printlogo


کد خبر: 285869تاریخ: 1403/3/8 00:00
دور دنیا

نتانیاهو در مخفیگاه اتمی
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به اخبار منتشرشده درباره حضور نتانیاهو پیش ‌از عملیات موشکی ایران در خانه یک میلیاردر آمریکایی در قدس پرداخت که گفته شده در آن پناهگاه اتمی وجود دارد. بنا بر این گزارش، نتانیاهو در عملیات موشکی ایران به ویلای فالیک، میلیاردر آمریکایی در قدس دارای پناهگاه مقاوم در برابر موشک هسته‌ای، پناه برده است. همچنین فالیک حضور نتانیاهو و همسرش در ویلایش را پیش از عملیات ایران تایید اما ادعا می‎کند این حضور تنها یک ملاقات بوده، نه بیشتر. فالیک اجازه بازدید خبرنگار از خانه را نمی‌دهد و به جای آن تصاویری از خانه‎ را برای کانال ۱۲ ارسال می‌کند. کانال ۱۲ افشا می‌کند نتانیاهو از این ویلا به مدت یک ماه بعد از عملیات حماس استفاده می‌کرده است. دفتر نتانیاهو اما اینگونه واکنش نشان داد: نخست‌وزیر باید در محلی باشد که در آن اتاق امن وجود داشته باشد!
***
وال‌استریت ‌ژورنال: 
آمریکا با طرح اروپا علیه ایران در آژانس مخالف است
به گفته دیپلمات‌های آگاه غربی، دولت بایدن به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز است و به همین دلیل متحدان اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد تا از انتقاد از ایران به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌اش دست بردارند. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند ایالات متحده مخالف تلاش‌های بریتانیا و فرانسه برای محکوم کردن ایران در نشست حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل ژوئن است. وال‌استریت ‌ژرونال نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند ایالات متحده تعدادی دیگر از کشورها را تحت فشار قرار داده تا در این نشست رای ممتنع بدهند و گفته است این کاری است که واشنگتن انجام خواهد داد. مقامات آمریکایی لابی علیه قطعنامه را نیز رد کرده‌اند. اختلاف میان مقام‌های غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بشدت آشکار شده است. دیپلمات‌های اروپایی با این ادعا که اقدام نکردن، اقتدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که نظارت بر عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، تضعیف می‌کند، می‌گویند این همچنین اعتبار فشار غرب بر ایران را تضعیف می‌کند و آنها از آنچه به عنوان تلاش‌های واشنگتن برای تضعیف رویکرد آنها می‌دانند، ناامید هستند. یک مقام آمریکایی گفت: واشنگتن با شرکای اروپایی خود پیش از نشست ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بشدت هماهنگ» است اما «هر گونه گمانه‌زنی درباره تصمیم‌گیری زودهنگام است». این مقام مسؤول با اشاره به اقدامات گروه 7 پس از حمله تلافی‌جویانه موشکی - پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی در ماه گذشته، مدعی شد: «ما از طریق تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی در حال افزایش فشار بر ایران هستیم». یک مقام دیگر آمریکایی هم گفت اینکه واشنگتن قصد دارد از ایجاد اختلال در روابط با ایران قبل از انتخابات ایالات متحده جلوگیری کند، درست نیست.
***
تعداد شهدای غزه از ۳۶ هزار نفر گذشت 
وزارت بهداشت غزه دیروز دوشنبه آمار قربانیان جنگ غزه را در دویست‌وسی‌وچهارمین روز نبرد اعلام کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب 7 کشتار در نوار غزه شد که ۶۶ شهید و ۳۸۳ مجروح بر جا گذاشت. طبق گزارش سما، این وزارتخانه تاکید کرد: کشتار رفح به شهادت ۴۵ نفر از جمله ۲۳ زن، کودک و مسن و زخمی شدن ۲۴۹ تن دیگر منجر شد. همچنان تعدادی از قربانیان زیر آوارها و در مسیرهایی هستند که دفاع مدنی و آمبولانس‌ها توانایی دسترسی به آنها را ندارند. وزارت بهداشت فلسطین تاکید کرد: تعداد قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه از 7 اکتبر تاکنون به ۳۶ هزار و ۵۰ شهید و ۸۱ هزار و ۲۶ مجروح رسیده است. محمود بصل، سخنگوی مرکز دفاع مدنی غزه نیز به المیادین گفت: وضعیت پزشکی در غزه بسیار سخت است. امکانات دفاع مدنی نیازها را برآورده نمی‌کند. رژیم اشغالگر دست به عملیات قتل هدفمند می‌زند و منطقه‌ای در نوار غزه وجود ندارد که مناسب زندگی باشد. وی افزود: صحنه‌های هولناک قتل و اجساد فلسطینی‌ها در رفح را هیچ کس حتی در فیلم‌های هالیوودی ندیده است. کادر پزشکی ما ۴۰ شهید را در کشتار رفح ثبت کردند. تعداد کثیری از مجروحان جراحت‌های سنگین دارند و تعداد شهدای رفح ممکن است افزایش یابد. محمود بصل گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد امکانات دفاع مدنی به دلیل بمباران‌های اسرائیل از بین رفته است.
***
دیدار وزیر خارجه عمان با علی باقری
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با سید‌بدر البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان روز گذشته در تهران دیدار کردند. باقری هفته گذشته در پاسخ به پیام تسلیت وزیر خارجه عمان در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، گفت: این ۲ شخصیت سیاستمدار و شهید طی ۳ سال گذشته توانستند گام‌های جدی در توسعه روابط دوجانبه با کشور عمان برداشته و با همکاری برادران عمانی در واقع زیربنای توسعه منطقه‌ای را پایه‌گذاری کردند. باقری ضمن تشکر از سلطنت عمان برای ارسال پیام‌های دوستانه و آرامش‌بخش به مناسبت ضایعه بزرگ شهادت آیت‌الله رئیسی و آقای امیرعبداللهیان، گفت: از ابتکار دولت عمان برای اعزام هیاتی در مراسم تشییع در تهران تشکر می‌کنم. به طور خاص از برادرم وزیر خارجه عمان که امروز برای ابراز تسلیت به ایران وارد تهران شدند تشکر می‌کنم. بار دیگر دوستان عمانی نشان دادند دوستان پایدار و برادرانی صمیمی هستند و دولت و مردم ایران قدردان این نگاه برادران عمانی هستند. وی ادامه داد: سیاست حسن همسایگی جایگاه ویژه‌ای در دکترین سیاست خارجی دولت آقای رئیسی داشت و دارای مولفه‌هایی از جمله تحکیم پیوندهای اقتصادی و تجاری با همسایگان و تعامل به‌هم پیوسته نخبگانی با همسایگان بود. از همان روز نخست سوگند ریاست جمهوری، آقای رئیسی دیداری با هیات‌ها داشتند و صداقت و خلاقیت خودشان را به طرف‌های خارجی و همسایگان نشان دادند. وقتی هیات‌ها از آن جلسه بیرون آمدند رویکرد ایجابی رئیس دولت جدید برای‌شان ملموس بود.

Page Generated in 0/0050 sec