printlogo


کد خبر: 285841تاریخ: 1403/3/7 00:00
بارندگی‌های نرمال 2 ماه اخیر وضعیت ذخایر آبی 26 استان را در شرایط مناسب قرار داد؛ افزایش 5 درصدی حجم پرشدگی سدها نسبت به سال گذشته
بهار بارش‌ها

گروه اجتماعی: وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در حالی بهتر گزارش شده است که بارندگی‌های نرمال بهاری باعث شد کم‌بارشی‌های فصول گذشته تا حد قابل توجهی جبران شود، به طوری که ورودی آب به سدهای کشور تا پایان اردیبهشت 32.2 میلیارد مترمکعب بوده که این میزان ورودی آب به سدها باعث افزایش ۵ درصدی حجم پرشدگی مخازن نسبت به سال قبل شده است. بارش‌های ۲ ماه گذشته همچنین وضعیت ذخایر آب سدهای کشور را در اغلب استان‌های کشور بهبود بخشید و باعث شد برخی سدها در پی ورودی حجم بالای آب سرریز شود و برخی استان‌ها همچون خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، یزد و هرمزگان هم که به دلیل کم‌بارشی در طول سال با کمبود جدی منابع آبی مواجه بودند با وقوع بارش‌های سیل‌آسا تا حدی از تنش آبی خارج شدند، هر چند در برخی استان‌ها خساراتی نیز به بار آمد. بر این اساس سخنگوی صنعت آب با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میانگین میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه را ۶۸ درصد اعلام کرد و گفت: ورودی آب به سدهای کشور اگرچه قابل توجه است ولی همچنان میزان پرشدگی ۱۵ درصد سدهای مهم کشور رضایت‌بخش نیست. فیروز قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: ورودی سدهای کشور تاکنون 32.2 میلیارد متر مکعب بوده و این میزان ورودی باعث افزایش ۵ درصدی حجم پرشدگی مخازن نسبت به سال قبل شده است. وی با اشاره به کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارش‌ها در استان تهران نسبت به وضعیت نرمال، درصد پرشدگی سدهای تامین‌کننده آب شرب پایتخت را ۳۰ درصد خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به شروع فصل گرم و افزایش نیاز آبی، مدیریت مصرف در سطح کشور بویژه در آب شرب پایتخت بسیار حائز اهمیت است. قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس شبکه باران‌سنجی، مبنای وزارت نیرو بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: استان‌های تهران، قزوین، بوشهر، سمنان و فارس بیشترین کاهش بارندگی را دارند و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، خراسان جنوبی و ایلام از بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال برخوردار هستند.
* بارش‌های فرانرمال در دوسوم استان‌های کشور
اغلب استان‌ها بویژه استان‌های واقع در غرب و شمال غرب کشور از نظر بارش‌های بهاری وضعیت مطلوبی داشته‌اند و خوشبختانه بارندگی در آنها در حد نرمال و فراتر از نرمال بوده است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: استان‌های تهران، سمنان و قزوین از نظر کم‌بارشی در بالاترین رتبه قرار دارند. احد وظیفه درباره وضعیت دما و بارش در خرداد ماه اظهار کرد: خرداد چندان ماه پربارشی در ایران نیست و انتظار داریم بارش در ماه جاری تقریبا در حد نرمال باقی بماند، هرچند بویژه در نیمه دوم این ماه چندان باران نمی‌بارد. دما طی خرداد به‌طور متوسط یک تا 2 درجه سلسیوس فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، علاوه بر آن تابستانی گرم‌تر از وضعیت نرمال را انتظار داریم. وی در ادامه با اشاره به بارش‌های ماه‌های گذشته گفت: بارندگی‌های فصلی خوشبختانه طی فروردین و اردیبهشت خوب و به ‌طور متوسط حدود ۶۰ درصد بیش از حد نرمال بود و تا حد زیادی توانست کمبود بارش در فصل پاییز و نیمه اول فصل زمستان را جبران کند. در کل اسفند، فروردین و اردیبهشت خوشبختانه ماه‌های خیلی خوبی از نظر بارش بودند، بویژه اردیبهشت‌‌ماه که بارش‌های فراتر از نرمال زیادی ثبت شد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: مشکل ما بویژه در استان‌هایی است که یا بارش‌های داخلی کمی دارند یا متاثر از بارش‌های کشورهای همسایه هستند، البته با بارش‌های اخیر شرایط بهتر شد. وی با بیان اینکه دامنه‌های جنوبی البرز از شمال غرب تا شمال شرق به‌طور نسبی کم‌بارش هستند که شامل تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی می‌شوند، گفت: استان‌های تهران، سمنان و قزوین از نظر کم‌بارشی در بالاترین رتبه قرار دارند، به‌گونه‌ای که بارندگی در استان‌های قزوین و سمنان تا ۴۰ درصد و در استان تهران ۳۶ درصد کمتر از وضعیت نرمال بوده است. البرز نیز چون حوضه مشترک با تهران دارد، می‌تواند در دسته کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گنجانده شود. به گفته وظیفه، وضعیت بارش در استان‌های قم و مرکزی نیز چندان رضایتبخش نیست. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بارش‌های بهاره توزیع خیلی خوبی داشته است، اظهار کرد: سایر استان‌ها بویژه استان‌های واقع در غرب و شمال غرب از نظر بارش وضعیت مطلوبی داشته‌اند و خوشبختانه بارندگی در آنها در حد نرمال و فراتر از نرمال بوده است، بنابراین انتظار می‌رود از نظر کشاورزی سال پرمحصولی داشته باشیم. وظیفه در پایان درباره وضعیت دمای اردیبهشت گفت: میانگین دمای هوا طی ماه گذشته در حد نرمال تا فراتر از حد نرمال بود و بی‌هنجاری دمایی شدید نداشتیم.
* تداوم رگبار باران در نقاط مختلف کشور
به دنبال بارش‌های بهاری، اغلب استان‌های کشور همچنان با بارش پراکنده باران مواجهند چنانکه طبق گزارش سازمان هواشناسی، روز گذشته ساکنان استان‌های گیلان، مازندران، شمال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و برخی نقاط استان‌های اردبیل، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، سمنان، شمال استان‌های اصفهان و یزد، جنوب ایلام، ارتفاعات استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری در برخی ساعات شاهد رگبار باران بودند. بر این اساس رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف ایران و افزایش دما در نوار شمالی کشور خبر داد. صادق ضیاییان افزود: از دوشنبه تا پنجشنبه (۷ تا ۱۰ خرداد) در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات استان‌های واقع در شمال غرب و ارتفاعات مرکزی البرز رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود، همچنین از دوشنبه تا پایان هفته روند افزایش دما در نوار شمالی کشور بویژه در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل رخ خواهد داد. به گفته ضیاییان، یکشنبه دریای خزر و دوشنبه و سه‌شنبه خلیج ‌فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.
***
رفع نگرانی کمبود ذخایر آبی
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط ‌زیست گفت: بارش‌ها در سال آبی جاری هر چند مناسب بوده و باعث شد در برخی استان‌ها که با کمبود منابع آبی مواجه بودند نگرانی‌ها تا حدی برطرف شود ولی چنانچه برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم در سال‌های گذشته اجرا می‌شد، بی‌تردید نه‌تنها بارش‌های سیل‌آسا خسارتی به بار نمی‌آورد، بلکه با اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گسترده، آب قابل توجهی جذب زمین می‌شد و فرسایش خاک نیز اتفاق نمی‌افتاد. داریوش گلعلی‌زاده در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه هم‌اکنون استان‌هایی نظیر اصفهان، فارس، کرمان، تهران به دلیل استفاده بیش از حد از منابع سفره‌های آب زیرزمینی با فرونشست مواجه هستند، افزود: به منظور حفاظت و صیانت از آب و خاک در برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ای تحت عنوان مدیریت تغییرات اقلیمی با رویکرد افزایش سازگاری با اثرات آن و کاهش آسیب‌پذیری تدوین و تصویب شده است تا تمام بخش‌های کشور ماموریت خود را در اجرای این مصوبه منطبق کنند؛ اقدامی که بی‌تردید باعث جلوگیری از هدررفت منابع آبی شده و از طرفی طبیعت نیز در معرض تخریب قرار نمی‌گیرد. گلعلی‌زاده ادامه داد: اگر فرونشست اتفاق بیفتد دیگر آن بخش از خاک قابل برگشت نیست و چون دیگر قابلیت جذب آب ندارد، با بارش‌های تند موجب تشدید سیلاب می‌شود.

 


Page Generated in 0/0064 sec