printlogo


کد خبر: 285844تاریخ: 1403/3/7 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ گزارش بانک مرکزی از کاهش 88 درصدی تورم مسکن طی یک سال گذشته
کمر تورم مسکن شکست
تحویل ۴۱۵۷ واحد مسکونی و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۲ هزار واحد در شهرهای مختلف استان یزد

گروه اقتصادی: در ادامه افتتاح‌های واحدهای ساخته‌شده در پروژه نهضت ملی مسکن، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به یزد سفر کرد. 
در سفر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به این استان ۴ هزار و ۱۵۷ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شامل مسکن تکمیلی، تدریجی، بازآفرینی شهری، مسکن روستایی و خودمالکی افتتاح شد، همچنین عملیات اجرایی بیش از ۲۲ هزار واحد در شهرهای مختلف این استان نیز با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. علاوه بر این، طی این مراسم ۴ هزار و ۴۱۲ قطعه زمین در قالب گروه ساخت به متقاضیان واگذار شد. مهرداد بذرپاش در ادامه سفرهای استانی خود در راستای آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از طرح‌های حوزه راه و شهرسازی دیروز به استان یزد سفر کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: آثار اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن به مرور آشکار می‌شود. مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح ۱۶۰ واحد مسکونی در منطقه آزادشهر یزد و همزمان با تحویل بیش از ۴ هزار و ۱۵۷ واحد مسکونی در استان یزد گفت: دولت سیزدهم با وجود همه سختی‌هایی که با آن مواجه بود، به صورت جهادی در حوزه مسکن ورود کرده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، آثار اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن به مرور آشکار می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید تأمین مسکن مردم بود و در همه روزها توسط شخص رئیس‌جمهور یا دفتر ایشان طرح‌های مسکن پیگیری می‌شد. وزیر راه و شهرسازی افزود: این دولت با شجاعت و به صورت جهادی طرح‌های مسکن را پیش برده است و می‌دانستیم در این مسیر انتقادهایی به دولت خواهد شد اما وعده رئیس‌جمهوری برای ساخت سالی یک میلیون مسکن بر اساس نیاز مردم بود. بذرپاش ادامه داد: کاهش آمار بیکاری، همچنین فعالیت بیشتر اقتصادی، ارتباط مستقیمی با صنعت ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی در حوزه مسکن دارد و تمام ظرفیت‌های کشور در این بخش به‌کار گرفته شده است. وی اظهار کرد: سال گذشته رکورد صدور پروانه بهره‌برداری در بافت‌های فرسوده شکسته شد و در روستاها نیز ۶۰۰ هزار قطعه زمین در دست ساخت است و امیدواریم این عدد به یک میلیون واحد برسد. وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس سیاست‌های این وزارتخانه، استان یزد که پیشتاز فعالیت در حوزه مسکن ملی است و ساخت ۵۰ درصد مسکن این طرح در یزد به صورت یک‌طبقه حیاط‌دار در دستور کار قرار گرفت تا بر اساس فرهنگ اسلامی ساخته شود و هرچند نسبت به سال‌های گذشته بانک‌ها بیشتر پای کار بودند، اما اگر همت و همکاری بیشتر شود، اتفاقات بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی که تاکنون انجام شده قابل تحقق خواهد بود.
* یزد در آغاز عملیات اجرایی واحدهای نهضت ملی مسکن از برنامه جلوتر است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استان یزد از استان‌های پیشتاز در زمینه تولید مسکن است، گفت: تعداد واحدهایی که عملیات اجرایی آنها در استان یزد آغاز شده از برنامه‌های تعیین‌شده بیشتر است. مهرداد بذرپاش گفت: پروژه‌های مسکن با سرعت بالایی پیش می‌رود و اگر تأمین مالی بانک‌ها تسریع شود، اتمام پروژه‌ها نیز تسهیل خواهد شد. وی ادامه داد: عملیات ساخت و تکمیل بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال انجام است و از این تعداد ۵۵۰ هزار واحد به اتمام رسیده و تقدیم مردم شده است. وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: در استان یزد که یکی از استان‌های پیشتاز در بخش مسکن به شمار می‌رود، عملیات اجرایی طرح‌های مسکن مازاد بر برنامه‌های از پیش تعیین شده نیز آغاز شده است. 
بذرپاش با اشاره به اینکه حوزه مسکن در بخش‌های دیگر کشور نیز به همین صورت است، افزود: در هر هفته چند بار استان‌ها درخواست دارند برای افتتاح پروژه‌ها حاضر شویم و این نشان از سرعت قابل قبول پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور دارد. 
وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که رئیس‌جمهور شهید بر آن اهتمام داشت، موضوع ساخت مسکن بود که با وجود انتقادها با شجاعت این کار را آغاز کرد و اکنون اثراتش در جامعه در حال دیده ‌شدن است و ظرفیتی در دولت نبود که در حوزه مسکن به خدمت گرفته نشود. از این ‌رو امیدواریم هم واحدهای جدید را تعریف کنیم و هم واحدهای موجود را با سرعت به اتمام برسانیم و تقدیم مردم کنیم.
* قطعه جدید کریدور شمال - جنوب
وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان یزد، پس از بهره‌برداری نهایی از پروژه راه‌آهن یزد - اقلید، ایستگاه راه‌آهن مهریز را نیز افتتاح کرد. مسیر راه‌ آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد، همچنین این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی، ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره‌برداری از خط ریلی یزد - اقلید، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد ۴ ساعت کاهش می‌یابد و این کاهش اثرات مهمی در صرفه‌جویی انرژی و زمان، همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر در این مسیر دارد.
بذرپاش پروژه راه‌آهن یزد – اقلید را یکی از پروژه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار کرد: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
بذرپاش ادامه داد: یزد به عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری یابد.
* تکمیل ایستگاه‌های ناتمام و رفع ایرادات راه‌آهن اقلید - یزد
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از ۲ روز نیز نخستین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می‌شود، گفت: راه‌آهن یزد – اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه‌جایی بار خواهد داشت. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه معادن بزرگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استان‌ها بوده است. وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سایر دست‌اندرکاران این پروژه گفت: اتفاق دیگری که رخ می‌دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی در عمل در راستای کلان پروژه «ایران راه» می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند. بذرپاش با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه انجام و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است.
* اولین قطار مسافری ۲ روز دیگر در مسیر یزد - اقلید حرکت می‌کند
وزیر راه و شهرسازی همچنین از حرکت نخستین قطار مسافری در مسیر ریلی یزد - اقلید طی ۲ روز آینده خبر داد. مهرداد بذرپاش در آیین بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید که در محل ایستگاه مهریز در ۳۰ کیلومتری ایستگاه شهر یزد برگزار شد، گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته که امید است با تداوم این روند افزایشی تا پایان سال حجم جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی به ۲۰ میلیون تن برسد. وی اظهار کرد: این آمار نشان از اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در زیرساخت‌های این بخش همچنین توسعه روابط دیپلماتیک کشور در دولت سیزدهم است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: راه‌آهن یزد – اقلید یکی از طرح‌های مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود و پس از حادثه بالگرد نیز با تاکید سرپرست ریاست‌جمهوری در جلسه هیات دولت مقرر شد تا پایان عمر دولت سیزدهم تمام طرح‌ها بدون وقفه دنبال شود. وی به اهمیت اجرای این طرح که ۲۴۵ کیلومتر از ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر آن در یزد واقع شده اشاره و اظهار کرد: یزد از مهم‌ترین باراندازهای ریلی کشور است و سهم بالای جابه‌جایی ریلی بار را دارد.
بذرپاش با اشاره به جایگاه کریدوری راه‌آهن یزد، یکی از خدمات این مسیر ریلی جدید را جابه‌جایی زائران آستان مقدس رضوی از جنوب غرب کشور به مشهد مقدس با کاهش زمان سیر ۴ ساعته برشمرد و گفت: بعد از راه‌اندازی مسیر شیراز – بوشهر نیز این مسیر نقش قابل‌توجهی در ترانزیت کالا خواهد داشت. وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قطار باری از امروز در این مسیر حرکت خواهد کرد و قطار مسافربری یزد - اقلید، تا ۲ روز آینده در مدار قرار می‌گیرد. این مسیر از بزرگ‌ترین کریدورهای ریلی کشور است و نقش مهمی در توسعه کشور و استان یزد دارد. وزیر راه و شهرسازی، در ادامه سفرهای استانی و بهره‌برداری از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در مناطق مختلف کشور، صبح روز یکشنبه ۶خردادماه وارد استان یزد شد.
***
تورم مسکن در اردیبهشت 12.5 درصد شد
رئیس کل بانک مرکزی از کاهش تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران به 12.5 درصد در پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد که کمترین رقم از آذر سال ۹۶ تاکنون به شمار می‌رود و از کنترل نسبی رشد قیمت در کشور حکایت دارد.
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای عالی مسکن اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که اردیبهشت‌ ۱۴۰۲، حدود 107.2 درصد بود اردیبهشت امسال به حدود 12.5 درصد رسیده که نشان دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است. در عین حال حجم معاملات اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 11.8 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر آمارها نشان می‌دهد توأم با افزایش حجم معاملات، رشد قیمت در بازار مسکن به میزان مطلوبی کنترل شده است.
فرزین با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۲۶ هزار قرارداد نهضت ملی مسکن را نظام بانکی منعقد کرده و میزان تسهیلات ساخت مسکن که در سال ۱۴۰۲ پرداخت شده هم رشد ۳۰۴ درصدی دارد، گفت: رشد نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به عنوان نمایه‌ای از تغییرات قیمت مسکن در کل کشور، اردیبهشت امسال در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت. در این جلسه همچنین گزارشی از عملکرد بانک‌های عامل در قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد: تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ هزار فقره قرارداد به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۲۶ هزار فقره قرارداد به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان با رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت امسال رسیده است.
همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۷۵ درصدی تا پایان اردیبهشت امسال را تجربه کرده است.
وزارت راه و شهرسازی از ابتدای سال‌ 1402 با سیاست‌های مختلف در پی آن بوده تا از التهابات و هیجانات بازار مسکن بکاهد که نخستین گام در این مسیر برخورد با بنگاه‌های غیرمجاز بود. در این راستا تنها در استان تهران 1400 واحد مشاور املاک تعطیل شد یا در شهر پردیس بیش از 100 بنگاه املاک به همین سرنوشت دچار شدند.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن جدی‌تر از گذشته وارد عمل شد، به طوری که در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است و اخبار بسیار مثبتی از تخصیص بیش از یک میلیون قطعه واحد زمین در سراسر کشور به گوش می‌رسد.
بحث رایگان‌سازی ثبت قراردادهای اجاره‌بها در سامانه خودنویس نیز باعث شفافیت در این زمینه شد و توانست تا حدودی در میزان اجاره‌بها تاثیرگذار باشد و دست مشاوران املاک را برای افزایش در این ناحیه ببندد.

 


Page Generated in 0/0062 sec