printlogo


کد خبر: 285782تاریخ: 1403/3/6 00:00
اخبار

کناره‌گیری «کن لوچ» و «مایک لی» از جشنواره اسرائیلی
«کن لوچ» و «مایک لی» به عنوان حامیان سینما فونیکس در لندن در اعتراض به محل برگزاری جشنواره فیلم تحت حمایت رژیم صهونیستی، از سمت خود استعفا کردند.
سینما فونیکس لندن که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای بریتانیاست، میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم «Seret» شده است که با حمایت اسرائیل برگزار می‌شود اما گروه‌های همبستگی طرفدار فلسطین، همچنین گروهی از کارکنان و مدیران این سینما، خواستار عدم برگزاری این رویداد سینمایی به دلیل ارتباط جشنواره با وزارت فرهنگ اسرائیل و سفارت اسرائیل در بریتانیا شده‌اند.
ساختمان این سینما که در شمال لندن واقع شده اخیرا با گرافیتی قرمزی که روی آن نوشته شده « به شست‌وشوی هنری نه بگو» پوشیده شده و انتظار می‌رود تظاهرات و اعتراضات ضد اسرائیلی متقابل آن برگزار شود.
«کن لوچ» و «مایک لی» 2 کارگردان سرشناس بریتانیایی به طور مستقل در گفت‌وگو با گاردین تایید کردند در پی برگزاری این جشنواره از سمت خود به عنوان حامیان سینما فونیکس استعفا کرده‌اند.
***
تهیه‌کننده شما و سیما درگذشت
محسن همایونی، تهیه‌کننده برنامه «شما و سیما» بر اثر ایست قلبی درگذشت. شما و سیما یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های معاونت سیما است که به ارائه گزارش‌های تصویری از برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه‌های سیما و بخش‌های مختلف می‌پردازد و پخش پشت صحنه برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی و مصاحبه با عوامل برنامه‌ و انتشار پیامک‌های ارسالی مردم و شنیدن نظرات و دیدگاه‌ها از قسمت‌های گوناگون، این برنامه است.
همایونی متولد سال ۱۳۴۲ در مشهد بود که از سال ۱۳۷۵ در پروژه‌های مختلف به عنوان تصویربردار، مجری طرح و تهیه‌کننده با سازمان صداوسیما همکاری داشت.
***
سالن حقیقت میزبان 6 مستند می‌شود
مستندهای «سگ خور»، «دختر کوه نور»، «بی‌قرار»، «هزار و یک شب بلدیه»، «مه ۱۹۶۸» و «پدگر» این هفته در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نمایش داده می‌شوند.
این 6 مستند در ادامه طرح «اکران حقیقت»، از امروز یکشنبه ۶ خرداد میزبان مستندهای «سگ خور» به کارگردانی نیما عسگری و فتح‌الله امیری، «دختر کوه نور» به کارگردانی جابر بادیاد و «بی قرار» به کارگردانی محمدعلی فارسی از ساعت ۱۶ در سالن حقیقت مرکز روی پرده می‌روند.
همچنین روز دوشنبه ۷ خرداد مستندهای «هزار و یک شب بلدیه» به کارگردانی احمد صراف‌یزد، «می ۱۹۶۸» به کارگردانی احسان امی و «پدگر» به کارگردانی محمدرضا خوش‌فرمان از ساعت ۱۶ نمایش خواهند داشت.
***
فیلم‌تئاترمویه «جم» به خانه هنرمندان رسید
دوازدهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «مویه جم» اختصاص دارد.
فیلم‌تئاتر «مویه جم» محصول سال ۱۳۷۵ با مدت زمان ۸۳ دقیقه به کارگردانی و نویسندگی قطب‌الدین صادقی چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.
پس از نمایش این فیلم‌تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و عسل عصری‌ملکی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.
***
جایزه نوعی نگاه «کن» به «سگ سیاه» رسید
هیات داوران بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به ریاست «زاویه دولان» جایزه بهترین فیلم این بخش را به درام جنایی چینی «سگ سیاه» به کارگردانی «گوان هو» اعطا کردند.
همچنین فیلم سینمایی «داستان سلیمان» ساخته «بوریس لوژکین» فیلمساز فرانسوی هم  جایزه هیات داوران بخش نوعی نگاه را به خود اختصاص داد و  «روبرتو مینروینی» برای فیلم «تقاضا» و «رونگانو نیونی» هم برای ساخت فیلم «درباره تبدیل شدن به مرغ دریایی» به صورت مشترک برنده جایزه کارگردانی این بخش شدند.
جایزه بهترین بازیگری بخش نوعی نگاه کن هم به «آناسویا سنگوپتا» برای فیلم «به بی‌شرم» و «ابوسنگره» برای فیلم «داستان سلیمان» رسید. فیلم «نورا» به کارگردانی «توفیق الزیدی» هم مورد تقدیر ویژه هیات داوران بخش نوعی نگاه کن قرار گرفت.
***
شعرهای شمس لنگرودی به فرانسه ترجمه شد
ترجمه فرانسوی مجموعه‌ای از اشعار محمد شمس لنگرودی با ترجمه فریده روا در فرانسه منتشر شد.
انتشارات اِرِس که ناشر شعرهای شمس لنگرودی است، در معرفی این کتاب ابتدا شعری از اشعار این شاعر را آورده است:
آیا باید بسوزم و دم برنیارم/ تا رها شده در تاریک/ شهابم بخوانند
بعد درباره شمس نوشته است: شمس لنگرودی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های معاصر ادبیات ایران است. او در شهری در کنار دریای خزر متولد شده و در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. از او تاکنون ۲۷ مجموعه شعر و 2 رمان و چند کتاب تحقیق منتشر شده که از جمله کتابی پیرامون تاریخ شعر مدرن است.

Page Generated in 0/0070 sec