printlogo


کد خبر: 285790تاریخ: 1403/3/6 00:00
بعد از عدم موفقیت اسرائیل در نوار غزه، کابینه جنگ این رژیم در حال فروپاشی است
کابینه عنکبوت

مهدی بختیاری: در حالی که به گفته «ابوعبیده» سخنگوی حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کشته شدن سربازانش را به آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس ترجیح می‌دهد، اپوزیسیون داخلی رژیم نیز عزم خود را برای به زیر کشیدن دولت فعلی جزم کرده است.
در طول ۲ سال پس از روی کار آمدن نتانیاهو شاید هیچگاه اپوزیسیون او اینقدر مصمم نبوده و خود او و دولتش هم هیچگاه تا این حد به سقوط نزدیک نشده‌ بودند.
در ماه‌های پیش از شروع توفان ‌الاقصی و در پی چالش‌های سیاسی - اجتماعی کابینه نتانیاهو، شاهد تجمعات بزرگ و کم‌سابقه ساکنان سرزمین‌های اشغالی در شهرهای بزرگی نظیر تل‌آویو و قدس بودیم که این تجمعات با آغاز جنگ و درگیری تا حدی فروکش کرد و به حاشیه رفت اما تنها چند روز پس از شروع جنگ و بویژه بعد از آنکه حماس در حمله 7 اکتبر تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها را به اسارت گرفت و با خود به غزه برد، اعتراضات و تجمعات در مخالفت با نتانیاهو مجدداً اوج گرفت و حالا بعد از گذشت نزدیک به ۸ ماه از جنگ غزه و شکست روشن اسرائیل در میدان جنگ، بار دیگر این اعتراضات شعله‌ور شده و اپوزیسیون نیز بیشترین فشار را به نتانیاهو وارد می‌کند.
در نخستین هفته‌های جنگ، نتانیاهو مجبور شد برای کاستن از بار فشار بر دوش خود و کابینه‌اش، کابینه جنگ یا کابینه اضطراری تشکیل دهد و از برخی مخالفان سرشناسش نظیر «بنی‌گانتس» و «گادی آیزنکوت» بخواهد به او کمک کنند. البته مخالف مشهور دیگر او یعنی «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق به هیچ وجه حاضر نشد به این کابینه بپیوندد و هم او در این روزها بیشترین نقش را به عنوان رهبر اپوزیسیون بازی می‌کند.
طی روزهای اخیر، با بیشتر شدن تجمعات در تل‌آویو در مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو خصوصاً در قبال اسرای اسرائیلی در دست حماس، لاپید از گانتس خواست هرچه زودتر از کابینه خارج شود و بیش از این به بقای نتانیاهو و کابینه پرحاشیه‌اش کمک نکند. با این حال گانتس که به نظر می‌رسد در صورت سقوط نتانیاهو بیشترین شانس را برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری داشته باشد، به گفته لاپید عمل نکرد اما چند شرط را برای باقی ماندن در کابینه مطرح کرد که مهم‌ترین آنها این بود که دولت باید رویه و استراتژی خود را در قبال این جنگ (جنگی که فقط محدود به غزه و حماس نیست و در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز با حزب‌الله لبنان جریان دارد) به طور مشخص و روشن اعلام کند. او خواستار تغییر رویه فوری کابینه نتانیاهو در این جنگ شده و گفته اگر نتانیاهو با همین دست فرمان بخواهد اسرائیل را به ورطه سقوط بکشاند، از کابینه خارج خواهد شد و فرآیند برگزاری انتخابات زودهنگام را در پیش خواهد گرفت.
گانتس 3 هفته (تا 10 ژوئن/21 خرداد) به نتانیاهو فرصت داده است تکلیف را مشخص کند. ضرب‌الاجل گانتس البته بلافاصله با واکنش دفتر نتانیاهو، برخی اعضای کنست و افراطیون دیگری نظیر «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت قومی و از اعضای تندروی کابینه فعلی مواجه شد. بن‌گویر با حمله مستقیم به گانتس او را رهبری کوچک و فریبکاری بزرگ دانست و دفتر نخست‌وزیر نیز با طرح چند سوال از گانتس، به شکل غیرمستقیم شرط او را رد کرد و آن را زمینه‌ای برای پایان جنگ و شکست اسرائیل معرفی کرد.
دفتر نتانیاهو گفته است گانتس با این شروط به جای آنکه به حماس فشار وارد کند، کابینه را تحت فشار قرار می‌دهد و این در حالی است که ارتش در حال جنگ در غزه و جبهه‌های دیگر است. بالا گرفتن دعواهای سیاسی در عالی‌ترین رده‌های رژیم اسرائیل، آن هم در آستانه برنامه رژیم برای حمله گسترده به رفح بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند: آیا اسرائیل (در واقع نتانیاهو) آنطور که نشان می‌دهد، توان حل مساله غزه را دارد یا نه؟
بعد از حدود ۸ ماه جنگ سنگین و گسترده، نتانیاهو و ارتش اسرائیل نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از شروط اصلی یعنی آزادی اسرا و از بین بردن حماس را محقق کنند. برای نتانیاهو مساله بزرگ دیگر، فردای پس از جنگ است که در صورت تصرف غزه، چطور آن را اداره کند؟ آیا آن را به محمود عباس و تشکیلات خودگردان بسپارد یا ساختار جدیدی با کمک برخی کشورهای عربی نظیر عربستان تعریف شود (که در شروط گانتس هم به آن اشاره شده است) و این مهم در حالی ‌که اسرائیل نتوانسته حتی ضربات اساسی به ساختار حاکمیتی حماس (چه ساختار سیاسی و چه نظامی) وارد کند چطور قابل تحقق خواهد بود؟
بار دیگر به بحث ابتدای این مطلب بر‌گردیم. اسرائیل در بدترین شرایط خود حتی در طول 76 سال گذشته قرار دارد. جامعه اسرائیلی از هم پاشیده، امنیت آن به بدترین شکل ممکن از بین رفته، سازمان‌های امنیتی - اطلاعاتی آن متحمل بزرگ‌ترین شکست‌ها - آن هم از یک گروه کوچک فلسطینی - شده و بازدارندگی‌شان در مقابل تهدیدات دیگر نظیر حزب‌الله و جبهه مقاومت و بویژه ایران فروپاشیده و حالا اپوزیسیون و افکار عمومی در داخل اسرائیل هم پایش را بیشتر بر گلوی نتانیاهو فشار می‌دهد. با این حال، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها ترجیح می‌دهد به جای تمام کردن ماجرا و آزادی اسرایش، به جنگیدن بی‌حاصل ادامه دهد؛ جنگی که تاکنون نتیجه‌اش برای اسرائیل کشته شدن تعداد زیادی از نیروهایش بوده. نتانیاهو شاید چاره دیگری ندارد!
***
تصاویری از اسرای صهیونیست که ۱۰ سال است در غزه هستند منتشر شد
گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس تصاویری از اسرای صهیونیستی که از ۱۰ سال پیش در غزه هستند، منتشر کرد. گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس تصاویری از «هدار گولدین»، «شاؤول آرون»، «هشام السید» و «آبراهام منگستو»، اسرای صهیونیستی که از ۱۰ سال پیش در دست حماس هستند، منتشر و اعلام کرد: اینها ۱۰ سال است اسیر هستند. آیا دولت و مردم‌شان آنها را فراموش کرده‌اند. 
القسام سوالاتی را درباره سرنوشت‌ اسرایی که از ۷ اکتبر بازداشت شده‌اند و به خاطر کوتاهی دولت اشغالگرشان در اسارت هستند، مطرح کرد. القسام همچنین با انتشار ویدئویی از «آساف حمامی»، فرمانده تیپ جنوب در لشکر غزه، اشغالگران را شوکه کرد. رژیم اشغالگر پیش‌تر گفته بود آساف حمامی 7 اکتبر کشته و جسدش به نوار غزه منتقل شده است. تشییع جنازه صوری نیز برای وی برگزار شده بود. 
القسام تأکید کرد حمامی ۷ اکتبر در حالی که مجروح شده بود به دست حماس افتاد. القسام افزود: زمان در حال تمام شدن است و دولت اشغالگر به مردم خود درباره اسرا دروغ می‌گوید. ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا مدعی شد اجساد ۳ اسیر را در شهر رفح در جنوب غزه یافته است.

 


Page Generated in 0/0053 sec