printlogo


کد خبر: 285856تاریخ: 1403/3/7 00:00
نگاه
اسرائیل در مخمصه جدید

مهدی بختیاری: عصر شنبه «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) اعلام کرد در یک عملیات کمین، تعدادی از نیروهای نظامی اسرائیل در «جبالیا» (شمال نوار غزه) کشته شده و تعدادی نیز به اسارت نیروهای مقاومت فلسطینی درآمدند.
این خبر بلافاصله با تکذیب ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد اما حماس در پاسخ به این تکذیبیه، تصاویر کوتاهی از کشیدن یکی از همین نظامیان (در فیلم مشخص نیست فرد مورد نظر زنده است یا مرده) به داخل یکی از تونل‌های غزه منتشر کرد و تصاویر تجهیزات برخی از این افراد را هم به نمایش گذاشت.
انتشار این خبر و متعاقب آن، نمایش فیلم مذکور، موجی از نگرانی را در میان مقامات رژیم صهیونیستی و ساکنان سرزمین‌های اشغالی برانگیخت و موجب اعتراضات بیشتر درباره عملکرد دولت نتانیاهو و عدم موفقیت ارتش اسرائیل در نوار غزه شد.
رژیم صهیونیستی که هنوز نتوانسته از زیر بار سنگین شکست‌های اطلاعاتی - امنیتی از حماس در روز 7 اکتبر (که موجب کشته شدن 1500 صهیونیست و اسارت ده‌ها نفر دیگر شد) کمر راست کند، حالا باید با یک مشکل و چالش بزرگ امنیتی دیگر دست و پنجه نرم کند.
ارتش اسرائیل 8 ماه است در غزه و شمال سرزمین‌های اشغالی (با حزب‌الله لبنان) درگیر است و نتوانسته هیچ دستاورد قابل قبولی به دست بیاورد.
یکی از مهم‌ترین اهداف اعلام شده توسط فرماندهان و مقامات رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به غزه، همین آزادی اسرای‌شان از دست حماس بود که تعداد زیادی از آنها هم در جریان بمباران‌های سنگین صهیونیست‌ها در غزه توسط ارتش اسرائیل کشته شدند. 
حال ارتش این رژیم نه‌تنها نتوانسته اسرایش را آزاد کند، بلکه در جدیدترین شکست در برابر مقاومت فلسطین و حماس، تعدادی از نیروهایش را هم از دست داده و تعداد دیگری نیز به اسارت درآمده‌اند(!) و این می‌تواند در روزهای آینده، نه تنها در شیوه پایان دادن به جنگ موثر باشد بلکه در ایام پساجنگ نیز اسرائیل را مجبور به دادن امتیازات فراوان به حماس کند؛ حماسی که اسرائیل به دنبال نابودی آن بود اما حالا اسرائیل نه به هدف خودش رسیده و نه حتی توانسته ضربات کاری به ساختار نظامی - سیاسی این جنبش فلسطینی بزند. مقامات رژیم صهیونیستی بخوبی می‌دانند حماس براحتی از خیر امتیاز اسرا نخواهد گذشت.
سال 2011 اسرائیل مجبور شد برای آزادی تنها یک سربازش (گیلعاد شالیط) که سال 2005 در مرز نوار غزه اسیر شده بود، بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی را آزاد کند که در میان آنها «یحیی سنوار» از رهبران فعلی حماس و یکی از کابوس‌های اصلی اسرائیل نیز حضور داشت.
علاوه بر این، دولت نتانیاهو همچنان زیر فشار کمرشکن خانواده‌های اسرای اسرائیلی قرار دارد - و روز به روز نیز بر تجمعات اعتراضی آنها در تل‌آویو افزوده می‌شود - و حالا باید خودش را برای چالشی جدی‌ و از برخی منظرها سخت‌تر از قبل آماده کند.
هنوز مشخص نیست افراد کمین خورده در جبالیا از کدام یگان ارتش هستند. برخی گفته‌اند این افراد - که ظاهرا تعدادشان ۱۶ نفر است - از یگان زبده «شایطت 13» هستند و برخی آنها را مربوط به مهندسی رزمی (یهلوم) می‌دانند اما هرچه باشد، حماس حالا چند برگ برنده و موثر دارد و این برگ‌های برنده، دست حماس را برای فشار بیشتر به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن سریع‌تر به جنگ بازتر می‌کند.
روز به روز بر فشار به نتانیاهو و دولتش بیشتر می‌شود و حالا حماس اعلام کرده وقت هم برای رژیم صهیونیستی
رو به پایان است.

 


Page Generated in 0/0047 sec