printlogo


کد خبر: 285817تاریخ: 1403/3/6 00:00
نگاه
تشییع تاریخی

مهدی گرگانی: ایران از زمان اعلام خبر دردناک شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، دکتر حسین امیرعبداللهیان و دیگر همراهان‌شان حال و هوای عجیب و تاریخی‌ای به خود گرفته است. درست از لحظه تایید سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی و حتی از زمانی که اخبار مربوط به مفقود شدن بالگرد به صورت جدی مطرح شد، مردمِ نگران و دلواپس، لحظه به لحظه پیگیر اخبار بودند و پس از مشخص شدن عروج این شهیدان در همه نقاط کشور برای وداع با رئیس‌جمهورشان سنگ تمام گذاشتند. 
البته از این مردم قدردان که همیشه پای نظام و مسؤولان جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، انتظار می‌رفت مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی باشکوه باشد اما چیزی که به نمایش درآمد چیزی فراتر از آن بود که بتوان صرفا با این کلمه آن را توصیف کرد.
1- شخصیت ویژه آیت‌الله شهید رئیسی از همان دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برای مردم آشکار شد؛ جایی که او در برابر طعنه‌ها و کنایه‌های ناصواب و غیراخلاقی رقیب اصلی‌اش ـ رئیس‌جمهور وقت ـ هیچ بداخلاقی‌ متقابلی نسبت به وی روا نداشت. در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم برخی رقبا سوءگفتار را برای تخریب ایشان در پیش گرفتند ولی حتی پس از به دست گرفتن قدرت هیچگاه در صدد انتقام یا تلافی برنیامد و همواره تلاش کرد از خط تقوا و نجابت خارج نشود. خدمتگزاری به مردم، اخلاص و شجاعت در پیگیری امور از ایشان یک رئیس‌جمهور تراز در جمهوری اسلامی ایران ساخت و وی را به الگویی برای روسای جمهوری بعدی و شاخصه‌ای برای مردم در انتخابات‌های آینده تبدیل 
کرد.
2- انتخاب القاب «سیدالشهدای خدمت» و «شهید جمهور» برای آیت‌الله رئیسی  واقعا برازنده چنین شخصیت بی‌بدیلی بود. آیت‌الله رئیسی از زمان تحویل گرفتن پست ریاست‌جمهوری لحظه‌ای وقت تلف نکرد و بدون توجه به اینکه چه چیزی به ارث برده و چه چیزی تحویل گرفته به دنبال حل‌وفصل مشکلات تلنبارشده رفت. او با شعار تمرکززدایی و توجه ویژه به محرومان روی کار آمد و از همین رو بود که مدام در حال سفر به شهرها و روستاهای دورافتاده بود؛ مساله‌ای که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نیز در دیدار خانواده ایشان با ذکر خاطره بازگشت آیت‌الله رئیسی از سفر روسیه و عزیمت شبانه به کرج برای حضور در برنامه‌های سفر استانی به آن اشاره کردند.
آیت‌الله رئیسی همانند اسلاف خود می‌توانست بیشتر وقت خود را در پایتخت بگذراند، وزرا و معاونان خود را برای برنامه‌های دورافتاده که با احتمال خطر همراه است، اعزام کند و وقت خود را به بازی‌های سیاسی روزمره در تهران بگذراند اما بنا به اذعان اطرافیان، منش شهید رئیسی مانند سایر سیاستمداران نبود و همین مساله باعث افزایش تصاعدی محبوبیت وی طی سال‌های گذشته شد.  
حضور میلیونی و تاریخی ملت ایران برای بدرقه شهید رئیسی در واقع پاسخی بود به ۳۳ ماه خدمت صادقانه و بی‌وقفه رئیس‌جمهور؛ خدماتی که مردم با گوشت و پوست خود آن را لمس کرده بودند و باید دین‌شان را به او ادا می‌کردند.
3- برخلاف تلاش رسانه‌های معاند و ضدانقلاب، حضور گسترده مردم در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی تعجب جهانیان را هم به دنبال داشت. ریچارد مدهرست، روزنامه‌نگار مشهور بریتانیایی که در تهران حضور داشت درباره حضور مردم می‌گوید: «من در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ایران در تهران هستم. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند ... آنچه رسانه‌های غرب درباره رئیسی در ایران به شما گفتند دروغ است. درگذشت او ضایعه‌ای برای همه جهان است».
چی بووز خبرنگار و تاریخ‌نویس ایرلندی هم با اشاره به سانسور مراسم از سوی برخی رسانه‌های غرب مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی نوشت: «اگر چنین جمعیتی در اعتراض به دولت ایران به خیابان آمده بودند بارها و بارها آن را پخش می‌کردند اما این جمعیت عزادار رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌شان هستند که شما آن را نمی‌خواهید ببینید!»
حضور مردم در خیابان‌ها قطعا پیام مستحکمی از داخل ایران به جهانیان مخابره خواهد کرد و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا خواهد داد. این از خدمات رئیس جمهوری است که حتی پس از شهادت اثرات آن ادامه دارد؛ چیزی که در نگاه میهمانان خارجی که برای عرض تسلیت به پایتخت آمده بودند پنهان نماند و آن را با مقامات عالی ایران در میان گذاشتند و همگی از چنین حضوری شگفت‌زده شده بودند.
4- حضور فعالانه رئیس‌جمهور در رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و خط‌مشی سیاست خارجی دولت سیزدهم که شهید امیرعبداللهیان آن را نمایندگی می‌کرد، از آیت‌الله رئیسی در عرصه خارجی نیز یک شخصیت محبوب و برجسته ساخته بود؛ چیزی که پس از شهادت آن را به وضوح مشاهده کردیم. اعلام عزای عمومی در بسیاری از کشورها از جمله هند، سوریه، ترکیه، عراق، لبنان و... و حضور بسیاری از سران کشورهای خارجی و هیات‌های عالی رتبه برای شرکت در مراسم تشییع نشان داد شهید رئیسی چقدر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار و منسجم عمل کرد تا جایی که حتی سران و مقامات کشورهایی که با آنها روابط رسمی نداریم، پس از دهه‌ها برای عرض ارادت خود به آیت‌الله رئیسی به تهران سفر کردند و خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدند. 
برخی خدمات آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در عرصه روابط خارجی اکنون پس از شهادت آنها در حال آشکار شدن است. قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس در دیدار با رهبر انقلاب گفت در دیدار با آیت‌الله رئیسی در الجزایر به ابتکار ایشان توافق کردیم من به تهران سفر کنم اما هرگز فکر نمی‌کردم برای عرض تسلیت شهادت ایشان به ایران سفر کنم.
حضور سامح شکری، وزیر خارجه مصر در ایران برای شرکت درمراسم وداع با شهیدان خدمت نیز نشان می‌دهد دیپلماسی منطقه‌ای شهید رئیسی تا کجاها پیش رفته است که وزیر خارجه مصر که روابط رسمی با کشورمان ندارد هم به تهران سفر می‌کند و چنین سفرهایی در آینده نزدیک می‌تواند مبدایی برای توسعه و تقویت روابط فی مابین شود.

Page Generated in 0/0059 sec