printlogo


کد خبر: 285846تاریخ: 1403/3/7 00:00
اخبار

سخنگوی شورای نگهبان:
ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری انجام می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت قانون، ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را به صورت حضوری پیش‌بینی  کرده و در ادوار گذشته هم ثبت‌نام به همین صورت بوده است.
هادی طحان‌نظیف دیروز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با ذکر مطلب فوق، افزود: اخیرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام را به صورت مجازی داشتیم و علت نیز این بود که قانون انتخابات در این باره اصلاح شده بود و پیش‌بینی پیش‌ثبت‌نام به صورت مجازی انجام شده بود.
وی تاکید کرد: در روزهای اخیر همکاران وزارت کشور در گفت‌وگوهایی که با موضوعات مرتبط با انتخابات داشتیم، پیشنهادی مطرح کردند که در کنار ثبت‌نامی که به صورت حضوری انجام می‌شود، دریافت مدارک را به صورت الکترونیک داشته باشیم و ما هم در شورای نگهبان با این پیشنهاد مخالفتی نداشتیم و قرار بود سامانه‌ای را هم که در این باره معرفی کردند، بررسی کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: در جلسات کارشناسی که با آنان داشتیم بویژه جلسه‌ای که قبل از ظهر امروز (یکشنبه) برگزار شد، این مباحث مجدد مطرح و جمع‌بندی همکاران وزارت کشور این بود که با توجه به اینکه ثبت‌نام به صورت حضوری است، دریافت مدارک هم به صورت حضوری باشد و با توجه به زمان کمی هم که تا آغاز ثبت‌نام باقی مانده است، محدودیتی برای داوطلبان ایجاد نکنیم.
وی درباره صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مجلس هم بیان کرد: در مراحل قبل اعلام کرده بودم که صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به جز حوزه انتخابیه کرمانشاه به تایید شورای نگهبان رسیده است، از این حوزه انتخابیه گزارشاتی داشتیم که بررسی کردیم و نهایتا بررسی‌های ما به نتیجه رسید و صحت انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه هم به تایید شورای نگهبان رسید.
وی افزود: به خاطر وصول برخی گزارش‌ها تخلفاتی که هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دریافت کرده بود، آرای ۵ شعبه اخذ رای ابطال شد که مراتب به اطلاع وزارت کشور خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: ابطال این ۵ شعبه تغییری در نتیجه آرا ایجاد نخواهد کرد و با تایید این حوزه انتخابیه، صحت انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه تایید می‌شود و فردا (امروز دوشنبه) تمام منتخبان در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.
***
اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری
ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره یک، شرایط ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و خبر داد روز پنجشنبه ۱۰ خردادماه جاری فرآیند انتخابات آغاز می‌شود. در متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور آمده است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دکتر رئیسی و همراهان ایشان به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه مورخ 10/3/1403 تا روز دوشنبه مورخ 14/3/1403 جمعا به مدت 5 روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ (به‌مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور انجام می‌پذیرد.
در این اطلاعیه با استناد به ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط داوطلبان هنگام ثبت‌نام اعلام شده است، همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ 20/10/1396 شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ 8/2/1400، دارا بودن شرایط داوطلبان جهت ثبت‌نام اعلام شده است.
در بخشی از این اطلاعیه تاکید شده است که ثبت‌نام در انتخابات به‌معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان برعهده شورای نگهبان است و داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت‌نام خود می‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام کنند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت‌نام به اعتراضات رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می‌کند.
***
وزیر کشور دستور شروع انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کرد
وزیر کشور دیروز در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی، صادر کرد. متن نامه احمد وحیدی به این شرح است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، در اجرای اصل یکصدو‌سی‌ویکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صادر می‌شود. ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر کشور نیز نسبت به تشکیل هیات‌های اجرایی از روز یکشنبه مورخ 6/۳/1403 حداکثر در مدت 3 روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام کرده و وصول این بخشنامه را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

Page Generated in 0/0060 sec