printlogo


کد خبر: 285829تاریخ: 1403/3/7 00:00
دور دنیا

باقری، ولایتی و خرازی درگذشت مادر سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند
سرپرست وزارت امور خارجه، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پیام‌هایی خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان، درگذشت والده سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی به سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان درگذشت والده ماجده وی را تسلیت گفت. در پیام تسلیت سرپرست وزارت امور خارجه آمده است: با اندوه فراوان، خبر غم‌انگیز رحلت والده ماجده جنابعالی الحاجه ‌ام حسن را دریافت کردم و موجب تاثر و تالم شد. این ضایعه جانگداز را خدمت جنابعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم. بی‌شک، نقش آن مادر بزرگوار در پرورش فرزند برومند و مجاهدی مانند جنابعالی و تحمل مصائب و صبر و شکیبایی او، کمتر از جهاد مجاهدان حزب‌الله و مقاومت قهرمانانه لبنان نیست. از خداوند متعال برای آن مرحومه غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم. در همین راستا، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز درگذشت مادر سید حسن نصرالله را تسلیت گفت. علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پیامی درگذشت مادر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: 
انا لله و انا الیه راجعون. محضر حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدحسن نصرالله، دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان؛ خبر درگذشت والده مکرمه جنابعالی موجب تاسف و تألم فراوان گردید، از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران واسعه الهی و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌نمایم، سلامتی و توفیقات روز افزون جنابعالی را آرزومندم. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در پیامی درگذشت مادر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت. «نهدیه صفی‌الدین» همسر سیدعبدالکریم نصرالله و مادر دبیرکل حزب‌الله لبنان، که به «ام حسن» مشهور بود، پس از یک دوره بیماری روز شنبه دار فانی را وداع گفت. حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای خبر درگذشت مادر دبیرکل این جنبش را تایید کرد.
***
سودان: روسیه در دریای سرخ صاحب پایگاه می‌شود
معاون شورای حاکمیتی سودان گفت این کشور به‌زودی توافقی با روسیه امضا خواهد کرد که در آن مسکو در ازای بهره‌مندی از یک مرکز دریایی لجستیک در دریای سرخ، به سودان کمک نظامی خواهد کرد. «یاسر عطا» افزود این کشور به‌زودی به درخواست روسیه توافقی امضا خواهد کرد که بر اساس آن سودان در ازای دریافت سلاح و مهمات، در دریای سرخ به روسیه یک جایگاه سوخت‌گیری و حمایت لجستیک ارائه می‌دهد. این ۲ کشور در دوره ریاست‌جمهوری «عمر البشیر» توافقی در رابطه با یک پایگاه نیروی دریایی امضا کردند اما ارتش سودان اعلام کرد این توافق هرگز اجرایی نشده و در دست بازنگری است. «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه کرملین در سفر اخیر خود به سودان پیشنهاد داد توافقنامه‌ تاسیس پایگاه لجستیک دریایی روسیه در بندر «پورت» سودان اجرایی شود و در مقابل، روسیه از ارتش سودان حمایت نظامی به عمل آورد. یاسر عطا در تلویزیون سودان گفت روسیه پیشنهاداتی را برای همکاری در حوزه‌های مختلف مطرح کرده است، از جمله در حوزه کشاورزی، معادن، بنادر و استخراج طلا. وی همچنین با بیان اینکه منافع سودان بر هر چیز دیگری برتری دارد، گفت: «سودان برای امضای توافقنامه‌های مشابهی با دیگر کشورها از جمله آمریکا، عربستان و مصر نیز آماده است». 
***
آزادی ۱۱۲ اسیر جنگی از سوی صنعا
منابع رسانه‌ای روز یکشنبه از آزادی ۱۱۲ اسیر جنگی در اقدام یک‌جانبه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله خبر دادند. شبکه المسیره دیروز در این باره اعلام کرد کمیته ملی امور اسرای یمن در اقدامی یک‌جانبه ۱۱۲ اسیر جنگی را آزاد کرد. کمیته ملی امور اسرای یمن اعلام کرد این افراد در جریان جنگ در جبهه‌های مختلف به اسارت گرفته شده بودند. «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در این باره اظهار کرد: این ابتکار در راستای اجرای دستورات «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن و بر اساس انگیزه‌های بشردوستانه انجام شده است. وی بر موضع قاطع و مستمر صنعا و آمادگی کامل آن برای اجرای تمام توافق‌های امضا شده بدون هیچ پیش‌شرطی و طبق ترتیب‌های توافق شده با سازمان ملل تاکید کرد. آخرین بار که انصارالله اقدام به آزادی اسرا کرد آوریل ۲۰۲۳ بود که ۲۵۰ نیروی انصارالله در برابر ۷۰ نفر از نیروهای دولت مستعفی یمن مبادله شدند. 
***
طرح «سربازی اجباری» در انگلیس احیا می‌شود
نخست‌وزیر انگلیس در اقدامی جنجال‌برانگیز اعلام کرد اگر در انتخابات، حزب حاکم محافظه‌کار پیروز شود، قانون سربازی اجباری را در این کشور اجرایی خواهد کرد. «ریشی سوناک» هفته گذشته از انحلال پارلمان و موافقت پادشاه بریتانیا در این باره خبر داد و گفت انتخابات سراسری در ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار خواهد شد. روزنامه دیلی‌میل با اشاره به تصمیم نخست‌وزیر انگلیس نوشت: «طبق طرح نخست‌وزیر مبنی بر احیای سربازی اجباری که انتظار می‌رود حدود 2.5 میلیارد پوند خرج به همراه داشته باشد، تمام افراد ۱۸ سال یا باید برای برنامه‌های تمام‌وقت به ارتش ملحق شوند یا اینکه ۲۵ روز در سال را در نهادهایی نظیر اداره پلیس یا نظام سلامت ملی بریتانیا (NHS) کار داوطلبانه انجام دهند». سوناک استدلال کرد: «خدمت اجباری، به احیای روحیه ملی کمک و فرصت‌هایی را برای تغییر زندگی جوانان کشور ایجاد خواهد کرد». این تصمیم احتمالی دولت انگلیس درحالی مطرح شده است که رسانه‌های غربی از جمله نشریه تایمز گزارش‌هایی پیرامون قدرت نظامی رو به زوال انگلیس و کاهش تعداد سربازهای این کشور منتشر کرده‌اند. 

Page Generated in 0/0055 sec