و همراهانش
مراسم بزرگداشت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در مناطق مختلف استان فارس برگزار ‌شد. در این ارتباط رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس گفت: از دوم تا هفتم خرداد در مساجد محوری، بقاع متبرکه و حسینیه‌ها، مراسم بزگداشت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان افزود: دسته‌های عزاداری و هیات‌های مذهبی در شیراز، عصر پنجشنبه سوم خرداد از خیابان شاهزاده قاسم به سمت حرم مطهر احمد بن‌موسی شاهچراغ علیه‌السلام عزاداری می‌کنند. وی افزود: همچنین پنجشنبه سوم خرداد همزمان با نماز مغرب و عشا مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش همراه با سخنرانی و مداحی در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ برگزار می‌شود. وی بیان کرد: روز جمعه ۴ خرداد هم از ساعت ۱۱ در شبستان حرم مطهر امین ولایت مراسم عزاداری برپا می‌شود. وی اعلام کرد: همچنین ۶ خرداد همزمان با نماز مغرب و عشا، مراسم سومین روز درگذشت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در حرم سیدعلاءالدین حسین و مراسم شب هفتم هم دهم خرداد در حرم علی بن حمزه برگزار می‌شود.
* اجتماع امام رضایی‌های کردستان در سوگ آیت‌الله رئیسی
مردم داغدار شیعه و سنی استان کردستان در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها برای رئیس‌جمهور مردمی به سوگواری و عزاداری پرداختند. اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در استان کردستان در پاسداشت سیدالشهدای خدمت آیت‌الله شهید رئیسی و همراهان ایشان، شامگاه دوشنبه در مهدیه این شهر برگزار شد. مردم شیعه و سنی در این مراسم در سوگ شهادت سید محرومان در مهدیه سنندج گرد هم آمدند و در فراق سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی و هیات همراه ایشان عزاداری کردند. نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، استاندار کردستان، اعضای شورای تأمین، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند. ادامه این مراسم با مداحی و ذکر مصیبت مداحان اهل بیت(ع) برای رئیس‌جمهور مردمی همراه بود. همچنین با حضور اقشار مختلف مردم مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیات همراه، در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد. حجت‌الاسلام فاطمی، مسؤول برگزاری مراسم عزاداری شهادت رئیس‌جمهور گفت: این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم، بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد. وی افزود: در کنار عزاداری، قرائت قرآن، روضه‌خوانی و سخنرانی مذهبی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. علاوه بر این، آیین عزاداری شهادت حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و هیات همراه با حضور مردم شیعه و سنی و مسؤولان در مسجد جامع زاهدان نیز برگزار شد. اقشار مختلف مردم زاهدان اعم از جوان، نوجوان، کارمندان، کارگران، نیروهای نظامی و انتظامی زن و مرد، پیر و جوان، شیعه و سنی با حضور در مسجد جامع شهرستان زاهدان، به مناسبت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مراسم عزاداری برپا کردند. در این آیین که به میزبانی نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه زاهدان، استاندار و جمعی از مسؤولان، نهادها و سازمان‌های مستقر در استان برگزار شد، عزاداران با مدیحه‌سرایی یاد شهید جمهور و همراهان ایشان را گرامی‌ داشتند و در فراق‌شان اشک ماتم ریختند. گروه‌ها و دسته‌های مختلف مردم زاهدان پس از اعلام شهادت رئیس‌جمهور محبوب ملت ایران حضرت آیت‌الله رئیسی به صورت خودجوش در مسجد جامع این شهرستان اجتماع کرده و به عزاداری پرداختند.

Page Generated in 0/0051 sec