printlogo


کد خبر: 285828تاریخ: 1403/3/7 00:00
عملیات غافلگیرکننده گردان‌های قسام در جبالیا، شمال غزه؛ چند صهیونیست کشته و زخمی شده یا به اسارت درآمدند
کمین وحشت
سربازان در کمین افتاده وابسته به یگان تکاوری فوق ویژه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی بودند

گروه بین‌الملل: گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) در یک عملیات غافلگیرکننده علیه نیروها و ارتش اسرائیل در منطقه جبالیا، چند نیروی نظامی این رژیم را کشته، برخی را زخمی و بعضی دیگر را به اسارت گرفت. سخنگوی گردان‌های قسام طی سخنانی از اسارت چند نظامی اسرائیلی در عملیات عصر شنبه مجاهدان این گردان‌ها در شمال نوار غزه خبر داد.  ابوعبیده اعلام کرد: دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده خود در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد و از یک شکست به شکست دیگر منتقل می‌شود و به دنبال دستاوردهای پوچ و بیهوده می‌گردد تا کشتارهای خود را علیه ملت ما توجیه کند اما در عین حال مجاهدان شیردل فلسطینی در همه محورهای نبرد در نوار غزه در حال دادن درسی فراموش‌نشدنی به اشغالگران صهیونیست هستند و از سرزمین و خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند. وی بیان کرد: در حالی دشمن بازگرداندن اجساد برخی اسرای کشته شده در زیر آوار و منازل بمباران شده را یک دستاورد نظامی و اخلاقی با وجود تداوم نسل‌کشی علیه مردم فلسطین معرفی می‌کند که مجاهدان قسام در کمین آنها نشسته و طی ۲ هفته اخیر، ده‌ها عملیات را در جبالیا، رفح، بیت حانون و در همه محورهای نبرد انجام داده‌اند. ابوعبیده اظهار کرد: تازه‌ترین این عملیات‌ها عصر شنبه در شمال نوار غزه انجام شد و طی آن مجاهدان قسام یک تیم نظامی صهیونیستی را به داخل یکی از تونل‌ها در اردوگاه جبالیا کشانده و با آنها در داخل و دهانه تونل درگیر شدند. سخنگوی نظامی حماس تاکید کرد: مجاهدان قسام از نقطه صفر با نظامیان صهیونیست درگیر شده و با نارنجک و بمب به نیروهای پشتیبانی که به مکان حادثه آمده بودند، حمله کردند و پس از اینکه همه آن نیروها را کشته یا زخمی و اسیر کردند و سلاح‌ها و تجهیزات آنها را به کنترل خود درآوردند، از مکان عملیات خارج شدند. 
منابع رسانه‌ای فاش کردند با توجه به یونیفرم و سلاح‌های نظامیان صهیونیست گرفتار شده در کمین تونل جبالیا، مشخص شده آنها وابسته به یگان تکاوری فوق‌ویژه موسوم به «شایتت 13» به معنای ناوگان کوچک وابسته به نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌اند که یکی از ۳ یگان تکاوری فوق‌ویژه نیروی دریایی اسرائیل است که مستقیما زیر نظر وزارت جنگ این رژیم متجاوز فعالیت می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی همچنین اعلام کردند ایتمار ایتام پسر ایوی ایتام، وزیر سابق اسرائیلی در نبردهای جبالیا در شمال نوار غزه زخمی شده است. به گفته این رسانه‌ها، او فرمانده گردانی در تیپ 828 ارتش رژیم صهیونیستی است. محمد ابوطربوش، مسؤول بخش فعالیت مردمی در جنبش حماس نیز فاش کرد تعداد نیروهای یگان ویژه ارتش رژیم صهیونیستی که رزمندگان قسام با آنها در اردوگاه جبالیا درگیر شدند و آنها را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند به 16 نظامی می‌رسد. وی در ادامه تاکید کرد که طی ساعات آینده، ویدئوهایی در مراحل مجزا برای توضیح تعداد نظامیانی که به اسارت گرفته شدند و جزئیات این عملیات منتشر خواهد شد. در همین حال مردم فلسطین در کرانه باختری و همچنین لبنانی‌ها در بیروت و حومه آن بعد از شنیدن خبر به ‌اسارت در‌آمدن نظامیان صهیونیست در شمال نوار غزه به خوشحالی پرداختند. 
سرهنگ حاتم الفلاحی، کارشناس نظامی عراقی در این باره با اشاره به احتمال درز اطلاعات نادرست به اشغالگران به منظور به دام انداختن تعداد بیشتری از نیروهای ارتش و اسارت آنها گفت: تصاویر دستگیری نیروهای اسرائیلی در جبالیا در شمال نوار غزه عواقبی را در پی خواهد داشت. وی افزود: آنچه منتشر شده آغاز تصویر است و نه کل آن. وی احتمال داد در این روند دستاوردهای بیشتری توسط مقاومت اعلام خواهد شد. الفلاحی با بیان اینکه آنچه در این عملیات جدید است این است افرادی که برای جست‌وجوی اسرا رفته بودند، اسیر شدند، اظهار کرد: مقاومت ممکن است اطلاعاتی را به اشغالگران داده باشد که حاکی از حضور اسرا در منطقه جبالیا برای کشاندن آنها به منطقه و تبدیل آن به یک صحنه عملیاتی یکپارچه بوده باشد تا نیروهای بیشتری از اشغالگران را به دام بیندازد و تعداد بیشتری از این نیروها را کشته و اسیر کند. وی در سخنان خود بر گزارش‌های مربوط به عملیات ویژه‌ای که مقاومت هر روز منتشر می‌کند، تکیه کرد که به گفته وی بیانگر آمادگی زیاد جناح‌های مقاومت است. الفلاحی تاکید کرد اشغالگران در این نبرد متحمل خسارات زیادی می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: چنین عملیاتی تایید می‌کند اتاق عملیاتی که نبردهای مقاومت را مدیریت می‌کند در بالاترین سطح قرار دارد، زیرا نیروهای اسرائیلی را فریب داده و سپس با نیروی پشتیبانی که برای نجات رسیدند، مقابله کرد. وی اشاره کرد که همه اینها با وجود پشتیبانی هوایی و حملات توپخانه‌ای شدید ارتش اشغالگر رخ داده است. الفلاحی در پایان با بیان اینکه اینگونه عملیات‌ها نقطه عطفی در طول جنگ خواهد بود، زیرا باعث افزایش روحیه مقاومت و شکستن عزم نظامیان اسرائیلی می‌شود، تاکید کرد: آنچه در حال رخ دادن است نشان‌دهنده شکست استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی ارتش رژیم اشغالگر است. در همین زمینه «نضال ابوزید» کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک تاکید کرد: اعلام قسام مبنی بر اسارت سربازان اشغالگر در غزه ضربه محکمی است که شکل مذاکرات آتش‌بس را تغییر خواهد داد. ابوزید در گفت‌وگو با وبگاه خبری عربی۲۱ تصریح کرد: احتمالا این عملیات کابینه نتانیاهو، نخست‌وزیر را وادار کرده روز شنبه به طور ناگهانی اعلام کند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه و آمادگی برای عقب‌نشینی از گذرگاه رفح را از سر می‌گیرد. وی درباره تاثیر این عملیات بر مذاکرات آتش‌بس غزه گفت: اگر در نظر بگیریم که رژیم اشغالگر بهای سنگینی را در ازای آزادی اسیران غیرنظامی در معامله «شالیط» پرداخت و در مقابل آزادی شالیط، ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در زندان‌های خود را آزاد کرد، پس قطعا از هزینه‌ای که در ازای آزادی اسیران نظامی پرداخت خواهد کرد، آگاه است. ابوزید درباره تاثیر این عملیات افزود: ظاهرا تلفات و خسارات رژیم صهیونیستی در تجهیزات، نیروی انسانی و عملیات اسارتی که ابوعبیده درباره آن صحبت کرد، بیشتر دلیل انتخاب گزینه مذاکره توسط تل‌آویو را توضیح می‌دهد. تحلیلگر مسائل نظامی و استراتژیک در ادامه تاکید کرد: اظهارات ابوعبیده و محتوای آن مویدی بر این امر است که جنبه رسانه‌ای مقاومت با وجود رسانه دفاعی رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کند اظهارات مقاومت را توجیه یا تکذیب کند، همچنان منسجم باقی مانده است و از این رو، مقاومت اعتبار خود را با تقویت گفتمان رسانه‌ای خود از طریق انتشار فیلم‌های ویدئویی قوت می‌بخشد. وی پیش‌بینی کرد پس از این همه خسارات که رژیم صهیونیستی متحمل شده، قدرتش را در ادامه عملیات نظامی از دست داده و در تصمیم‌گیری‌های سیاسی آشفته شده، باید شکل و محتوای مذاکرات این بار فرق کند.
***
حمله از رفح به تل‌آویو
گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس همچنین دیروز اعلام کرد در واکنش به کشتار غیرنظامیان غزه توسط صهیونیست‌ها، تل‌آویو را هدف حملات موشکی قرار داده است. طبق گزارش الجزیره، آژیرهای هشدار در کفارسابا، هرتزلیا و رعنانا در شمال تل‌آویو به صدا درآمد. رسانه‌های عبری گزارش دادند تل‌آویو از شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف حملات موشکی قرار گرفت. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد ۱۲ موشک از منطقه رفح به مرکز اسرائیل شلیک شد. برخی از آنها رهگیری شدند، در حالی که برخی دیگر در هرتزلیا و بنی براک سقوط کردند. به گفته این رسانه‌ها، یک نفر در هرتزلیا در شمال تل‌آویو در این حملات زخمی شد. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز نوشت پس از حمله موشکی شدید از غزه، آژیر خطر در تمام شهرهای مرکزی اراضی اشغالی و تل‌آویو بزرگ (شامل یافا، رمت گن، پتح تیکوا، هد هشارون، رمت هشارون، گیواتائیم و چند شهر کوچک دیگر) به صدا درآمد. خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد آژیر خطر در بیش از ۲۰ شهر و شهرک در مرکز اسرائیل و تل‌آویو به صدا درآمد.  رسانه‌های عبری همچنین نوشتند ارتش تایید کرده 8 موشک به سمت «غوش دان و هشارون» شلیک شده است. بر اساس این گزارش، ارتش معتقد است موشک‌ها از یک کیلومتری محل استقرار نیروهایش در رفح شلیک شده‌ است. رسانه‌های عبری‌زبان افزودند موشک‌هایی بین «یاکوم و حروتسیم» در هشارون شلیک شدند، همچنین کادر پزشکی ۲ زخمی را به بیمارستان مائیر منتقل کردند. طبق گزارش این رسانه‌ها به نقل از منبع امنیتی، حماس موشک‌های بسیاری دارد که می‌توانند از رفح  به سمت غوش‌دان شلیک شوند. به این ترتیب رسانه‌ها نوشتند موجی از موشک‌ها از رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه به قلب اراضی اشغالی شلیک شدند. این نخستین حملات القسام به تل‌آویو بعد از گذشت چند ماه از جنگ غزه است. رسانه‌های اسرائیلی نوشتند از چهار ماه پیش این نخستین بار است که تل‌آویو هدف حملات موشکی از غزه قرار می‌گیرد. رادیو ارتش اسرائیل هم گزارش داد که 12 موشک از رفح، جایی در جنوب غزه به «قلب اسرائیل» شلیک شده است.  مجاهدان گردان‌های قسام در منطقه بلوک ۲ و خیابان الداخلیه در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه نیز ۵ تانک، ۲ بولدوزر نظامی و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را با راکت‌های ضدزره یاسین ۱۰۵ و تاندوم و بمب‌های شواظ و‌العمل الفدائی هدف قرار دادند. کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد حمله موشکی مقاومت فلسطین از نزدیکی پایگاه‌های ارتش اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام شده است!
***
تکرار 7 اکتبر
محمدمحسن فایضی*: در ساعات پایانی روز شنبه در اقدامی غیرمعمول اعلام شد تا ساعتی دیگر سخنگوی نیروهای قسام یک پیغام تصویری کوتاه منتشر خواهد کرد؛ پیغام 5 دقیقه‌ای که در آن ابوعبیده گفت: مجاهدان ما بعدازظهر شنبه عملیات پیچیده‌ای را در شمال نوار غزه (جبالیا) انجام دادند و یک گروه از  نیروهای صهیونیست را به داخل تونلی کشاندند و سپس آن را منفجر کردند. در این عملیات تعدادی از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. پیغام ابوعبیده که همراه با تصاویری از کشیده شدن یک سرباز صهیونیست در یک تونل توسط یک مجاهد با دمپایی همراه بود، نیمه شب همه را شوکه و غافلگیر کرد. در تصاویر منتشر شده از سوی قسام  مشخص نیست سرباز اسیر شده مجروح یا زنده است اما برای نخستین‌بار از 7 اکتبر حماس بار دیگر موفق به اسیر‌گیری از صهیونیست‌ها می‌شود. هر چند دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی کل سخنان ابوعبیده و رخ دادن اتفاق سخت امنیتی برای نیروهای صهیونیستی در جبالیا را منکر شد اما سخنان او جدی گرفته نشد و از زمان انتشار کلیپ سخنان ابوعبیده تا ظهر روز دوشنبه در مناطقی از شهرهای نوار غزه، کرانه باختری و حتی اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان شاهد خوشحالی مردم از این اتفاق بودیم. در پی انتشار خبر اسارت چند نظامی رژیم اشغالگر در غزه، شهرهای «دورا» و «صور» و اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» و «نهر البارد» و چند اردوگاه دیگر شاهد شادی و سرور اهالی بود. منابع فلسطینی بامداد یکشنبه گزارش دادند پس از اعلام سخنگوی گردان‌های قسام مبنی بر به اسارت درآمدن نظامیان صهیونیست در شمال غزه، مردم لبنان و کرانه باختری به خیابان‌ها آمده و شادی کردند. در کرانه باختری نیز از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر بلند شد و از مردم می‌خواست به خیابان‌ها بیایند. صدای تکبیر از بلندگوهای مسجد الضاحیه در جنوب بیروت نیز شنیده می‌شد. این در حالی بود که در آن سوی میدان جنگ، صهیونیست‌ها به بایکوت کامل این موضوع به دستور اداره سانسور اطلاعات ارتش پرداختند. 
با این حال زمزمه‌هایی در برخی رسانه‌های عبری در واکنش به این اتفاق شنیده می‌شود. به طور مثال هدشوت عبری درباره اعلام اسارت سربازان در جبالیا نوشت: «با توجه به تجربه قبلی اعلامیه‌های حماس، آنها معمولا اهل اخبار جعلی نیستند؛ اگر این جنگ روانی نیست، باید 24 ساعت صبر کنیم تا بدانیم حقیقت چیست». خود صهیونیست‌ها می‌دانند ابوعبیده اگر ادعایی در گفت‌وگو یا پیام‌های متنی و تصویری‌اش مطرح کند، نه تنها فیک نیست، بلکه برای آن ادعا تصویر و فیلم عملیات را هم در اختیار دارد. حاتم فلاحی، کارشناس نظامی عراقی در گفت‌وگو با الجزیره درباره عملیات جبالیا گفت: «عملیات کمین در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه که سخنگوی قسام از آن خبر داد، دارای سطح بالایی از برنامه‌ریزی استراتژیک و میدانی است که ارتش‌ها هم قادر به انجام آن نیستند.  کشتن، زخمی کردن و اسارت یک گروه کامل از نیروهای اسرائیلی بیانگر این است که سیستم فرماندهی و کنترل مقاومت عالی و حرفه‌ای است. مبارزان بی‌درجه حماس، نظامیان و افسرانی دارای درجه را در هم شکستند». ارزش نظامی کمین در جبالیا و اینکه چه تعداد اسیر گرفته شده، بخشی از مساله است اما ارزش این اتفاق، در مسیر توفان الاقصی و تاثیر آن بر آینده جنگ است. 
برای درک این مساله شرایط کنونی را بررسی می‌کنیم. بعد از چند ماه درگیری تقریبا 50 روز پیش بود (7 آوریل) که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت کاملا از کل نوار غزه جز منطقه حائل بین شمال و جنوب و حائل یک کیلومتری مرز غزه عقب‌نشینی کند. دلیل این عقب‌نشینی هرچند آماده‌سازی برای مرحله سوم و حملات نقطه‌زنی اعلام شد اما کاملا ناشی از به بن‌بست رسیدن در میدان و عملیات‌ زمینی بود. با این وجود درست فردای پذیرش آتش‌بس از سوی هنیه (7 مه)، جنگ دوباره به اوج برگشت و در کنار حملات هوایی گسترده، حمله زمینی به شرق رفح و شهر غزه (جبالیا) دوباره شروع شد. حالا ۲ هفته است کاملا وضعیت دوباره جنگی شده، مرزها بسته شده، ورود کالاها به صفر رسیده، حملات قسام و سرایا القدس هم به ماه اول توفان الاقصی برگشته است. 
نتانیاهو به ‌رغم فشارهای داخلی، اختلافات با ارتش، عدم همراهی بایدن در روش جنگ و پرونده دیوان لاهه تلاش دارد با باز نگه داشتن آتش در نوار غزه و سپس در جبهه شمال تا انتخابات آینده آمریکا و به فراموشی سپرده شدن اسرا با کشته شدن بیشتر آنها، راه فراری برای پایان عمر سیاسی خود پیدا کند اما قسام با اقدامی شجاعانه و دقیق، کار نتانیاهو را با مشکل بسیار جدی‌ای روبه‌رو کرد. نتانیاهو در مقابل مخالفانش در هر سطحی یک استدلال ثابت داشت و آن هم این بود که تنها راه عدم تکرار 7 اکتبر، نابودی حماس به هر قیمتی و سپس برنامه‌ریزی برای آینده نوار غزه است. اقدام حماس تیر خلاصی بر همه 8 ماه ادعاهای نتانیاهو و ارتش او بود، زیرا بازدارندگی و عدم تکرار 7 اکتبر نه تنها محقق نشد، بلکه در قلب جبالیا که مرکز حملات رژیم در 8 ماه اخیر بوده، بار دیگر 7 اکتبر تکرار شد.
کارشناس مسائل فلسطین *

 


Page Generated in 0/0061 sec