printlogo


کد خبر: 285768تاریخ: 1403/3/5 00:00
پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی با حضور چشمگیر مردم مشهد تشییع و درحرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
جمهور جاوید

گروه سیاسی: مشهد و حرم مطهر امام رئوف، همان‌جا که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عمری را در خادمی‌‌اش سپری کرد، آخرین ایستگاهی بود که پیکر رئیس‌جمهور محبوب طی ‌کرد و در نهایت در گوشه‌ای از رواق دارالسلام آرام ‌گرفت. 
پس از تبریز، قم، تهران و پیش از مشهد، نوبت بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی بود تا برای ساعاتی هم که شده، مردم این سامان میزبان پیکر رئیس‌جمهور محبوب‌شان باشند و به رسم قدردانی و قدرشناسی، پیکر او را در خیابان‌های اصلی شهرشان تشییع کنند. 
اما چرا بیرجند باید میزبان پیکر رئیس‌جمهور می‌شد؟ پاسخ این سوال را باید در علاقه سیدابراهیم رئیسی به مردم استان خراسان جنوبی و همچنین سال‌ها نمایندگی مردم بیرجند در مجلس خبرگان رهبری جست‌وجو کرد. مردم استان خراسان جنوبی آنقدر به رئیسی اعتقاد و علاقه داشتند که 16 سال او را به عنوان نماینده خودشان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده بودند. بار آخر نیز در انتخابات 11 اسفند سال گذشته بود که نام سیدابراهیم رئیسی از میان آرای مردم این استان خارج شد و بیرجندی‌ها دوباره رئیسی را به عنوان نماینده اصلح خودشان در مجلس خبرگان رهبری برگزیدند.  پس از اعلام اولیه مراسم تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش، درخواست‌ها و پیام‌های مردم استان خراسان جنوبی برای تشییع پیکر رئیس‌جمهور در بیرجند از گوشه و کنار به گوش رسید تا نهایتا ستاد برگزاری تشییع شهدای خدمت اعلام کرد پیکر رئیس‌جمهور شهید در روز تدفین (سوم خرداد) ابتدا به بیرجند می‌رود و سپس برای تشییع و خاکسپاری به مشهد منتقل می‌شود.  
طبق اعلام قبلی، ساعت 7:30 صبح سوم خرداد زمان شروع مراسم در بیرجند اعلام شده بود اما مثل شهرهای دیگری که پیش‌تر شاهد تشییع پیکر سیدالشهدای خدمت بودند، اینجا هم مردم از ساعاتی قبل به خیابان‌ها آمده بودند تا برای آخرین بار منتخب محبوب خود را در جمع‌شان پذیرا باشند.
جمعیت بیرجند مگر چقدر است؟ این سوال اغلب خبرنگارانی بود که برای پوشش مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور خود را به مرکز استان خراسان جنوبی رسانده بودند اما این جمعیت تنها مربوط به بیرجند نبود و از شهرها و حتی استان‌های همجوار هم مردم به صورت گروهی یا خانوادگی خود را برای وداع با رئیس‌جمهور محبو‌ب‌شان به مرکز استان رسانده بودند. 
در نهایت راس ساعت مقرر با حضور جمعیتی که تاکنون بیرجند نظیرش را به خود ندیده بود، مراسم تشییع و بدرقه رئیس‌جمهور شهید از میدان جانبازان بیرجند در جوار بوستان شهدای گمنام آغاز شد و در مسیر بلوار پاسداران تا تقاطع بلوار شهید صیادشیرازی ادامه یافت؛ مسیری که تماما سیاه‌پوش شده بود و از شب قبل نیز جوانان و نوجوانان به صورت خودجوش در این مسیر اقدام به برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران و تشییع‌کنندگان کرده بودند.
حضور دختر شهید اسداللهی از شهدای امنیت استان خراسان جنوبی که پیش‌تر تصاویر دیدار او با شهید رئیسی رسانه‌ای شده بود، در مراسم تشییع پیکر شهید خدمت در بیرجند جلوه خاصی داشت. این دختر خردسال، تابلوی عکسی در دست داشت که مربوط به دیدارش با رئیس‌جمهور محبوب می‌شد. چهره مغمومش چنان بود که گویی دوباره پدر از دست داده است. او در کنار دیگر کویرنشینان استان خراسان جنوبی، نمادی از همان مردم محرومی بود که رئیس‌جمهور توانش را مصروف رفع مشکلات‌شان کرده بود و عاقب در مسیر خدمت به همین مردم جانش را فدا کرد و شهید شد. 
* عزیمت به مشهد
آفتاب روز سوم خرداد 1403 ساعتی تا رسیدن به میانه آسمان فاصله داشت که وقت انتقال پیکر رئیس‌جمهور شهید به مشهد فرا رسید. از این شهر مقدس خبر می‌رسید گذشته از حضور پرشور مشهدی‌ها در خیابان‌های شهر، جمعی از مردم نیز به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد رفته بودند تا از همان جا تشییع پیکر رئیس‌جمهور محبوب را آغاز کنند. 
مشهد زادگاه رئیسی است و این مردم، همشهری‌ها و برخی همسایه‌ها و بچه محل‌های رئیسی در «نوغان» بودند. مشهدی‌ها رئیسی و خانواده‌اش را بهتر از دیگران می‌شناسند. برادرانش را و مادر پیرش را که به‌ رغم نزدیک‌ترین نسبت‌ها با رئیس‌جمهور، هنوز در یک خانه نقلی 70 متری در یکی از محلات متوسط شهر زندگی می‌کند. 
شاید این ساده‌زیستی و عشق و علاقه سیدابراهیم رئیسی به قشر محروم بود که باعث شد مردم کشورمان چنین پرشور و پرتعداد در مراسم تشییع او و همراهانش شرکت کنند. از تبریز گرفته تا قم و تهران و بیرجند و مشهد، هر کجا که این پیکر رفت، قیامتی بر پا شد و تصاویری از خیابان‌ها مخابره شد که جهان را به حیرت واداشت.
همان‌طور که در تشییع پیکر رئیس‌جمهور در بیرجند شاهد بودیم، در مشهد نیز پیکر شهیدان مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و سردار سیدمهدی موسوی، رئیس تیم محافظان رئیسی همراه پیکر رئیس‌جمهور بود. مراسم در مشهد از استقبال رسمی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد آغاز شد؛ جایی که جمعی از مسؤولان کشوری و لشکری و همین‌طور مردم حاضر شده بودند. 
دقایقی بعد پیکر هر 3 شهید روی شانه‌های مردم بویژه جوانانی قرار گرفت که پلاکاردهای «شهید رئیسی، نتیجه انتخاب درست» را بر دست داشتند. این پیکرها برای لحظاتی روی دست مردم شناور بودند و سپس به وسیله نقلیه‌ای منتقل شدند که قرار بود باقی راه را با آن طی کنند. خانواده رئیس‌جمهور شهید نیز در فرودگاه حضور داشتند و از نزدیک شاهد قدرشناسی مردم بودند. 
همزمان با نماز ظهر و عصر، مراسم رسمی تشییع پیکر رئیس‌جمهور و 2 همراهش در میدان 15 خرداد مشهد آغاز شد. راس ساعت 14 پیکر به میان جمعیت آمد. از این ساعت تا قبل از اذان مغرب و عشا که موعد آرام گرفتن پیکر رئیسی در رواق دارالسلام تعیین شده بود، چند ساعت فاصله بود اما جمعیت انبوهی که خیابان‌های منتهی به میدان 15 خرداد را یکسره سیاه‌پوش کرده بودند، گاه آنقدر فشار می‌آوردند که کاروان حامل پیکر رئیس‌جمهور و 2 همراهش مجبور به توقف می‌شد. جمعیت حاضر در  بلوار امام رضا(ع) از ساعت‌ها قبل در این مکان تجمع کرده بودند اما نه آفتاب و نه خستگی چند ساعت حضور باعث نشده بود ذره‌ای از شور و احساسات این مردم کم شود. پیش‌تر خبر رسیده بود که از 2 روز قبل تدارکات آماده‌سازی مزار رئیس‌جمهور شهید در رواق دارالسلام حرم مطهر رضوی(ع) در حال انجام است و آنطور که از گفته‌های مسؤولان آستان قدس مشخص بود، شهید رئیسی سال‌ها پیش وصیت کرده بود پس از درگذشتش در این رواق در کنار مزار شهید هاشمی‌نژاد و نقطه‌ای که بین مشهدی‌ها به پایین‌ پای حضرت معروف است، به خاک سپرده شود. پیکر رئیس‌جمهور و 2 همراهش آرام‌آرام به سمت حرم مطهر امام هشتم شیعیان در حال حرکت بود که از ساعت ۱۶ بعدازظهر اعلام شد ظرفیت صحن پیامبر اعظم که برای برگزاری مراسم سوگواری شهید رئیسی در نظر گرفته شده بود، تکمیل شده است. ساعت ۱۶:۱۵ پیکر رئیس‌جمهور به چهارراه دانش رسید و تنها کمتر از یک کیلومتر تا رسیدن به حرم فاصله داشت. زائران و مجاوران اگر قصد ورود به حرم مطهر رضوی را داشتند، از صحن‌های دیگر امکان ورود به حرم مطهر رضوی وجود داشت ولی ورودی‌های صحن پیامبر اعظم(ص) بسته شده بود.
محمد مخبر، سردار سلامی، سردار قاآنی، آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام مروی از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور بودند که در حرم مطهر حضور یافته و انتظار آمدن پیکر را می‌کشیدند. پیکر شهدا بر دوش خادمان قرار گرفت و در حرم مطهر و دور ضریح نورانی امام رضا(ع) طواف داده شد. پیکر شهید رئیسی حدود ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه مقارن با اذان مغرب و عشا در سومین شب خرداد ۱۴۰۳ در آرامگاه ابدی خود در جوار حضرت رضا(ع) آرام گرفت.
* از تبریز و مراغه تا ری
همزمان پیکر مطهر شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه سوم خرداد در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری در آرامگاه ابدی خود به خاک سپرده شد. پیکر شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، سومین امام جمعه‌ شهید تبریز نیز در همان روز سوم خرداد در تبریز تشییع و سپس در گلزار شهدای وادی رحمت در قطعه‌ صدیقین به خاک سپرده شد. 
همچنین دیروز (چهارم خرداد) پیکر شهید مالک رحمتی پس از تشییع در زادگاهش مراغه، در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. پیکر سردار شهید سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور هم در میان خیل عظیم تشییع‌کنندگان در جوار سیدالکریم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام آرام گرفت.

Page Generated in 0/0060 sec